بعد از 40 سال؛ دوباره اما و اگر

برد تیم امید در بازی آخر هم ضامن صعود نیست

بعد از 40 سال؛ دوباره اما و اگر

برای آنهایی كه قلبشان برای تیم امید می‌تپد، نتیجه بازی ازبكستان و چین هم مهم بود. بعد از شكست تیم امید مقابل كره جنوبی، خیلی از ما برای 90 دقیقه طرفدار چین بودیم تا حداقل نبازد كه امیدهایمان برای صعود تیم امید بیشتر شود که نشد. ازبكستان برد تا آمال مان برای تحقق صعود به المپیك، به كورسو تبدیل شود.
بعد از گذشت دو بازی، شرایط تیم امید برای صعود از مرحله گروهی بدتر از آن چیزی است كه انتظارش را داشتیم. حالا كره جنوبی با 6 امتیاز صعودش را قطعی كرده و ازبكستان هم با 4 امتیاز در آستانه صعود قرار دارد. ایران و چین هم به ترتیب با یك و صفر امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار دارند.
روز آخر كره جنوبی باید به مصاف ازبكستان برود و ایران هم با چین بازی می‌كند. خبر خوب این است كه چین حذف شده و در بازی با ایران، از فاكتور انگیزه بهره چندانی نمی‌برد. این یعنی تیم امید ایران می‌تواند به كسب اولین برد خود در رقابت‌های قهرمانی آسیا امیدوار باشد. اما شاید برد اول امیدها، برد آخرشان باشد. چون یك خبر بد هم وجود دارد؛ این‌كه كره جنوبی صعودش را قطعی كرده و در بازی آخر با یك تساوی هم صدرنشین می‌شود.
خطر بزرگی كه موقعیت تیم امید را تهدید می‌كند همین‌جاست. در واقع اگر ازبكستان كره جنوبی را ببرد، یا بازی دو تیم مساوی شود، حتی برد ایران مقابل چین هم نمی‌تواند ما را به مرحله حذفی برساند. اما و اگرهای صعود تیم امید به همین جا خلاصه نمی‌شود. یعنی با فرض پیروزی كره جنوبی مقابل ازبكستان، باز هم امیدها باید با اختلاف دو گل یا بیشتر چین را ببرند تا آن اتفاقی كه منتظرش هستیم، در روز پایانی رقم بخورد و تیم امید با صعود خود، از دل یك شرایط سخت و بحرانی گذر كند.
البته برای تیم امید چیز زیادی نكاشتیم كه انتظار برداشت داشته باشیم، اما به هر حال هر بار كه ناكامی دامن این تیم را می‌گیرد، تمام فوتبالی ها، برای آینده این فوتبال ناراحت می‌شوند.
 صیادمنش: هماهنگ نیستیم!
مهاجم تیم ملی فوتبال امید می‌گوید بازیكنان این تیم در فرصت كوتاه به هماهنگی لازم نرسیدند. اللهیار صیادمنش كه در دو بازی قبلی نتوانست انتظارات را برآورده كند، درباره نتایج تیم امید برابر ازبكستان و كره‌جنوبی گفت: به نظرم ما در هر دو بازی خصوصا نیمه دوم بهتر از حریفان بودیم و چندین موقعیت گل داشتیم. با این وجود ناهماهنگی در تیم ما وجود دارد كه البته طبیعی است. حریفان ما مدت‌ها كنار هم در اردو بودند، اما خود من چند روز كنار بچه‌ها بودم؟ سایر نفرات هم فقط یك هفته در قطر كنار هم تمرین كردند. طبیعی است كه در این مدت كوتاه با هم هماهنگی لازم را نداریم. كادر فنی در این فرصت كوتاه چه كاری باید انجام بدهد؟ اطلاعاتی كه در مورد حریفان داشتیم كاملا درست بود و با بهترین آنالیز وارد زمین شدیم اما اجرای برنامه‌های موردنظر برابر آماده‌ترین و هماهنگ‌ترین تیم‌ها سخت است.
صیادمنش در پایان گفت: برای بازی سوم انگیزه داریم و می‌دانیم هنوز چیزی تمام نشده، مطمئن باشید با تمام وجود برای جبران این نتیجه می‌جنگیم. حق ما در این دو بازی حداقل چهار امتیاز بود، چون شایسته بردن ازبكستان و تساوی مقابل كره بودیم اما با بدشانسی فرصت‌ها از دست رفت.
 یاوری: استیلی تیم خوبی آماده نكرد!
محمود یاوری درباره ناكامی تیم ملی امید مقابل كره‌جنوبی و كم شدن شانس صعود ایران برای راهیابی به المپیك گفت: تیمی كه نمی‌تواند ببرد، مشكل دارد. همه كارشناسان هم ایرادات را مطرح كردند. هر كس دیگری به جای استیلی بود، ممكن بود سیستم بازی تیم را عوض كند. البته نمی‌توان در این مورد به استیلی ایراد گرفت چرا كه او مربی تیم است، اما این ایراد را می‌گیرم كه بعد از این تعداد اردو و بازی تداركاتی، نتوانسته آمادگی خوبی در تیم ملی ایجاد كند.
مربی سابق تیم ملی با بیان این‌كه دست استیلی برای آماده‌سازی تیم ملی باز بود و اختیارات كافی داشت، ادامه داد: به عنوان كسی كه در تمام رده‌های سنی تیم ملی مربیگری كردم، شخصا این ایراد را از استیلی می‌گیرم كه برای خط دفاعی از عارف غلامی استفاده نكرد. او در استقلال و سپاهان بازی‌های خوبی به نمایش گذاشته بود و تاثیر بسیار بالایی در عملكرد خوب تیمش داشت.
یاوری كه با ایسنا صحبت می‌كرد، درباره نقش كمیته فنی در انتخاب مربیان متعدد برای تیم ملی امید و به بار آوردن وضعیت كنونی تاكید كرد: ما كمیته فنی نداریم. بیرون از این كمیته تصمیم می‌گرفتند و در داخل كمیته مصوب می‌كردند. كمیته فنی فقط دو نفر هستند. من به خاطر همین موضوعات از كمیته فنی استعفا کردم.
 جدول و برنامه گروه C
چهارشنبه 25 دی
امید ازبكستان ــ امید كره جنوبی (13:45)
امید چین ــ امید ایران (13:45)
    تیم    بازی    برد    مساوی    باخت    +/ ــ    امتیاز
1    كره جنوبی    2    2    0    0    2    6
2    ازبكستان    2    1    1    0    2    4
3    ایران    2    0    1    1    1 ــ     1
4    چین    2    0    0    2    3 ــ    0