printlogo


مدیران شرکت خلاق « هَمارا پشتیبان نما ایده» می‌گویند کارشان را از ساخت کلیپ‌های ویدئویی شروع کرده‌اند و حالا از بزرگ‌ترین برنامه‌سازان تلویزیونی بخش خصوصی هستند
برنامه‌سازی و اجرای همایش‌ها با هَمارا
برای برگزاری یک رویداد یا همایش بزرگ مانند جشن‌های ملی و مذهبی، رویدادهای تخصصی تجاری و ... در پشت صحنه، گروه بزرگی از متخصصان این حوزه باید هماهنگ و دقیق با هم کار کنند تا آن همایش به بهترین شکل ممکن برگزار شود. نور، صدا و تصویر اصلی‌ترین مواردی هستند که کیفیت ارائه آنها ارتباط مستقیمی با کیفیت برگزاری رویداد دارد؛ هرچه ابزار و تجهیزات مدرن‌تر و باکیفیت‌تری برای پوشش دادن یک همایش به‌کار گرفته شود و هرچه نیروهای کارآزموده‌تر و خبره‌تری برای برگزاری آن همکاری کنند، تجربه دلپذیرتری برای بینندگان و مخاطبان آن رقم خواهد خورد. شرکت «همارا پشتیبان نما ایده» (که در این گزارش به‌اختصار آن را «همارا» می‌گوییم) 24 سال پیش با دغدغه ارتقای کیفیت برگزاری همایش‌ها آغاز به‌کار کرده است.

بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه همارا داستان شکل‌گیری کسب‌وکارش را این‌گونه تعریف می‌کند: «وقتی دانش‌آموز بودم هنوز سیستم‌های صوت و تصویر به‌شکل آنالوگ بود. آن زمان تازه مفهومی به‌نام دیجیتال درحال پا گرفتن و گسترش بود. من از همان دوران علاقه‌مند به نصب و راه‌اندازی سیستم‌های صوتی و تصویری بودم و به‌دلیل همین علاقه، در دوران دبیرستان از هر فرصتی که پیش می‌آمد برای کمک به برگزاری جشن کوچکی که در سطح مدارس برگزار می‌شد، استفاده می‌کردم! بعدها شرکتی را در حوزه صوت و تصویر و برای برگزاری همایش‌ها تأسیس کردیم و البته بعد از گذشت سه چهار سال، نام آن‌را به «همارا» تغییر دادیم. ما در ابتدای کارمان را در ابعاد کوچک‌تر و با برگزاری مراسم در مدارس شروع کردیم و کم‌کم سراغ برگزاری همایش‌های آموزش‌وپرورش، موسسات فرهنگی، خیریه‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ رفتیم.»
محمدتقی قندی، در ادامه می‌گوید: «قدم بعدی ما ساخت کلیپ‌های تصویری بود؛ در آن زمان رایانه خیلی در دسترس نبود و ما مجبور بودیم برای ساخت کلیپ‌ها، با کمک یک دستگاه ویدئو فیلم‌ها را تکه‌تکه کنیم و از کنار هم قرار دادن آنها یک کلیپ تصویری بسازیم! این تجربه مقدمه‌ای شد تا بعدها سراغ برنامه‌سازی تلویزیونی برویم و سپس اقدام به خرید تجهیزات و گسترش کسب‌وکارمان کردیم. تقریبا از پنج سال پیش نیز با برداشتن یک گام بسیار بلند، خدمات‌مان را در 3 حوزه اصلی دسته‌بندی کردیم و به فعالیت‌هایمان سروشکلی مدرن و حرفه‌ای ادامه دادیم تا به ابعاد کنونی شرکت دست پیدا کنیم.»

خدمات اصلی گروه «همارا»
تولید برنامه‌های تلویزیونی
خدمات این مجموعه در حوزه تولید برنامه‌های تلویزیونی، شامل ساخت کلیپ، تیزر، فیلم، مستند و انیمیشن می‌شود. در این بخش هم به‌طور مستقیم با صداوسیما تعامل دارند و سفارش‌هایی را برای این مجموعه انجام داده‌اند، هم در مقیاسی بزرگ‌تر با تهیه‌کنندگان برنامه‌های مختلف تلویزیونی همکاری می‌کنند. بخش عمده‌ای از مشتریان همارا در این حوزه، موسسات فرهنگی هستند که برای عرضه بهتر محصولات‌شان در داخل یا خارج از کشور، به آنها مراجعه می‌کنند. یکی از ویژگی‌های گروه همارا ساخت کلیپ و تیزر تبلیغاتی به انواع زبان‌ها برای معرفی محصولات مختلف در کشورهای خارجی است، به‌طوری که تعداد بسیار زیادی از تولیداتشان به زبان انگلیسی و با لهجه‌های گوناگون بوده است. همچنین در سال گذشته تولیداتی هم به زبان‌های اردو، مالایی، هوسایی، اسپانیایی و ترکی استامبولی داشته‌اند. به‌گفته مدیرعامل گروه همارا، سطح کار آنها فراتر از ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی رایج است و بیشتر به ساخت برنامه‌های تلویزیونی تبلیغاتی می‌پردازند که تعداد پخش بالایی دارند و برای تولید آنها به امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز است. آنها جزو معدود شرکت‌هایی هستند که چهار استودیوی اختصاصی به‌همراه تجهیزات کاملا حرفه‌ای دارند.

