حالا شب‌ها با خیال راحت می‌خوابم

علی شفیعی: خدا را شكر كه در این اوضاع بد، لبخند كوچكی روی لبان مردم آوردیم

حالا شب‌ها با خیال راحت می‌خوابم

 علی شفیعی یكی از ستاره‌ها در بین آسمان پرستاره والیبال ایران در انتخابی المپیك بود. پسر با‌اخلاق و توانمند تیم ملی كه بدون شك آینده خوبی در انتظارش است. علی با ضرس قاطع می‌گوید سهمیه حق ایران بوده چرا كه: «سال‌هاست در آسیا بهترین هستیم و چند سالی است كه نشان داده‌ایم بازی كردن در آسیا ما را راضی نمی‌كند. همه مردم از ما انتظار داشتند كه سهمیه بگیریم. به نظرم كار بزرگی كردیم و اگر سهمیه را نمی‌گرفتیم سرافكندگی بزرگی می‌شد. این مساله حدوسط نداشت.»
او درباره پنج روز مسابقات سخت حرف می‌زند و ادامه می‌دهد: «فشار این بازی‌ها بیشتر از این‌كه بدنی باشد، روحی بود.به هر حال خودمان هم تنها توقع شكست همه تیم‌ها را داشتیم و با آن راضی می‌شدیم. همین مساله استرس را بیشتر و اذیت‌مان می‌كرد.»
شفیعی به بازی سخت با كره هم اشاره می‌كند و می‌گوید: «كره خیلی خوب شروع كرد. خیلی خوب و كم‌اشتباه. وقتی ما به آخر بازی فكر می‌كردیم كمی فشار را زیاد می‌كرد. كره چیزی برای از دست دادن نداشت ولی ما چرا. به خاطر همین كره هم با بازی‌اش كار را به ست پنجم كشاند، اما ما بالاخره كار را با برد تمام كردیم.»
حذف استرالیا هم اما اتفاق مهمی بود كه در این رقابت‌ها افتاد.شفیعی در این باره می‌گوید: «خیلی خوب بود كه استرالیا به جمع چهار تیم نیامد. بالاخره استرالیا تیم بزرگی است و معمولا تیم‌های خوب در نیمه نهایی بهتر كار می‌كنند. به هر حال ما خاطره تلخی هم از انتخابی المپیك 2012 و بازی با استرالیا داشتیم. بازی با چین برای ما خیلی راحت‌تر بود، اما فكر نمی‌كنم كیفیت بازی كره با استرالیا خیلی فرق داشت.»
از شفیعی سوال كردیم كه ظاهرا همه بازیكنان استرس داشتند كه او این واكنش را نشان داد: «با سهمیه المپیك كمی از فكر و خیالات والیبالی ما كم شد، اما این روزها فكر و خیالات برای مردم ما كم نیست. ما حالا شب‌ها راحت می‌خوابیم، اما مردم...»
او كه از امتیازآورترین بازیكنان و بهترین مدافعان رقابت‌های انتخابی بود در این باره هم حرف می‌زند و ادامه می‌دهد: «در هر مسابقه‌ای یك بازیكن بیشتر از همه امتیاز می‌گیرد. البته این بازیكن خیلی ارزشمند است و باید ضربه آخر خوبی به توپ‌ها بزند و آنها را در زمین حریف خوابانده، اما والیبال كار تیمی است. از دریافت بی‌نقص گرفته تا پاسی كه پاسور می‌دهد و شرایطی كه پاس داده می‌شود. مهم است تا امتیازی ثبت شود، پس كار یك‌نفره نیست و تیمی است. بعضی از مسابقات آقای الف بیشتر امتیاز می‌گیرد و یك دوره آقای ب. كار تیمی مهم است كه در پایان مسابقه عملكرد یك بازیكن به چشم بیاید. من هم یكی از آماده‌ترین دوره‌هایی بود كه پشت سر می‌گذاشتم. با آمادگی بدنی بالایی به مسابقات آمدم و در مسیری پیش رفتم كه از آن در زمین استفاده كردم.»
ملی‌پوش ایران با بیان این‌كه كار برای والیبال تازه شروع شده است حرف‌هایش را ادامه داد: «ما خیلی دوست داریم در المپیك حریف دست و پا بسته برای رقبا نباشیم. مقام و عملكرد خوب می‌خواهیم حتی عملكرد خوب هم برایمان مهم‌تر از مقام است. المپیك میدان بزرگی است و باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها با آمادگی كامل پا به المپیك بگذاریم تا برای پرچم ایران افتخارآفرین شویم. بازیكنان انتظار زیادی ندارند، یكسری رفتارها نشان می‌دهد برای تیم ارزش قائل هستند و همان هم همدلی را بین بازیكنان به وجود می‌آورد و تیم با تمركز و آماده وارد بازی‌ها می‌شود. بخشی از آن هم دغدغه بازیكنان است كه راه طولانی است تا دغدغه را از ذهن آنها پاك كنیم تا همه فكر و ذكر بچه‌ها تمرین باشد. تمرین، كنار امكانات و یك برنامه خوب كمك بزرگی به ورزشكاران می‌كند.»
او در پایان گفت: «شك نكنید اتفاقات بدی كه در ایران افتاد كمی از تمركز بچه‌ها را گرفت. چرا كه اصلا شنیدن و هضم پشت سرهم خبرهای بد، آسان نیست.ابراز همدردی كه بچه‌ها با اتفاقات و عزیزان از دست رفته می‌كردند، فضای بدی را به وجود آورد و فشار آن هم به فشار بازی‌ها اضافه می‌شد، اما خدا را شكر توانستیم و هرچند گذرا لبخند هرچند كمرنگی را به لب مردم بیاوریم.»