حمله به همبستگی

تجمع‌های غیرقانونی این روزها چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

حمله به همبستگی

مردمی که خبر تلخ شهادت سردار قاسم سلیمانی را در 13 دی شنیدند و داغدار و بی‌قرار، برای تکریم سرباز وطن با حضور میلیونی خود در شهرهای مختلف به تشییع پیکر پاکش پرداختند هیچ‌گاه گمان نمی‌بردند چند روز بعد از آن واقعه دردناک، عده‌ای قلیل به بهانه همدردی با خانوادگان داغدیده جانباختگان هواپیمای اوکراینی، به ارزش‌هایی که مردم در هفته گذشته تمام قد به احترامش قیام کرده بودند، اهانت کنند. شهادت سردار سلیمانی با وجود تحمیل آوار غم بر ملت ایران اما به یکباره ناهمگونی‌های سیاسی و اجتماعی را از بین برد و همدلی‌ها را رقم زد. تشییع میلیونی پیکر شهید سلیمانی و یارانش در شهرهای مختلف ایران، صداهای تفرقه‌افکن در عرصه‌های حقیقی و مجازی را ضعیف کرد و بسیاری از رسانه‌های منتقد و مخالف با تعجب نظاره‌گر قدردانی ملت ایران از سربازان میهن و انقلاب شدند. چهره‌های سیاسی از گرایش‌های مختلف و چهره‌های مشهور در عرصه‌های گوناگون، نقش سردار سلیمانی و سپاه قدس در حفظ امنیت کشور را ستودند و در نبود سلیمانی به سوگ نشستند. این واکنش‌ها و همچنین حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی آن‌قدر وسیع و گسترده بود که می‌توان گفت در هفته‌های اخیر شاهد یکی از بزرگ‌ترین تجلی‌های وحدت در کشور بودیم. بر همین اساس دور از ذهن نبود که برنامه‌ریزی‌ اپوزیسیون و کشورهای غربی برای خدشه‌دار کردن این وحدت شروع شود و در اولین فرصت به اجرا درآید.

