printlogo


مدیریت سؤال‌برانگیز
مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست

    مراکز همه استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است و مرگ‌های ناشی از کرونا هر روز رکورد تازه‌ای از خود به جای می‌گذارد. دیروز 193 نفر از هموطنان‌مان به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و حدود 21هزار مبتلای جدید نیز در همین مدت شناسایی شدند اما با این‌که این بار اولی نیست که کرونا طغیان می‌کند تاکنون تصمیم‌های مناسبی برای مهار این ویروس گرفته نشده است.  بحران کرونا مختص ایران نیست‌ و این روزها بسیاری از کشورهای جهان درگیر نوع جهش‌یافته ویروس شده‌اند و مدیران سلامت همه کشورها برای مهار این ویروس نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند.‌ در این بین باید گفت شرایط کشورها از لحاظ مقابله با ویروس متفاوت است و کشوری در این مبارزه نفسگیر می‌تواند امیدوار باشد که مدیرانش تصمیم‌های مناسبی بگیرند و شهروندان نیز برای اجرای آنها تلاش کنند‌.
 نگاهی به عملکرد مسؤولان کشورمان نشان می‌دهد در این زمینه به‌درستی تصمیم‌گیری نشده است. برای نمونه برخی‌ مدیران ما به مردمی که هنوز واکسن نزده‌اند ‌اجازه دادند در نوروز به سفر بروند. در واقع به این شکل مناطق آبی کشور نیز در اختیار افراد ناقل کرونا قرار گرفت.‌ به عبارت دیگر می‌توان گفت ارائه اطلاعات متناقض به مردم، در نظر نگرفتن محدودیت و نبود نظارت باعث شد تا شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور به شرایط بحرانی فعلی منجر شود.
 شاید برخی از کارشناسان بگویند که این روند طبیعی ویروس است که دوباره آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن بیشتر شده است، اما باید گفت‌ ویروس آن‌قدر هوشمند نیست که بداند کی زمان عید یا دید و بازدید است و می‌تواند افراد بیشتری را مبتلا کند، به همین دلیل می‌توان شرایط بحرانی امروز را ناشی از رفتار نادرست و سوءمدیریت مدیران در کنترل بیماری کرونا دانست.  البته در شرایط فعلی اگر باز هم اراده‌ای باشد می‌توان شیوع کرونا را کنترل کرد. راهکار بلندمدت این است که هرچه سریع‌تر واکسن کرونا به گروه‌های حساس و سایر افراد جامعه تزریق شود. راهکار‌ کوتاه مدت نیز این است که تعطیلی سراسری در کشور اعمال شود.
لازم به یادآوری است در موج سوم شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری بودیم‌ که حاصل محدودیت‌هایی بود که در نظر گرفته شد‌. به همین دلیل این روزها نیز که کرونا فراگیر شده تعطیلی کشور می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما این‌که چرا امروز برخی مدیران دولتی ‌اجازه تعطیلی کشور را نمی‌دهند و حتی مانع پرواز به کشورهای درگیر با کرونا نمی‌شوند،‌ جای سؤال دارد.
 بنابراین می‌توان گفت این روزها تشخیص رفتار ویروس کرونا برای ما راحت‌تر از تشخیص دلایل برخی تصمیمات دولتی‌ها در مدیریت بحران کروناست. نباید فراموش کرد که کنترل کرونا نیاز به تعامل همه‌جانبه میان مدیران و مردم دارد. مدیران باید به دغدغه مردم گوش دهند و نیازشان را برطرف کنند، دلایل تصمیمات‌شان را شفاف توضیح دهند و پاسخگوی مردم باشند. با چنین رویکردی تعامل بین مردم و مدیران شکل می‌گیرد و ‌شهروندان برای رعایت‌ دستورالعمل‌های بهداشتی بیشتر تلاش می‌کنند.‌ در این شرایط است که می‌توان به مهار کرونا
امیدوار بود.