دومین نظرسنجی مرکز تحقیقات از برنامههای رمضانی رسانه ملی منتشر شد
تماشاگران 82درصدی رمضان
نخستین نظرسنجی مربوط به برنامهها و سریالهای صداوسیما 19 اردیبهشت امسال منتشر شد و حالا در پی آن نتایج دومین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در خصوص برنامههای رمضانی صداوسیما انتشار یافته است که خبر از حدود 82درصد مخاطب داشتن سیما در این ایام میدهد. در اینجا نگاهی به نتایج این بررسی داشتیم و میزان مخاطبان و رضایت آنها از برنامهها و سریالهای روزهای رمضانی 1400 را آوردهایم.
«احضار» اول شد
بر اساس این نظرسنجی، 81/7درصد مردم بیننده برنامههای سیما بودهاند و در میان سریالهای تلویزیون، «احضار» شبکه یک و «یاور» شبکه سه به ترتیب با 49/7و 49/3درصد مخاطب و رضایت 68/9 و 81/3درصد در حد زیاد در رتبههای اول و دوم سریالهای رمضانی قرار گرفتند. طبق نتایج احضار و یاور از نظر درصد مخاطبان رقابت نزدیکی داشتند.
فصل چهارم «بچه مهندس» از شبکه دو سیما نیز با 43/1درصد مخاطب و رضایت 74/8درصد در حد زیاد در جایگاه سوم سریالهای رمضانی سیما در سال 1400 قرار گرفته است، فصل چهارم «بچه مهندس» نسبت به فصل سوم 1/4درصد افزایش مخاطب داشته است، اما مخاطبان فصل سوم 84/8درصد درحدزیاد از آن رضایت داشتهاند و 74/8درصد مخاطبان فصل چهارم که امسال پخش شد، رضایت در حد زیاد خود را از این مجموعه به ثبت رساندهاند.
همانگونه که دیده میشود هر چند تعداد مخاطبان احضار از دو سریال دیگر بیشتر بوده است اما طبق این گزارش از نظر میزان رضایت مخاطبان در رده سوم قرار دارد.
مقایسه میزان بیننده مجموعههای جدید نمایشی سیما در ماه مبارک رمضان نسبت به سال گذشته نشان میدهد میزان بیننده این مجموعهها افزایش داشته است و از معدود ماه رمضانهایی است که سه سریال بالای 43درصد مخاطب به ثبت رسیده است.
صدرنشینی دوباره «ماه خدا»
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی حدود 21/3درصد از مردم مخاطب ویژهبرنامههای سحر تلویزیون در رمضان امسال بودهاند که در مقایسه با برنامههای سحر رمضان سال گذشته 0/4درصد افزایش مخاطب داشتهاند.
در میان برنامههای سحر سیما در رمضان 1400، «ماه خدا» از شبکه یک سیما با 15/3درصد مخاطب و رضایت بیش از 91درصد در حد زیاد در صدر برنامههای سحر سیما قرار گرفت.
«ماه من» از شبکه سه سیما با 11/5درصد مخاطب و رضایت 94/3درصد درحد زیاد در رتبه دوم برنامههای سحر تلویزیون قرار گرفت و بعد از آن «مهمان خدا» از شبکه قرآن و معارف سیما، «وقت سحر» از شبکه افق، «به افق بهشت» از شبکه دو سیما، «سجاده» از شبکه پنج سیما، «نواهای رمضانی» از شبکه آموزش، «رفیق» از شبکه امید و «سحوری» از شبکه چهارسیما در رتبههای سوم تا هفتم ویژهبرنامههای سحر سیما قرار گرفتند.
درخشش «زندگی پس از زندگی»
نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد بیش از 33/4درصد مردم در لحظات افطار امسال پای ویژهبرنامههای افطار رسانه ملی نشستهاند که این میزان نسبت به رمضان سال 99، 2/1 درصد رشد مخاطب را نشان میدهد.
بر اساس این نظرسنجی، برنامههای «زندگی پس از زندگی» از شبکه چهار سیما با 26/2درصد مخاطب و کسب رضایت 93/1درصد، «دعوت» از شبکه یک سیما با 24/7درصد مخاطب و کسب رضایت 78/7درصدی و «مثل ماه» از شبکه سه سیما با 19/7درصد مخاطب و کسب رضایت 80درصدی، پربینندهتر از دیگر برنامههای ویژه افطار سیما بودهاند.
«زندگی پس از زندگی» که دومین فصل خود را پشت سر گذاشت نسبت به فصل اول که رمضان 99 پخش شد، حدود 20درصد رشد مخاطب داشته است که جهشی تاملبرانگیز است.
«ضیافت» از شبکه قرآن و معارف سیما، «آدمهای خوب شهر» از شبکه دو، «ماه ماه» از شبکه سلامت، «شهر زیبا» از شبکه پنج، «رفیق» ازشبکه امید، «بیانتها» از شبکه نسیم و «چشمه» از شبکه افق به ترتیب در رتبههای چهارم تا دهم قرار گرفتند.
بیش از 30درصد پیگیر ترتیلخوانی
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی 30/1درصد مردم در رمضان امسال پای برنامههای ترتیلخوانی قرآن کریم سیمای رسانه ملی نشستهاند که شبکه سه سیما با 12/62درصد مخاطب در صدر شبکههای سیما از این منظر ایستاده است.
شبکههای یک و دو سیما به ترتیب انتخابهای دوم و سوم مردم در ترتیل خوانی قرآن کریم بودهاند.
بیش از 23درصد از مردم هم در رمضان 1400 پای سخنرانیهای مذهبی سیما از شبکههای مختلف نشستهاند و در این میان شبکه سه با 9/3درصد مخاطب در رتبه نخست شبکهها قرار گرفته است.
شبکههای یک و دو سیما بعد از شبکه سه در رتبههای دوم و سوم جذب مخاطب سخنرانیهای مذهبی قرار گرفتند.
حدود 27درصد مردم هم براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات بیننده مناجاتخوانی از شبکههای مختلف سیما بودهاند که در این میان شبکه یک سیما با 10/6درصد مخاطب، افرادبیشتری را پای خود نشانده است و شبکههای سه و دو سیما از این منظر در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
نظرسنجی مرکز تحقیقات همچنین نشان میدهد 43/4درصد مردم بیننده برنامههای عید فطر از شبکههای سیما بودهاند. 17/9درصد این ویژهبرنامهها را بیشتر از شبکه سه و 16/8درصد هم از شبکه یک سیما تماشا کردهاند. شبکههای دو، استانی و پنج، دیگر انتخابهای مخاطبان برای تماشای ویژهبرنامههای روز عید سعید فطر بوده است.