سوءاستفاده از یک خطا
به فاصله چند روز و همزمان با خاکسپاری پیکر شهید سلیمانی در آرامگاه ابدی، موعد انتقام سختی که نوید آن پیشتر از سوی مقامات عالی کشور داده شد، فرا رسید و عین الاسد پایگاه مهم نظامی آمریکا در عراق، چهارشنبه گذشته موشکباران شد. بسیاری از مردم آن شب تا صبح نخوابیدند و در فضای مجازی سیر می‌کردند تا لحظه لحظه آخرین اخبار را دریافت کنند. بعد از ساعاتی که کشور در فضای جنگی قرار گرفت خبر رسید هواپیمای اوکراینی اندکی بعد از بلند شدن از باند فرودگاه امام خمینی دچار سانحه شد و سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند. مردم ایران پس از شهادت سردار سلیمانی، این بار در سوگ جمعی از هموطنان خود نشستند که در این حادثه جان خود را از دست دادند. این وضعیت ادامه داشت تا این‌که بیانیه صبح شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در پذیرش مسوولیت سقوط هواپیمای اوکراینی، کشور را در بهت فرو برد.
جان باختن جمعی از هموطنان در این سانحه، سوگ بزرگی برای مردم ایران بود و خطایی که به بروز این سانحه انجامید بر این غم و اندوه افزود و مقامات  ومسوولان کشور اعم از نظامی، قضایی و دولتی بر ضرورت پیگیری این ماجرا و پیگرد افراد خاطی تاکید کردند. مردم و رسانه‌ها نیز از این‌که سه روز پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی از واقعیت ماجرا مطلع شدند انتقادات فراوانی داشتند.
 فضا اما در آن سوی میدان کاملا رنگ دیگری گرفت و تلویزیو‌ن‌های رنگارنگ اپوزیسیون و رسانه‌های همیشه به خدمت اجتماعی، این اتفاق را بهترین فرصت برای خدشه‌دار کردن وحدتی دیدند که پس از شهادت سردار سلیمانی در کشور ایجاد شده بود و بر همین اساس بر حجم برنامه‌های خود درباره این اتفاق ‌افزودند و با دعوت از کارشناسان، سعی کردند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
برخی کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب هم مردم را به آشوب دعوت کردند و همزمان با شروع چند تجمع کم‌تعداد در برخی دانشگاه‌های تهران از جمله امیرکبیر، شهید بهشتی و صنعتی شریف، بی‌بی‌سی به دروغ از اختلال یا کندی اینترنت گفت.
قرار گرفتن در پیاده نظام دشمن
در داخل کشور طبعا جو عمومی خواهان برگزاری مراسم یادبود شایسته برای جانباختگانی است که بیشترشان هموطن بودند. در گوشه و کنار کشور، مردم برای بزرگداشت یاد و خاطره آنان عمدتا در دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند اما برخی از چهره‌ها بدون توجه به اوضاع و احوالی که پیش‌آمده در فضای مجازی با ادبیاتی تند مقامات مسوول را مورد خطاب قرار دادند و با انتشار متن‌های تحریک‌کننده از مردم خواستند برای گرامیداشت جانباختگان به خیابان‌ها بیایند.
به گزارش فارس، در تهران به‌ویژه در دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر و دانشگاه شهید بهشتی برخی دانشجویان این دو دانشگاه با در دست داشتن شمع و نیز قرائت فاتحه و حضور در مقابل در دانشگاه‌های مذکور، یاد جانباختگان سقوط هواپیما را زنده کردند.
در دانشگاه امیرکبیر در ادامه مراسم تعدادی از دانشجویان از دانشگاه خارج و وارد خیابان شدند و به‌سمت ضلع شمالی تقاطع حافظ و طالقانی حرکت کردند. ابتدا ماموران ناجا شرایطی فراهم کردند تا دانشجویان تجمع کنند و بتوانند شعار دهند، اما در ادامه با ورود به خیابان اصلی و بسته شدن این نقطه و ترافیک شدید، ناجا دانشجویان را متفرق کرد.اما برخی حاضران در این تجمع با شعار "عزا عزاست امروز" شروع کردند و در نهایت با شعارهایی علیه مسوولان کشور، این تجمع به فضای اعتراضی تند  و  رادیکال تبدیل شد.
جمعی از حاضران، شعارهای ساختارشکنانه را به سمتی بردند که منجر به تحریک یک عده و پاره کردن بنر حاج قاسم سلیمانی شد؛ اتفاقی که چند روز پس از اجتماع میلیونی مردم ایران در وداع با شهید سلیمانی، با هیچ منطقی سازگار نبود.  در این میان سرو کله سفیر انگلیس هم در تجمع دانشگاه امیرکبیر پیدا شد و وقتی ماموران انتظامی به خاطر حضور غیر قانونی‌اش او را بازداشت و دوباره آزاد کردند مدعی شد هدفش تنها شمع روشن کردن به یاد جانباختگان بود.
پیگیری پروژه توسط رسانه‌های غربی
شعارهایی که در این تجمعات سر داده می‌شد هم عمدتا تند انتخاب شده بود تا تحریک‌کننده باشد و احیانا باعث ایجاد درگیری و برخورد میان معترضان و ماموران انتظامی شود. پروژه‌های از پیش طراحی شده را مطرح کنند؛ ترفندی که البته کارساز نیامد و نیروی انتظامی با صبوری با تجمع‌کنندگان مواجه شد، اما در سر خط خبری شبکه‌های بی‌بی‌سی،  من و تو و  ایران اینترنشنال ماجرا جور دیگری روایت شد.
بی‌بی‌سی از سرکوب شدید معترضان در تهران گفت و این خبر را منتشر کرد که  بعضی از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی تهران از سرکوب "شدید و وحشتناک" معترضان و حضور بسیار پرتعداد نیروهای امنیتی و ضرب و جرح افراد با باتوم خبر داده‌اند.
مقامات آمریکایی هم از قافله عقب نماندند و در پیام‌هایی از قانون‌شکنان حمایت کردند. پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اعتراضات در ایران ادامه پیدا کند از سویی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده هم به فارسی خطاب به مردم ایران توییت کرد. از سویی دیگر سلطنت‌طلبان هم در فضای مجازی به حمایت از این ساختارشکنی‌ها پرداختند.
تلاش غرب برای به حاشیه بردن حقایق
ساختارشکنی‌های این یکی دو روز را شاید بتوان یکی از بارز‌ترین مصادیق تلاش اپوزیسیون و کشورهای غربی برای آشوب در ایران دانست که با توجه به مغایرت 180 درجه‌ای اقدام ساختارشکنان با آنچه در یک هفته گذشته از سوی عموم جامعه شاهد بودیم هدایت آن از بیرون مرزها کاملا مشخص است.
در این میان کشورهای غربی نیز از افشای نقش خود در این رویداد ابایی ندارند و نه تنها انگلیس سفیر خود را به جمع معترضان می‌فرستد بلکه رئیس‌جمهور آمریکا هم از همان ابتدا به حمایت آشکار از آشوبگران پرداخته و شروع به توییت زدن به زبان فارسی کرده است.
این موارد در کنار هم گویای یک مساله است و این‌که تشییع باشکوه سردار سلیمانی و وحدت ملی در حمایت از نهادهای انقلاب و همچنین حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا در عراق باید به حاشیه رانده شود.

