شرکت دانش بنیان «نامآوران فناوری اطلاعات پرنیا» در زمینه رفع نیاز سازمانها و کسبوکارهای مختلف برای مدیریت ارتباطات درون سازمانی و پاسخگویی به مشتریان، محصول « هلپیکال» را ارائه کرده است
احتمالا اگر روزی میگفتند قرار است شرایطی ایجاد شود که به جای رفتن به بانک، ادارههای دولتی، پیگیری امور سازمانی، تنظیم شکایت و ثبت درخواستهای مختلف فقط در خانه بنشینید و وبسایتهای این مراکز و سازمانها را باز کنید و تمام کارهایتان را انجام دهید، تعجب میکردیم و میگفتیم این دیگر چه شوخی بیمزهای است! در حالی که امروز اگر سازمان و ادارهای چنین امکانی را فراهم نکرده باشد تعجب میکنیم و نگران زمانهایی میشویم که قرار است در راهروها و طبقات آن سازمان برای پیگیری چند کار کوچک تلف کنیم. البته گاهی ناچاریم از راه تماس تلفنی از مراحل انجام کارمان در ادارهای با خبر شویم که متاسفانه باید دقایق زیادی را پشت خط منتظر بمانیم و در نهایت هم کارشناسی که مسئول پاسخگویی است در محل کارش حاضر نباشد و پیگیری همه چیز به روزهای آینده موکول میشود. در چنین شرایطی هیچ چیز از این بهتر نیست که بستری وجود داشته باشد تا بتوانیم تمام روندهای کار اداریمان را در آن ببینیم و هر جایی که نیاز به تغییر و تصحیح بود بدون هزینه و دردسر رفتوآمد، آن را اعمال کنیم. این خدمتی است که کارشناسان شرکت «نامآوران فناوری اطلاعات پرنیا» ارائه دادهاند.
شرکت «نامآوران فناوری اطلاعات پرنیا» با ارائه محصول هلپیکال توانسته است معضل ثبت، مدیریت و پیگیری انواع موضوعات از جمله پشتیبانی، شکایات، وظایف سازمانی و ... را برای فرآیندهای درونسازمانی و برون سازمانی شرکتها و سازمانها حل کند. «محمدباقر صابری مقدم»، مدیر عامل شرکت «نامآوران فناوری اطلاعات پرنیا» میگوید: «هیچ سازمان و شرکتی وجود ندارد که بتواند ادعا کند موضوع ثبت و رسیدگی به درخواست در آن اتفاق نمیافتد. زیرا اکنون تمام کسبوکارها برای رسیدگی و نظارت به کار پرسنل و همچنین ارتباط موثر و دقیق با مشتریها به چنین سامانهای نیاز پیدا میکنند. نرم افزار «هلپیکال» نمونهای از نرمافزارهایی است که خدماتی مانند ثبت و پیگیری و مدیریت را به شرکتها و سازمانها ارائه میدهد.»
چرا پیامرسانها نمیتوانند کار هلپیکال را کنند؟
پیش از آن که نرمافزارهای Ticketing در دنیا پدید بیایند، بیشتر امور در کاغذ ثبت میشد و نگهداری و بایگانی آنها بسیار سخت بود. در این بین خطراتی مانند آتشسوزی یا از بین رفتن در گذر زمان، اسناد و مدارک ادارهها را تهدید میکرد و از طرفی دسترسی و پیداکردن یک نسخه خاص در مجموعهای بزرگ کار بسیار طاقتفرسایی بود.
پس از گذشت مدتی با توجه به نیازهای ایجاد شده شرکتها، کمکم پیامرسانهای اینترنتی روی کار آمدند که تا حدودی کار راهانداز بودند اما چالشهای زیادی هم داشتند. مثلا این که اگر شرکتی از پیامرسان خاصی استفاده میکرد با فیلتر شدن آن، تمام اطلاعاتش در معرض خطر قرار میگرفت. مشکل بعدی خارجشدن دادهها و اطلاعات از ترافیک اینترنت کشور بود که برای سازمانها و شرکتها نگرانکننده و مسألهساز میشد. آنها تمایل نداشتند دادههای محرمانهشان را در هر بستری رد و بدل کنند و نیاز به فضایی امن برای ذخیره و انتقال داشتند.
معضل دیگر، ویرایش و ایجاد تغییر در پیامرسانها و حتی ایمیل بود که میتوانست دردسرهای فراوانی ایجاد کند؛ برای نمونه وقتی شخصی پیامی را ارسال میکند در پیامرسانهای مختلف، امکان تغییر یا حذف آن وجود دارد. این ماجرا برای شخص دریافتکننده پیام هم هست و او میتواند پیامها را حذف کرده و مدعی شود هیچ چیزی دریافت نکردهاست.
