printlogo


لزوم حذف عروسک‌های پشمی کودکان مبتلا به آسم


  آسم نوعی بیماری است که وجه مشخصه آن بروز مکرر حملات تنگی نفس، همراه با خس‌خس، سرفه و احساس خفقان است که علت عمده آن، حساسیت به ماده حساسیت‌زای ویژه است. کودکان مبتلا به آسم دارای نشانه‌هایی مانند سرفه، ویزینگ یا خس‌خس، کوتاه‌شدن یا تندشدن تنفس و تنگی نفس هستند. عوامل تشدید‌‌کننده شامل عفونت‌‌های ویروسی، مواجهه با آلرژن‌‌ها و محرک‌‌ها (دود سیگار، بوهای زننده و عطرهای تند)، ورزش، هیجانات و تغییرات آب وهوایی و رطوبت است. آموزش نقش مهمی در کمک به بیماران و خانواده‌هایشان برای اجرای توصیه‌های درمانی دارد و لازم است از زمان تشخیص بیماری شروع شود.
آموزش موفق شامل یاددادن اصول پایه بیماری آسم، توضیح نقش داروها، آموزش درباره کنترل محیط و بهبود مهارت‌‌های بیمار در استفاده از وسایل است. خانواده‌ها باید یک طرح درمانی برای مراقبت روزانه و کنترل حملات آسم داشته باشند.
یکی از مواردی که باید خانواده‌ها توجه داشته باشند این است که عروسک‌های پشمی و اسباب‌بازی‌هایی که اجزای حیوانات مانند مو و پر و... در آن به‌کار رفته می‌تواند برای کودکان مبتلا به آسم، عامل محرک قوی باشد و باعث تشدید بیماری آنها شود. لذا آموزش پرهیز از پرداختن به این نوع سرگرمی‌ها و از دسترس خارج‌کردن آنها مهم بوده و باید با حمایت عاطفی کودکان همراه باشد. زیرا بسیاری از بیماران مبتلا به آسم به‌دنبال استرس دچار حمله آسم می‌شوند و حذف عروسک از دسترس کودک
اگر با استرس همراه باشد می‌تواند نتیجه عکس
در پی داشته باشد.