حضور سفیر انگلیس نشان‌دهنده ریشه ساختارشکنی‌ها بود
محمدحسن قدیری ابیانه،کارشناس مسائل سیاسی
40 سال است آمریکا تلاش می‌کند واقعیت حمایت مردمی از نظام جمهوری اسلامی را منکر شود. این در حالی است که از واقعیت ماجرا اطلاع دارد. آمریکایی‌ها همیشه از انعکاس حضور مردم در راهپیمایی‌ها و مراسم مختلف اجتناب داشتند، ولی بعد از شهادت سردار سلیمانی، شاهد حضور میلیونی مردم در وداع با این سردار شجاع و حمایت از عملکرد سپاه قدس و انقلاب اسلامی بودند. این بار به دلیل شکاف بین جناح‌های مختلف در آمریکا و اختلاف میان ترامپ و هم پیمانانش، جناح رقیب وی و رسانه‌های وابسته به آنها نسبت به انعکاس این حضور میلیونی اقدام کردند. البته این کار نه به خاطر دفاع از ایران، بلکه به خاطر اختلافات داخلی میان جناح رقیب در آمریکا بود. این یک پیروزی بزرگ برای مردم ایران بود که در کنار نمایش قدرت به‌واسطه حضور میلیونی در تشییع پیکر شهید سلیمانی، پایگاه نظامی آمریکا برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم مورد موشکباران ایران قرار گرفت. این شکست برای آمریکا گران تمام شد و آنها تلاش کردند آن را جبران کنند. تا این‌که حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به‌واسطه خطای انسانی پیش آمد. مقامات ما به محض مطلع شدن، به دستور رهبری صریح و صادقانه موضوع را با مردم در میان گذاشتند. اما دشمن سعی کرد از همین مساله سوءاستفاده کند و فتنه‌گرانی که سال‌ها از آنها استفاده می‌کرد به میدان فرستاد تا از احساس غم و درد مردم به نفع خود استفاده کند. در این تجمعات غیرقانونی، شعارهای ساختارشکنانه سر داده شد و عکس شهید سلیمانی را پاره کردند و تلاش شد پیروزی و دستاورد بزرگ حمله به پایگاه نظامی آمریکا ناچیز جلوه داده شود. فتنه‌گران با این کارها تلاش می‌کنند بهانه دست غربی‌ها بدهند، اما در حقیقت خودشان را منزوی می کنند. حضور مفتضح سفیر انگلیس در اغتشاش اخیر آبروی فتنه‌گران را برد و نشان داد آنها به کجا وابسته هستند. در عین حال مردم باید مراقب باشند از احساسات آنها سوءاستفاده نشود. ایرانیان مردمانی با صلابت هستند و این صلابت و اتحاد در سایه اقتدار سپاه و نظام ضامن امنیت ماست و کسانی که سعی می‌کنند به این صلابت خدشه وارد کنند بر ضد امنیت کشور اقدام می کنند. انتظار ما این است با هنجارشکنان برخورد شود. پاره کردن عکس شهید سلیمانی و اهانت به او بخشی از عملیاتی است که چندی قبل با ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس آغاز شد.