printlogo


شرکت دانش بنیان «بازی گستران دریک» با ایده های خلاقانه و استفاده از فناوری روز، بازی های رایانه ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی را ارائه کرده است
بازی‏های موبایلی مدریک؛ تفریح در بستر فرهنگ ایرانی
دنیای بازی‏های رایانه‌ای با ورود اپلیکیشن‎های بازی که روی گوشی‏های همراه قابل اجراست دگرگون شد. بازی‏هایی با گرافیک‏های جذاب و هیجان‏آور که همزمان با اجرای آن، گویی از جهان اطراف کنده شده و به دنیایی متفاوت و ناشناخته قدم گذاشته‎ای. این بازی‎ها زمان‎های از دست رفته و روزهای فراغت و بی‏حوصلگی ما را پر کرده و هر لحظه از فناوری‎های نوین برای ارتقای کیفیت و جذب مخاطب بهره می‎گیرند. ساز‏و‏کار اقتصادی که در بازی‏های جدید گنجانده شده کمک کرده است تا شرکت‏های سازنده آنها در فرآیندی بتوانند آنچه برای تهیه و ساخت بازی هزینه کرده‌اند را مجددا به دست آورده و سودآوری خوبی هم داشته باشند. شرکت دانش بنیان «بازی گستران دریک» که با نام «استودیو مدریک» شناخته می‌شود، با شناسایی این روش‏های درآمدزایی و اقتصادی قابل اجرا در بازی‏های موبایلی و با به‌کار‏گیری برنامه‎نویسان متخصص و گرافیست‏های موفق ایرانی، تلاش کرده کسب‎و‏کاری را راه‌اندازی کند که هم بازی‏های موبایلی بومی را ارتقا ببخشد و هم به‌نوعی کارآفرینی کرده باشد.

مهرداد آشتیانی، مدیر استودیوی بازی سازی مدریک به جام‏جم می‏گوید: «استودیوی بازی‌سازی مدریک تا به امروز نزدیک به 40 بازی ایرانی را تولید یا  نشر کرده است. این استودیو در 10 سال اخیر توانسته بازی‏های معروفی از جمله «خروس جنگی»، «گل‎مراد»، «درباره گلی»، «گلشیفته»، «بهشت آشپزی» و «صفر تا صد» را به بازار ارائه دهد. این بازی‎ها متناسب با سلیقه و علایق ایرانی‏ها تهیه شده و محیط جذاب و خاطره‎انگیزی برای افراد دارد. در این بین بازی «گلشیفته» یک میلیون بار دانلود شده و  200هزار نصب فعال دارد. همچنین بازی محبوب «گل‌مراد» نیز تا کنون بیش از
دو میلیون بار دانلود شده و بیش از 500 هزار نصب فعال را تجربه کرده است. به‌تازگی نسخه بین‌المللی بازی گلشیفته هم ارائه شده که به زبان انگلیسی است و بازی «غضنفر» نسخه زبان ترکی بازی گلمراد نیز قابل دسترسی و دانلود است.
مزایای بازی‎های تهیه شده
در استودیو مدریک
طراحی متناسب با فرهنگ ایرانی
بازی‏های رایانه‏ای از موضوع‎هایی است که می‏تواند در بسیاری از حوزه‎ها فرهنگسازی کند. مدریک تلاش کرده در طراحی بازی‏ها به فرهنگ غنی ایران توجه داشته باشد و بر اساس عناصری که در کشور معنادار است و مفاهیم ویژه ملی و عناصر خانه ایرانی محصولات متنوع ارائه دهد. این آشنایی فرهنگی که در طراحی گرافیکی و موضوع بازی‎ها وجود دارد برای مخاطب ایرانی دلنشین است و تلاش گروه بازی‏ساز این بوده که با ایجاد هم‎حسی فرهنگی، مخاطب رغبت بیشتری به این بازی‎ها نشان دهد.
گرافیک و جلوه‎های بصری قوی
یکی دیگر از عواملی که بازی‏های موبایلی و رایانه‎ای خارجی را در بین مردم محبوب می‎کند گرافیک جذاب و جلوه‏های بصری است. به‌همین دلیل شرکت بازی گستران دریک در بخش بصری و گرافیکی بازی‏ها تمرکز ویژه‏ای داشته و سعی کرده شخصیت‏های بازی، محیط آن و واسط‎های گرافیک کاربری برای مخاطب تماشایی و جذاب باشد. موسیقی شنیدنی ایرانی هم یکی دیگر از وجوه تمایز بازی‎های مدریک است که برای انتخاب آن بررسی‎های زیادی انجام شده است.
بهره‏گیری از تیم خلاق و خبره برنامه‏نویسی
یکی از مهم‏ترین بخش‏های هر بازی، قسمت فنی و برنامه‏نویسی آن است. این که بازی خوش‌ساخت و بدون ایراد و سریع باشد در میزان رضایت کاربر تاثیر دارد. تاخیر در اجرای عملکردهای بازی و خطاهای نرم‎افزاری، درصد نصب و دانلود بازی را پایین می‏آورد و همین موضوع باعث می‎شود خیلی از بازی‏ها طرفدار زیادی نداشته باشد. مدریک برای جلوگیری از این موضوع از برنامه‎نویسان خبره کمک
گرفته است.
اجرای الگوی اقتصادی کسب درآمد
بازی‏های استودیو مدریک در اپلیکیشن‏های کافه بازار و مایکت قابل دسترسی است و علاقه‏مندان می‎توانند از این طریق و به‌صورت کاملا رایگان بازی‏ها را دانلود کنند. این بازی‌ها  بر اساس الگوی اقتصادیFree to Play  کار می‏کنند و مخاطب هزینه‏ای را برای نصب و دانلود بازی نمی‏پردازد. اما در فرآیند بازی متناسب با نیازها و قدرت عملکرد بیشتر و استفاده از خدمات بهتر می‏تواند با پرداخت مبلغی به امکانات مورد نظرش دست پیدا کند. این فرآیند که بازیکن همزمان در حال لذت‌بردن از بازی است و برای آن هم خرج می‏کند مبتنی بر روش‏های علمی طراحی بازی‎هاست.
رده‏بندی سنی
بازی‏های مدریک رده سنی دارد و زیر نظر بنیاد ملی بازی‏های رایانه‏ای قبل از ارائه در بازار این رده‏بندی را دریافت می‏کنند. در حال حاضر بازی‏های تولید شده در استودیو مدریک برای گروه‎های سنی بالاتر از 12 سال
قابل استفاده است.

چشم‏انداز مدریک  برای ورود به بازار جهانی
آشتیانی می‏گوید: «بازی‏های موفق برای این که به جایگاه خوبی دست پیدا کنند باید در سطح جهانی مطرح شوند و برای صادرات آنها به کشورهای دیگر برنامه‏ریزی شود و برای اجرایی شدن این موضوع، لازم است که از الگوهای اصولی برای کسب در آمد استفاده کنند تا در بازار بین‏المللی جایگاه خود را به دست آورده و حفظ کنند. چند سال قبل اولین بازی
بین‌المللی استودیو مدریک را به بازار ارائه کردیم و در این مدت تجربیات خوبی به دست آوردیم که برای ساخت بازی‎های بعدی و آماده‏سازی‏شان در بازار بین‏المللی بسیار موثر بود. در حال حاضر هم با بازی‏سازان چینی همکاری داریم و قرار است محصول مشترکی را با هم به بازار ارائه دهیم.»