printlogo


انتخابات و اتفاقات

 حدادعادل:‌ نباید رای خود را به دست خود بشکنیم
19 فروردین 88، اصولگرایان با توجه به تجربه برخی دوره‌ها که تعدد نامزدهای اصولگرا باعث شکست آنها شده بود بر تلاش خود برای رسیدن به نامزد واحد افزودند. از همین رو بود که غلامعلی حدادعادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به خبرنگاران که از او می‌پرسیدند چرا اصولگرایان اصرار به انتخاب یک نامزد دارند به طنز گفت اصولگرایان از سال76 عاقل شدند و قصد ندارند صحنه انتخابات را زیاد شلوغ کنند. وی خاطرنشان کرد اگر قرار باشد یک جریان چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب در انتخابات پیروز شود باید تدبیری کند تا رای خود را به دست خود نشکند.
 ظرفیت رسانه ملی برای پرهیز از هزینه‌ها
19 فروردین 92، 14نامزد انتخاباتی با ضرغامی، رئیس رسانه ملی دیدار کردند. در این نشست باهنر،‌ متکی، سبحانی، روحانی،‌ حدادعادل، ولایتی،‌ ابوترابی، سعیدی‌کیا،‌ پورمحمدی، محمد شریعتمداری، قالیباف، رضایی، کواکبیان، فلاحیان و رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی حضور داشتند. ضرغامی در این دیدار، استفاده کامل از ظرفیت تبلیغاتی شبکه‌های متعدد رادیو و تلویزیونی رسانه ملی را زمینه‌ساز پرهیز از اسراف و هزینه‌های بیهوده انتخابات دانست.  برخی اصولگرایان هم دست به تشکیل ائتلافی انتخاباتی زدند. در نشستی که با حضور قالیباف، ولایتی و حدادعادل، اعضای ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان برگزار شد،‌ ولایتی با بیان این که ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان در صورت پیروزی در انتخابات، قدرتمندترین دولت پس از انقلاب را تشکیل می‌دهد، گفت: یک تیم قدرتمند اقتصادی، اجتماعی و سیاسی معرفی می‌کنیم. وی در ادامه تاکید کرد این ائتلاف تا پایان به تعهدات خود باقی است و قرار است تیم‌های همکار مختلف در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی معرفی کنیم تا مردم بدانند به یک تیم قوی شناخته شده رای می‌دهند. وی افزود: کشور با اداره تک سلیقه‌ای، پیشرفتی ندارد و باید به صورت جمعی کشور را اداره کنیم.  کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس با اشاره به دیدار هفت نفر از نمایندگان مجلس با آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفت: در این دیدار، یکی از روحانیون درباره نامزدی در انتخابات سوال کرد که آقای هاشمی در جواب گفت باید در این زمینه با رهبر معظم انقلاب مشورت و بعد تصمیم‌گیری کند.
 کاهش گزینه‌های اصولگرایان به 5 نفر
19 فروردین96، اصولگرایان در مسیر حرکت برای رسیدن به نامزد واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری، گام دیگری برداشتند و در مجمع دوم جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا)، گزینه‌های خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را به پنج گزینه کاهش دادند. انتخاب این افراد از میان 10گزینه قبلی صورت گرفت که در اولین مجمع این جبهه اواخر سال 95 برگزیده شده بودند. سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سیدعزت‌ا... ضرغامی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، پرویز فتاح، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و رستم قاسمی، افرادی بودند که در آن مجمع به عنوان 10 گزینه برتر انتخاب شدند که البته سعید جلیلی به دلیل نپذیرفتن ساز و کار جمنا، از این جمع کنار گذاشته شد و به جای او محسن رضایی به فهرست 10نفره نامزدهای جمنا اضافه شد. در رای‌گیری در میان 10گزینه مطرح، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح حائز بیشترین آرا شدند.