خارشی به نام اگزما

گفت‌وگو با دكتر دكتر علیرضا فیروز، متخصص پوست

خارشی به نام اگزما

معمولا اگزما چگونه بروز می‌كند؟
اگزما در حالت حاد با جوش‌های قرمز رنگ خارش‌دار كوچك بروز می‌كند. اگر دقت كنیم، قطرات كوچك آب را هم درونشان می‌بینیم. جوش‌های كوچك به هم می‌پیوندند و تاول‌های كوچك و بزرگ را تشكیل می‌دهند. این ضایعات با درمان برطرف می‌شود. ولی اگر درمان شده و تكرارشود و باز درمان نشود، تكرارها باعث
پوسته
پوسته شدن پوست و سپس ترك خوردن آن می‌شود. بعد پوست كلفت، چرمی و دچارخارش ودرد می‌شود.
منظور از اگزمای آفتابی چیست؟
یعنی نور آفتاب باعث تحریك پوست و اگزما می‌شود. این نوع اگزما پشت دست‌ها و صورت را دچار می‌كند. همچنین گونه وپیشانی اگزما می‌گیرد. آفتاب هم ایجادكننده و هم تشدیدكننده اگزماست.
آیا استرس اگزما را تشدید می‌كند؟
ارتباط تنگاتنگی بین سیستم ایمنی پوست و سلول‌های سیستم عصبی وجود دارد و برخی چیزهایی ترشح می‌شود كه باعث تحریك سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود. مخصوص اگزما با منشأدرونی، بیشتر تحت تاثیر استرس است.  
ارتباط مواد غذایی و اگزما چگونه است؟
تماس موضعی با مواد غذایی مثل تماس دست با مركبات، كرفس، پیاز و گوجه‌فرنگی باعث اگزما درمحل تماس می‌شود. برخی مواد غذایی باعث تشدید خارش وخاراندن و تشدید اگزما می‌شود. ادویه‌جات و فست‌فودها، باعث آزاد شدن هیستامین می‌شوند. هیستامین باعث خارش و تشدید اگزما می‌شود.
برای كنترل خارش شدید كودكانی كه سابقه اگزمای پوستی دارند چه باید كرد؟
این اگزمای سرشتی است كه از كودكی شروع می‌شود. این افراد پوست خشكی دارند. پوست‌شان حساس‌تر است و به مواد واكنش نشان می‌دهد. پس باید در اتاق از بخورسرد استفاده كنند. دائم پوست را با وازلین و روغن زیتون چرب كنند و در حمام و موقع خواب هم این کار را  انجام دهند.
آیا اثرات درمانی داروی اگزمای داخلی با خارجی متفاوت است؟
داروهای تولید داخل به‌شدت توسط مراجع مربوط مانند سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت كنترل می‌شود. یك مقدار از این تصورات كه داروی ایرانی تاثیر ندارد، به مسائل ذهنی افراد برمی‌گردد. كیفیت دارو در اگزما بخش كوچكی از درمان است و حجم بزرگ درمان به پیشگیری برمی‌گردد و اگر پیشگیری صورت نگیرد، دارو اثر نمی‌كند.