شرارت 20 هزار میلیارد تومانی

جام جم هزینه آشوب‌های 4 روز اخیر در کشور را برآورد کرد

شرارت 20 هزار میلیارد تومانی

در پی اعلام سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت از بامداد جمعه و اعتراض برخی از مردم به این تصمیم، اشرار فرصت‌طلب با خط مشی گرفتن از ضدانقلاب باعث اخلال در نظم عمومی و اغتشاش در برخی شهرهای کشور شدند و در چهار روز اخیر خسارات حدوداً 20 هزار میلیارد تومانی به اقتصاد کشور وارد کردند. آشوبگران به بهانه مخالفت با گرانی بنزین، صدها شعبه بانک، دستگاه خودپرداز، جایگاه سوخت، ساختمان‌های عمومی همچون شهرداری و وسایل نقلیه شخصی و عمومی را به آتش کشیدند؛ صدها فروشگاه زنجیره‌ای و مغازه‌های شخصی مردم را غارت کرده و هزاران نفر در کشور را بیکار کردند. آسیب رساندن به برخی از گاردریل‌ها و تاسیسات شهری هم دیگر خسارتی است که آشوب‌گران به بار آورده‌اند. افزایش تقاضا برای نان، مواجهه مردم با مشکل تردد در برخی نقاط، اختلال در فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو، دریافت کرایه‌های بالا توسط برخی خودروهایی که اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند و مسدود بودن برخی مسیرهای اصلی معابر عمومی، مردم دچار مشکل کرده است. هنوز آمار دقیقی از خسارات در شهرهای مختلف وجود ندارد، اما گزارش‌ها حاکی است که بیشترین آسیب به اموال عمومی در استان‌های خوزستان، تهران، فارس و کرمان وارد شده است. از سوی دیگر، در نتیجه اغتشاشات چندروزه اخیر، بسیاری از بازارهای کشور به حالت نیمه‌تعطیل درآمد و به علت قطعی اینترنت، همه کسب‌وکارهای اینترنتی به طور کامل تعطیل شده است. اخلالگران علاوه بر شعب بانک‌ها، به ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، تیرهای چراغ روشنایی معابر، باغچه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و ساختمان برخی از اداره‌ها و ساختمان‌های عمومی آسیب‌هایی را وارد کرده‌اند. البته آمار فوق بدون محاسبه خسارات ناشی از تعطیلی چندروزه بازارهای مختلف است. به گفته اقتصاددانان، در فضای ناآرام، شاهد تورم ناشی از انتظارات هم خواهیم بود و انتظارات تورمی با هیچ فرمولی قابل پیش‌بینی و اندازه‌گیری نیست.

900 میلیارد تومان ضرر تعطیلی 3‌روزه کسب‌وکارهای اینترنتی
 در سال‌های اخیر فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی به شدت گسترش یافته است. سال گذشته گردش مالی فعالان این عرصه 100‌هزار میلیارد تومان معادل روزانه 273 میلیارد تومان بود که امسال این رقم به حدود 300 میلیارد تومان رسید. با تعطیلی کسب‌وکارهای اینترنتی در سه روز اخیر، نزدیک به 900 میلیارد تومان به آنها خسارت وارد شده است.
رضا الفت نسب عضو هیات مدیره کشوری کسب‌وکارهای مجازی گفت: اتفاقاتی را که در چند روز گذشته شاهد هستیم در سال 88 تجربه کردیم اما در آن زمان حدود هزار کسب‌وکار روی بستر اینترنت فعالیت می‌کرد در حالی که امسال 300 هزار فروشنده مجوزدار در این بستر مشغول فعالیتند که طی روزهای گذشته با مشکل مواجه شدند.
وی با اشاره به این‌که کسب‌وکارهای بزرگ فعالیتشان به یک دهم کاهش یافته افزود: کسب‌وکارهای کوچک فعالیتشان تعطیل شده و 50 هزار نماد اعتماد و 1200 کسب‌وکاری که مجوز فعالیت دارند اکنون با مشکلاتی مواجه شدند که سرمایه‌گذاری آنها را به خطر انداخته است.
الفت نسب با بیان این‌که اکنون زمان مناسبی برای راهکار نیست تاکید کرد: هنوز زیرساخت مناسبی فراهم نشده که وقتی شبکه اینترنت از کار می‌افتد شبکه‌ها و سایت‌های رسمی بتوانند به کارهای خود ادامه دهند. البته شاید من هم جای نهادهای امنیتی بودم همین اقدام را انجام می‌دادم اما باید از مدت‌ها قبل به فکر این روزها می‌افتادیم.
این مقام صنفی ادامه داد: بخش خصوصی که در بستر اینترنت فعالیت دارد سرورهای خود را در ایران تهیه کرده و بیمه و مالیات خود را هم پرداخت می‌کند اما ما هم در کنار کسی که مشغول اغتشاش است می‌سوزیم و اغلب مشکلات برای ماست.
وی با بیان این‌که دو میلیون سفر در تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود تصریح کرد: اگر این رویه ادامه داشته باشد قطعاً شرکت‌های بزرگ خدمات و استارت آپی در حوزه دیجیتال سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و تاکنون چندین هزار نفر علاوه بر زیانی که شرکت‌هایشان متحمل شدند بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند مشکل چه زمانی قرار است حل شود.


