printlogo


چه پیامی را به غرب می‌فرستیم؟
محمد عکاف عضو شورای سردبیری


پس از وقوع حادثه روز یکشنبه 22فروردین در تأسیسات‌هسته‌ای نطنز و در شرایطی که افکار عمومی در انتظار اتخاذ موضعگیری محکم و قاطع مسؤولان بود، مشاور رئیس‌جمهور در اظهارنظری در فضای مجازی نوشت: «آیا باید پاسخ قطع برق در نطنز را با قطع مذاکرات در وین داد؟» پاسخ این است که بله جناب آشنا! نه‌تنها باید ادامه مذاکراتِ وین تا مشخص شدن ابعاد حادثه اخیر نطنز متوقف شود، بلکه دولت آمریکا که با شعار بازگشت به برجام و ژست مصلحت‌خواهی برای ملت ایران به میدان مذاکرات بازگشته است،باید پاسخ‌های روشنی به ماجرای نطنز بدهد.
1- رژیم‌صهیونیستی برای کوچک‌ترین رفتار خود در منطقه از آمریکا چراغ‌سبز می‌گیرد. نمونه‌اش عملیات تروریستی و شهادت عماد مغنیه، فعالیت اطلاعاتی صهیونیست‌ها برای شهادت سردارسلیمانی و ابومهدی المهندس، حمله به مواضع مقاومت در سوریه، حمله خرابکارانه سال گذشته در تأسیسات نطنز و شهادت دکتر فخری‌زاده که در همه این حوادث جایگاه و نقش آمریکا در هماهنگی و موافقت با اجرای آن طبق اسناد خود نهادهای غربی مشخص شده‌است. مگر می‌شود صهیونیست‌ها برای همه فعالیت‌های تروریستی و عملیاتی‌شان در منطقه از آمریکا اجازه گرفته و این یکی را سرخود عمل کرده‌باشند. پس عملا تفکیک اسرائیل و آمریکا در این ماجرا ممکن نیست و اظهارنظرهایی که در این زمینه از سوی برخی جریان‌ها و گروه‌ها اعلام می‌شود، بیشتر شبیه اظهارنظرهایی ساده‌لوحانه است تا عقلایی.
2- برفرض محال دست نداشتن یا بی‌اطلاعی آمریکا از حادثه اخیر نطنز، دولت «بایدن» باید به این سؤال مهم پاسخ دهد، آمریکایی که هیچ‌گونه کنترل و مدیریتی روی متحدانش ندارد و آنها هرزمان که بخواهند دست به هر اقدامی می‌زنند، چگونه می‌خواهد در مذاکرات‌هسته‌ای نسبت به بازگشت و ادامه همکاری به ایران تضمین بدهد؟
3- آیا سفر چند روز گذشته یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) به ایالات‌متحده آمریکا و سفر 2 روز گذشته لوید آستین، وزیردفاع آمریکا و همزمانی‌اش با حادثه نطنز، هماهنگی‌های علنی و سطح بالای رژیم صهیونیستی و آمریکا را نشان نمی‌دهد؟
4- براساس بند 5 برجام ایران باید براساس برنامه بلندمدت خود برای 15سال فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم از جمله تحقیق و توسعه تحت‌نظارت پادمانی خود را صرفا در تأسیسات غنی‌سازی نطنز انجام دهد...و در فوردو از هرگونه غنی‌سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه غنی‌سازی اورانیوم و از نگهداری هرگونه موادهسته‌ای خودداری کند...! چرا؟ چون خواست غرب خصوصا آمریکا این است در مراکزی که آنها نمی‌توانند دسترسی عملیاتی داشته‌باشند و به آن ضربه بزنند، نباید فعالیت‌هسته‌ای داشته‌باشیم؛ مراکزی نظیر تأسیسات زیرزمینی فوردو.
به‌نظر می‌رسد جمهوری‌اسلامی با توجه به اتفاقات سال‌های اخیر خصوصا از زمان شهادت سردارسلیمانی که عملیات تروریستی آمریکا و اسرائیل نسبت به جمهوری اسلامی علنی‌تر از گذشته شد، باید به‌زودی ابزارهای قدرت خود را افزایش دهد. شتاب در فعالیت مراکزهسته‌ای چون فوردو، افزایش میزان غنی‌سازی و ایجاد نسل‌های جدید سانتریفیوژ در کنار اجرای کامل مصوبه مجلس در راستای کاهش عملیات تحریمی دشمن ضروری است.
نکته دیگر تقویت هویت‌ملی است. مجموعه اتفاقات یکی دو سال گذشته که از ترور و شهادت سردارسلیمانی آغاز شد تا روز گذشته که پرده از عملیات خرابکارانه موساد برداشته‌شد، نشان می‌دهد باید عزم جدی و عملی از سوی مسؤولان نظام در مساله تقویت و صیانت از هویت‌ملی صورت گیرد. در این موضع فرقی بین نطنز و خلیج‌فارس وجود ندارد و همچنان که نهادهای امنیتی و نظامی با حضور غیرقانونی هر کشوری در آب‌های سرزمینی ما برخورد فوری و قدرتمند می‌کنند باید با هرگونه اقدام علیه امنیت کشور در هرجای این سرزمین برخورد عاجل صورت گیرد.
و حرف آخر این‌که موضوع همبستگی اجتماعی و جلوگیری از هرگونه دودستگی در این شرایط بسیار اهمیت دارد. شرایطی که موضع سفت‌وسخت دولت در چنین اتفاقی می‌تواند پیام درست، مقتدرانه، واضح و شفافی را به طرف‌های غربی مخابره کند.