برگزاری همایش‌ها
در بخش برگزاری همایش‌های بزرگ نیز تخصص این مجموعه پخش زنده این رویدادهاست و از سال گذشته به‌واسطه همه‌گیری ویروس کرونا، این بخش از فعالیت‌های همارا پررنگ‌تر هم شده است؛ آنها توانسته‌اند در این حوزه، امنیت فضای مجازی را هم به‌خوبی مدنظر قرار دهند. همچنین نوع سیستم پخش‌زنده آنها یک پلتفرم منحصربه‌فرد است که نیروهای متخصص این مجموعه، آن را به‌صورت کاملا اختصاصی برای گروه همارا طراحی و تولید کرده‌اند. درواقع یکی از دو بازوی اصلی این شرکت تخصص اعضا و پرسنل است که در داخل و خارج از کشور آموزش دیده‌اند و بازوی دیگر هم تجهیزات پیشرفته و خاصی است که در اختیار دارند. برای مثال، همارا تنها و بزرگ‌ترین واحد سیار تلویزیونی خصوصی در کشور را دارد؛ دو دستگاه خودرویی که از صفر تا صد آنها را متخصصان خودشان و براساس استانداردهای روز دنیا ساخته‌اند و ظرفیت هرکدام از آنها 14 نفر بوده و هریک دارای دو استودیوی پخش زنده مجزا هستند.

فروش تجهیزات نور، صدا، تصویر
و همچنین تجهیزات جانبی استودیوها
جنس فعالیت همارا در این حوزه به‌عنوان یک فروشگاه تجهیزات نیست، بلکه فرآیند آنها از مشاوره شروع می‌شود و سپس به پیشنهاد محصول می‌رسد. مشاوره‌هایی که در این زمینه ارائه می‌دهند کاملا رایگان هستند و مهم‌ترین دستاورد این مجموعه از این کار، جلب اعتماد از سوی مشتریان و حتی خریداران بالقوه است. در انتها نیز به‌دلیل ارتباطاتی که طی این سال‌ها با نمایندگان اصلی برندهای مطرح در این حوزه ایجاد کرده‌اند، توانایی تأمین تجهیزات دسته‌اول و تضمین شده برای مشتری‌هایشان را دارند.
یک بخش دیگر از فعالیت گروه همارا در این حوزه، مربوط به تجهیز استودیوهای تخصصی صدابرداری و تصویربرداری و همچنین سالن‌های همایش است. در این بخش دو موضوع حائز اهمیت هستند؛ یکی از آنها طراحی و جانمایی تجهیزات و دیگری تأمین دستگاه‌ها و لوازم مورد نیاز است. به‌عنوان نمونه این شرکت تاکنون چند سالن حرفه‌ای و استودیو (ازجمله استودیوی حرفه‌ای برای یکی از شبکه‌های زیرمجموعه صداوسیما) را از صفر تا صد تجهیز کرده‌اند.»

ارائه خدمات پشتیبانی
به‌صورت «7/24»
همان‌طور که از نام این بخش از فعالیت‌های شرکت پیدا است، خدمات پشتیبانی به‌صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته در دسترس افرادی که جویای خدمات هستند قرار دارد. وجه تمایز اصلی گروه همارا نسبت فروشگاه‌های تجهیزات استودیویی، بخش خدمات پس از فروش و پشتیبانی ویژه‌ای است که در قالب باشگاه مشتریان همارا برای خریداران در نظر گرفته است. همچنین اگر در هر ساعت از شبانه‌روز، یکی از دستگاه‌های خریداری شده از مجموعه همارا خراب شود، در مدتی که طول می‌کشد آن دستگاه تعمیر گردد، یک دستگاه مشابه به‌صورت موقت در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. این دستگاه در تهران حداکثر ظرف مدت 1 ساعت و در شهرستان‌ها ظرف مدت 3 ساعت به‌دست مشتری خواهد رسید. پشتیبانی هم به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یکی از آنها بخش سرویس‌دهی به خود مجموعه همارا است که پشتیبانی از فعالیت‌های شرکت مانند اجرای همایش‌ها، پخش زنده و ... را در بر می‌گیرد، بخش دیگر هم سرویس‌دهی حضوری یا غیرحضوری به مشتریان داخلی و خارجی است که قبلا به آن اشاره شد.



خلاقیت در آینده‌نگری

بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت همارا درخصوص نحوه اخذ گواهی خلاقیت و فناوری به جام‌جم می‌گوید: «یکی از مواردی که منجر به خلاق شدن مجموعه ما شده است، استارت‌آپی برای تربیت نیروهای متخصص است که حدود دو سال روی طراحی آن کار کرده‌ایم و از ابتدای اردیبهشت امسال افتتاح خواهد شد. هدف ما از راه‌اندازی این استارت‌آپ، آموزش نیروهای جوان متخصص است، به‌طوری که نگرانی ما از تأمین نیروی انسانی کارامد در آینده را برطرف کند. جامعه مخاطبان ما در این پروژه، گروه سنی 13 تا 30 سال خواهد بود و تمرکز اصلی بر مدارس قرار می‌گیرد. در این طرح پیش‌شرط‌هایی مانند حدنصاب معدل را برای دانش‌آموزان در نظر خواهیم گرفت و با توجه به بازخوردهای بسیار مثبتی که از تست‌های پیش از عرضه دریافت کرده‌ایم، امید زیادی به موفقیت این استارت‌آپ و به طبع آن، کمک به مهارت‌آموزی و اشتغال این بخش از جامعه داریم.»
قندی در ادامه می‌افزاید: «مورد دیگری که در کسب گواهی خلاقیت و فناوری به ما کمک کرده این است که برای اولین‌بار در حوزه رسانه کشور حدود 800مترمربع زیربنا را به ایجاد یک محیط کاری امن برای بانوان اختصاص داده‌ایم تا بتوانند در نبود آقایان، آزادانه در این فضا کار کنند و هیچ دغدغه یا مانعی برای بروز خلاقیت‌هایشان نداشته باشند. این پروژه نیز در حال آزمایش است و به‌زودی اجرایی خواهد شد.»