مراقب واردات باشیم

مراقب واردات باشیم

حسین صمصامی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نظارت دولت برای واردات كالاهای غیرضروری از محل ارزهایی كه توسط صندوق توسعه ملی به بانك مركزی تحویل می‌شود را ضروری دانست و به جام‌جم گفت: هر كدام از ارزها متقاضی خاص خودش را دارد و به همین دلیل است كه دولت باید نظارت خود را در این زمینه بیشتر كند تا ارزهایی كه در بازار عرضه می‌كند به قاچاق یا واردات كالاهای غیرضروری منجر نشود.
وی تاكید كرد: اگر بانك مركزی بتواند به صورت هدفمند دو میلیارد دلاری كه از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود را به درستی در بازار عرضه كند و مراقب واردات و قاچاق باشد حجم پول در كشور زیاد نمی‌شود و مشكل خانواده‌های سیل‌زده نیز حل خواهد شد. اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توان گفت تخصیص به درستی انجام شده و آثار منفی در اقتصاد نداشته است.
صمصامی با تاكید بر این‌كه عرضه ارزهایی غیر از دلار و یورو تأثیر زیادی در بازار ندارد تصریح كرد: ارزهای غیر از دلار و یورو آن‌قدر در بازار ایران تأثیر ندارند كه بتوانند منجر به كاهش قیمت شوند. همان‌طور كه اشاره شد ارزهای غیر از دلار و یورو متقاضیان خاص خود را دارد و دولت در این زمینه باید توجه بیشتری به مقوله واردات كالاهای غیرضروری داشته باشد.
وی پیشنهاد داد: بهترین روش این است كه این ارزها برای واردات كالاهای اساسی مورد استفاده قرار گیرد.