تاکید آیت‌ا... سیستانی بر روابط ایران و عراق

روحانی در سومین روز سفر خود به عراق با حضور در نجف با آیت‌ا... سیستانی دیدار کرد

تاکید آیت‌ا... سیستانی بر روابط ایران و عراق

سومین و آخرین روز سفر رئیس‌جمهور به عراق به حضور در نجف اشرف و دیدار و گفت‌وگو با مراجع تقلید اختصاص داشت كه مهم‌ترین برنامه سیاسی این روز دیدار و گفت‌وگوی حسن روحانی با آیت‌ا... علی سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان بود. روحانی كه دو روز اول سفرش را در بغداد و با گفت‌وگو با مقامات و گروه‌های مختلف عراقی گذرانده بود، صبح دیروز وارد نجف‌اشرف شد و پس از تشرف به بارگاه امیرالمومنین علی (ع) به دیدار مراجع رفت.

وی در اولین دیدار خود همراه وزیر خارجه و رئیس‌دفتر خود به دیدار آیت‌ا... سیستانی رفت.
پایگاه اینترنتی دفتر آیت‌ا... سیستانی بخش‌هایی از صحبت‌های این مرجع بزرگ شیعه در دیدار رئیس جمهور کشورمان را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، سایت رسمی آیت‌ا... سیستانی در این باره آورده است: قبل از ظهر دیروز آیت‌ا... سیستانی با دکتر روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه وی دیدار کرد و رئیس جمهور ایران بخشی از نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی و توافقاتی که در زمینه گسترش روابط دوستانه و حسن همجواری بین دو کشور محقق شد را به اطلاع وی رساند.
آیت‌ا... سیستانی تاکید کرد از هر گامی برای گسترش و تقویت روابط عراق با همسایگانش بر اساس منافع دو کشور و احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر استقبال می‌کند.
آیت‌ا... سیستانی در این دیدار همچنین به جنگ سرنوشت‌سازی که ملت عراق برای شکست داعش وارد آن شده‌اند اشاره کرد و از جانفشانی‌های بزرگی که عراقی‌ها در راه پیروزی بر این گروه تروریستی و بیرون راندنش از کل منطقه داشتند و از نقش دوستان عراق در تحقق این امر قدردانی کرد.
آیت‌ا... سیستانی همچنین مبارزه با فساد و بهبود خدمات عمومی و انحصار سلاح در دست حکومت و سازمان‌های امنیتی را چالش امروز عراق خواند و ابراز امیدواری کرد دولت عراق در این زمینه‌ها موفق باشد.
وی همچنین بر ضرورت در پیش گرفتن سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی براساس توازن و اعتدال و دور نگه‌داشتن ملت‌های منطقه از خسارت و دردهای بیشتر تاکید کرد.
بازدید روحانی از بیت قدیمی امام (ره) در نجف‌اشرف
رئیس‌جمهور دیروز در نجف‌اشرف از بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی در این شهر مقدس دیدن كرد.
به گزارش ایرنا، روحانی و هیات همراه در بازدید از بیت قدیمی امام راحل در نجف‌اشرف همچنین با علی‌اكبر محتشمی‌پور، نماینده دفتر نشر آثار امام خمینی (ره) در این شهر و همچنین سید علی خمینی، نوه امام خمینی(ره) دیدار و گفت‌وگو كرد.
روحانی و هیات همراه او همچنین از بخش‌های مختلف بیت امام راحل و همچنین كتابخانه و حوزه علمیه امام خمینی در جوار بیت بازدید كردند.
روحانی دیروز با آیت‌ا... محمداسحاق الفیاض  و آیت‌ا... محمدسعید حکیم از مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو كرد.
روحانی همچنین با حضور در بیت آیت‌ا... بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.