شناسایی نیاز و ریسک پذیری، لازمه کارآفرینی
استفاده از نرم افزارهای Ticketing سالهاست در دنیا رایج است. اما در سال 1396 که هلپیکال برای اولین بار به بازار کشور عرضه شد، محصولات نرمافزاری با فناوریهای رایج امروز وجود نداشت. بسیاری از شرکتها سعی میکردند نمونههای خارجی را بخرند و این باعث خروج ارز از کشور میشد. مجموعه هایی هم که از نمونه های کِرَکشده استفاده میکردند با مشکلات زیادی روبهرو بودند. بنیانگذار هلپیکال با اشاره به نکات بالا در ادامه تصریح میکند: «من با دیدن این نیازی که در جامعه وجود داشت تصمیم گرفتم با وجود علاقه اطرافیانم به کارمندی در شرکتها، کسبوکار خودم را راه اندازی کنم. اوایل خیلی سخت بود؛ ناچار بودم با درآمدی که از پروژههای مختلف به دست میآوردم هزینه پیشرفت و توسعه شرکت را بپردازم. ولی کمکم کار جلو رفت و با اخذ مدرک دانشبنیانی در سال 98 و همچنین کسب مجوز واحد فناور از سوی پارک علم و فناوری خراسان در سال 99 مسیر پیشرفت برایم هموارتر شد؛ تا جایی که امروز ما یک شرکت با شش نفر نیرو هستیم که برنامه توسعه بیشتر را پیش رو داریم. اکنون استارتاپ های بزرگ و مشهور کشور، شرکت های خصوصی، کسب و کارهای حوزه فینتک، و حتی مراکز دانشگاهی و آموزش عالی از محصول ما استفاده میکنند.
چالشهای مسیر کارآفرینی
مدیر شرکت پرنیا میگوید: «کپی رایت برای ما از چالشهای جدی است. بعضی از شرکتها اصرار دارند که نرمافزار روی سِرورهای خودشان مستقر شود و اطلاعات از محل کارشان خارج نشود. این یعنی کل نرمافزار ما در اختیار کسانی قرار بگیرد که نمیدانیم قرار است با آن چه کاری انجام دهند. برای رفع این مشکلات، ما نرمافزار را در وزارت ارشاد ثبت کردهایم و تاییدیه شورای عالی انفورماتیک را هم برای آن گرفتهایم. با این حال هنوز هم دغدغه کپیرایت وجود دارد.
یکی دیگر از دغدغههای ما تجمع اکثر حمایت ها و منابع کشور در تهران است که باعث میشود روند توسعه و ارتقای کسبوکارها در شهرهای دیگر مشکلات فراوانی داشته باشد. این مسأله در فضای ارتباطات کاری و دسترسی به منابع و سازمانهای مهم خلل ایجاد میکند. ما تمام مراحل کار را در شهر مشهد انجام دادیم و بالاخره از این سختیها عبور کردیم. اما این مسأله همیشه گریبان افراد و کسبوکارها را میگیرد.»
مزیتهای استفاده از هلپیکال
بهروز رسانیهای متعدد
با توجه به این که نرمافزار هلپیکال از سال 96 تا اکنون نزدیک به 150 بهروزرسانی داشته است، اکنون به نرمافزاری پایدار تبدیل شده که نیازهای مشتریها را با دقت بررسی کرده و تقاضای سازمانها را هم متوجه شده است. بنابراین موارد با انعطاف بسیار زیادی محصول هلپیکال را ارائه کرده است.
قیمت رقابتی
قیمت نرمافزار در مقایسه با نمونههای خارجی که هزینههای بسیار بالایی دارند و سرورهایشان هم در کشور مستقر نیست، بسیار مناسب است.
ارتقای عملکرد مدیران و پرسنل
نرم افزار هلپیکال میتواند برای مدیر یک مجموعه در ارزیابی دقیق کیفیت کار پرسنل و واحدهای سازمانی بسیار کمککننده باشد.
مدیر میتواند با استفاده از ابزارهای مدیریتی درون نرمافزار روند رسیدگی به درخواستها را از طرف پرسنل رصد کرده و زمان پاسخگویی و انجام کارها را زیر نظر بگیرد. استفاده از هلپیکال کمک میکند مدیران شرکتها و ادارهها بتوانند متوجه شوند در چه بخشهایی نیروی انسانی پاسخگوی میزان نیازها نیست یا کدام بخشها نیروی اضافه دارند.
کاهش رفت و آمدهای غیرضروری
به کمک هلپیکال، شرکتها و سازمانها میتوانند روند بسیاری از امور را به شکل اینترنتی به مخاطب ارائه دهند و با این روش مراجعه ارباب رجوع به ادارهها کمتر شده، آلایندگی هوا در اثر حملونقل کاهش پیدا
میکند.
ساماندهی ارتباطات درون سازمانی
ارتباط پرسنل با یکدیگر، مدیریت و مشتریها به سریعترین روش ممکن امکان پذیر است، بدون آن که نگرانی برای حذف و ویرایش اطلاعات وجود داشته باشد. روند تمام درخواستها و مراحل انجام کار به شکل دقیق ثبت میشود و قابل پیگیری حقوقی و رسمی
خواهد بود.