افزایش آمار گرسنگان جهان برای سومین سال متوالی

افزایش آمار گرسنگان جهان برای سومین سال متوالی

تازه‌ترین گزارش مشترك سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) و دیگر نهادهای سازمان ملل درباره وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان نشان می‌دهد كه به طور تقریبی 820 میلیون نفر از مردمان كره خاكی طی سال 2018 میلادی غذای كافی برای خوردن نداشته‌اند. این عدد نسبت به سال پیش از آن كه 811 میلیون نفر برآورد شده بود، افزایش داشته است. این سومین سال متوالی است كه شمار گرسنگان جهان در حال افزایش است.
به گزارش جام‌جم، طبق تازه‌ترین نسخه گزارش «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان» كه شامگاه دوشنبه در نیویورك از آن رونمایی شد، روند كاهش شمار نوزدانی كه هنگام تولد وزن كمی دارند، بسیار كند است.
این در حالی است كه اضافه وزن و چاقی به‌خصوص در بین كودكان سن مدرسه و بزرگسالان در تمامی مناطق جهان همچنان در حال افزایش است.
در این گزارش كه به صورت مشترك از سوی فائو، صندوق بین‌المللی توسعه كشاورزی (ایفاد)، صندوق كودكان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت ارائه شده، آمده است كه احتمال مواجه شدن با نبود امنیت غذایی در همه قاره‌ها در زنان بیشتر از مردان است و منطقه آمریكای لاتین بیشترین شكاف را در این زمینه دارد.
رؤسا و مدیران‌كل فائو، ایفاد، یونیسف، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت در دیباچه این گزارش مشترك تأكید كرده‌اند: «اقدامات ما برای مقابله با این روند مشكل‌آفرین نه تنها در مقیاس و گستره (عمل)، بلكه از نظر همكاری‌های بین‌بخشی باید برجسته‌تر شوند.»
در گزارش وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان آمده است در بسیاری از كشورهایی كه رشد اقتصادی كندی دارند، به خصوص كشورهای با درآمد متوسط و آنها كه اتكای بسیاری به تجارت بین‌المللی كالاهای اولیه دارند، گرسنگی در حال افزایش است. همچنین در بسیاری از كشورهایی كه گرسنگی در حال افزایش است، نابرابری درآمد نیز در حال بالارفتن است، مسأله‌ای كه باعث می‌شود فقرا، اقشار آسیب‌پذیر و به حاشیه‌رانده‌شدگان برای مقابله با (شرایط‌ناشی از) كند شدن رشد اقتصادی با مشكلات بیشتری روبه‌رو شوند.
براساس این گزارش، وضعیت قاره آفریقا با داشتن بیشترین نرخ گرسنگی در جهان بسیار هشدارآمیز است؛ درحالی كه نرخ گرسنگی در تمامی زیرمنطقه‌های آفریقا با سرعت كم، اما مداومی در حال افزایش است.