600 میلیارد تومان زیان به شبکه بانکی
 شعب بانک‌ها بیش از سایر ساختمان‌های دولتی مورد تخریب اغتشاشگران قرار گرفته‌اند. مثلاً روز یکشنبه حدود 63 بانک دولتی و خصوصی تنها در شهر اصفهان آسیب دیدند. همچنین در خرم‌آباد حدود 40 بانک به آتش کشیده شد. در فردیس کرج همه بانک‌ها خسارت دیدند و برخی تا مرز تخریب کامل رفتند. در تهران نیز تعداد زیادی بانک آسیب دید که اگر مجموع شعب بانک‌های خسارت‌دیده را به صورت حدودی 300 شعبه در نظر بگیریم با لحاظ تخریب همه خودپردازهای این شعب، تاکنون به شبکه بانکی کشور 600 میلیارد تومان خسارت وارد شده است. این میزان زیان به شبکه بانکی تنها مربوط به دکور شعب و تجهیزات آنها است. ضمن آن که معلوم نیست در شرایط تحریم، تجهیزات و قطعات آسیب‌دیده شعب بانک‌ها قابل تأمین است یا خیر.



63 میلیارد تومان خسارت
به جایگاه‌های سوخت
آن‌طور که خبرنگار ما در مورد جایگاه‌های عرضه سوخت اطلاع کسب کرده حدود 180 جایگاه سوخت آسیب دیدند یا به آتش کشیده شدند. هزینه هر نازل حدود 35 میلیون تومان است که اگر در هر یک جایگاه 10 تلمبه باشد مجموع آن به هزار و 800 تلمبه می‌رسد. هرچند این آمار به صورت رسمی تأیید نشده اما تاکنون حدوداً 63 میلیارد تومان خسارت به جایگاه‌های عرضه سوخت وارد شده است.


زیان 16500 میلیارد تومانی به بورس
ارزش بازار سرمایه (بورس) که در آخر هفته گذشته به 11,202,245 میلیارد ريال رسیده بود طی هفته جاری در اثر التهابات ناشی از گرانی بنزین و اعتراض‌ها، به شدت سقوط کرد به طوری که روز گذشته ارزش بازار به 11,036,407 میلیارد ریال رسید. این آمار بیانگر آن است که در سه روز گذشته 165,838 میلیارد ریال از ارزش بازار سرمایه کاسته شده است. به عبارتی آشوب‌ها و اعتراض‌ها بیش از 16500 میلیارد تومان فقط به بورس ضربه زده است. این رقم به این معنا‌ست که مجموعاً 16500 میلیارد تومان در سه روز اخیر از دارایی سهامداران بیش از 500 شرکت فعال در بورس کاسته شده است. مجموعاً در کشور بیش از ده میلیون نفر از مردم سهامدار شرکت‌های بورسی هستند که در سه روز اخیر زیان دیده‌اند.
 بخشی از این سقوط، به دلیل قطعی اینترنت برای مهار اغتشاشات بوده است. هم‌اکنون بخش زیادی از معاملات در بازار سهام به صورت اینترنتی انجام می‌شود که قطعی اینترنت موجب توقف حجم بالایی از معاملات شده است.
سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در این باره گفت: در روزهای اخیر بازار سرمایه نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش را تجربه کرد. مشکلات قطع اینترنت به کاهش شاخص کمک کرد که این موضوع هم در کوتاه‌مدت اثرگذار است و قطعی اینترنت این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد. این قطعی اینترنت معاملات برخط را با چالش مواجه کرده که در نوسانات اثرگذار است.


150 میلیارد تومان خسارت
به فروشگاه‌های زنجیره‌ای
اخیراً برخی اغتشاشگران با ورود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای آنها را غارت می‌کنند که این موضوع مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه ایجاد کرده است. در همین راستا برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل ناامنی، پنجره‌ها و ورودی‌های خود را ورقه‌های فولادی پوشانده‌اند.
امیر خسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خبرنگار ما گفت: تاکنون 150میلیارد تومان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای خسارت وارد شده است. همچنین 32‌میلیارد تومان فضای فروشگاهی تخریب‌شده که تعمیرات آن به زودی انجام خواهد شد.
مسعود سریع‌القلم، مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای شهروند هم گفت: در فروشگاه شهروند ملارد حدود 2000 نفر ساعت 12 نیمه‌شب دوشنبه وارد شدند و کل فروشگاه را خالی کردند. وی افزود: خسارتی که به این فروشگاه وارد شده حدود پنج میلیارد تومان است اما هنوز بررسی برای اعلام ارقام دقیق خسارت ادامه دارد.
سریع‌القلم با بیان این‌که سایر فروشگاه‌ها توسط نیروی حفاظت شهرداری تهران و نیروی انتظامی محافظت شد تاکید کرد: با تلاش مأموران امنیتی شهرداری تهران و همچنین نیروی انتظامی و بسیج مردمی از سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای محافظت شد و امنیت در این فروشگاه‌ها برقرار است.


خسارت برخی شهروندان به اموال آتش‌نشانی
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی  تصریح کرد: در شب‌های گذشته برخی خودروهای آتش‌نشانی مورد حمله برخی اغتشاشگران قرار گرفت که این خسارت‌ها شامل شکستگی شیشه، آسیب به بدنه خودرو و ترکیدگی لاستیک بود.
وی افزود: سازمان آتش‌نشانی یک ارگان مردمی است که بودجه آن توسط شهروندان از طریق پرداخت عوارض تأمین می‌شود.
ملکی تصریح کرد: هر دستگاه خودروی آتش‌نشانی با تجهیزاتی که روی آن نصب می‌شود حدود چهار میلیارد تومان قیمت دارد و آسیب به این اموال خدمت‌رسانی به مردم را به مشکل مواجه می‌کند.
به گفته وی، زمانی که 20 خودروی آتش‌نشانی در 20 نقطه آسیب می‌بیند به این معناست که یک ایستگاه آتش‌نشانی یکی از خودروهای خود را از مدار خدمت‌رسانی خارج می‌کند تا روند تعمیرات کامل شود.