ایران واقعی را ببینید

یك كمپین مستقل و موفق

ایران واقعی را ببینید



كمپین «آشنایی با ایران واقعی» با عنوان Meet the real Iran  
از معدود حركات خودجوش و مستقل موفق، پیرامون معرفی ایران در رسانه‌های اجتماعی است كه با خلاقیت و پشتكار یك دانشجوی ایرانی مقیم مالزی از سال 2013 راه‌اندازی شد.
محمد كوهی دانش‌آموخته رشته تكنولوژی و نوآوری از دانشگاه UTM مالزی كه 11 سال را خارج از ایران زندگی كرده است، می‌گوید: «بسیاری از هم‌دانشگاهی‌ها از كشورهای مختلف در اولین برخورد با من و اطلاع از ایرانی بودنم ابهامات زیادی در ذهن داشتند و بعضا سوالات عجیبی می‌پرسیدند كه من نیز با ارائه تصاویر و اطلاعات تعجب آنها را برمی‌انگیختم. تا جایی كه در نهایت تعدادی از آنها تصمیم می‌گیرند به ایران سفر كنند و حتی یكی از دوستانش تحت‌تاثیر سفر بعدها با یك ایرانی ازدواج می‌كند!»
همین موضوع وی را به صرافت می‌اندازد تا اطلاعاتی درباره ایران را در صفحه شخصی فیسبوك خود اشتراك‌گذاری كند. یك متخصص حوزه اقتصاد در حلقه دوستان وی با تعجب از وجود این همه پیشرفت در حوزه‌های مختلف و جاذبه‌های گردشگری و فقر محتوا از ضرورت معرفی ایران در شبكه‌های اجتماعی به او چنین توصیه‌ای می‌‌كند.
با درك اهمیت و ضرورت این موضوع وی اقدام به ایجاد صفحه‌ای در فیسبوك می‌كند و از همان ابتدا با رعایت كامل كپی‌رایت و قوانین شبكه‌های اجتماعی (كه متاسفانه در داخل ایران جدی گرفته نمی‌شود و به اعتبار كمپین‌ها لطمه می‌زند) شروع به انتشار محتوا می‌كند. وی با اشاره به این‌كه بدون استثنا تمام صاحبان آثار پس از درخواست وی از بازنشر محتوای‌شان استقبال كرده‌اند، می‌گوید: «به عنوان نمونه اشتراك‌گذاری یك پست از تصاویر تهران با آهنگی از سیروان خسروی باعث شد تا در یك روز ده هزار نفر این صفحه را فالو كنند.» این اتفاق عزم وی را برای ادامه كار جزم می‌كند. و در ادامه به حوزه‌های مختلف ورزشی، سینمایی، فرهنگی و سیاسی نیز ورود می‌كند و در حركتی ابتكاری و برای عدم القای پروپاگاندا بودن محتوای صفحه با شناسایی توریست‌ها و فعالان مجازی كه به ایران سفر كرده‌اند با آنها مصاحبه و تصاویر و گفته‌های آنها را به‌عنوان تجربه سفر به ایران منتشر می‌كند.
او ادامه می‌دهد پس از مدتی با پیشنهاد او افرادی غیرایرانی به صورت خودجوش صفحات مشابهی را با این عنوان به زبان‌های عربی، تركی استانبولی، بوسنیایی و اسپانیولی راه‌اندازی می‌كنند.
محمد معتقد است ظرفیت‌های كم‌نظیری در ایران وجود دارد كه به دلیل عدم شناخت تولیدكنندگان محتوای رسانه‌ای در داخل كشور به صورت مناسب به دست مخاطبان جهانی نمی‌رسد. برای مثال صبحانه ایرانی! او می‌گوید: تلاش فراوانی كرده تا تصاویری از «سفره صبحانه» كه یك جذابیت توریستی برای همه گردشگران است را در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های ایرانی پیدا كرده و سفره ایرانی را به مخاطبان متنوع غیرایرانی معرفی كند. اما در نهایت چیزی پیدا نكرده است. او ادامه می‌دهد فیلم‌های تركیه‌ای علی‌رغم ضعف در فرم و محتوا نسبت به صنعت فیلم در ایران، به دلیل توجه به این نكات ریز و جزئیات جذاب برای مخاطب عام توانسته‌اند از شرق آسیا تا آمریكای جنوبی برای خود طرفدار كسب كنند. آنها به تبع موفقیت در حوزه رسانه، محصولات تولیدی و حتی سنتی خود را نیز از قبیل لیف حمام بازاریابی و در بازارهای بین‌المللی برای آن مشتری پیدا كرده‌اند. در حالی كه برند معروف حمام تركی در دنیا، ریشه در فرهنگ و معماری ایرانی دارد! جاذبه توریستی كه میلیون‌ها نفر را جذب می‌كند! و این خلاقیت‌های سیاستگذاران رسانه‌ای باعث ارتقای وجهه این كشور و بازگشت سرمایه اقتصادی شده است.
وی با این ادعا كه از حدود 50 هزار دنبال‌کننده صفحات كمپین بیش از 90 درصد غیرایرانی هستند، موفقیت حركت‌های خودجوش مجازی را ارتباط گیری با مخاطب غیر ایرانی از طریق هشتگ‌های حرفه‌ای می‌داند و در پایان با بیان این‌كه به دلیل گسترش استقبال از شبكه‌های اجتماعی آینده این فضا جهت معرفی ایران مناسب است، اعتقاد دارد: سیاستگذاران باید بدون مداخله مستقیم و با پشتیبانی فعالان خودجوش برای بهره‌برداری از این فضا برنامه جدی داشته باشند.