خسته و بی‌انگیزه مثل بیـــرو

علیرضا بیرانوند دیگر آن دروازه‌بان شش‌دانگ نیست؛ چه اتفاقی برای مرد شماره یک افتاده است؟

خسته و بی‌انگیزه مثل بیـــرو

 پذیرفتن چهار گل بد در دو بازی! علیرضا بیرانوند، این روزها آن شماره یك همیشگی سنگر پرسپولیس نیست و به نظر می‌رسد داود فنایی و یحیی گل محمدی، در ادامه بازی‌های فشرده و مهم پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر باید فكری به حال دروازه تیمشان بكنند.
بازی پرسپولیس و الدحیل هنوز به دقیقه 14 نرسیده بود كه تیم قطری با دو گل از پرسپولیس جلو بود. گرچه مدافعان قرمزپوش، روی این دو گل بی‌تقصیر نبودند اما وقتی یكی از بهترین گلرهای آسیا درون دروازه ایستاده، انتظار هواداران این است كه حداقل برخی اشتباهات مدافعان با واكنش‌های بیرانوند جبران شود. بیرانوند روی گل اولی كه ماریو مانژوكیچ به ثمر رساند، جایگیری بدی داشت و با یك واكنش كند و شیرجه‌ای كه به سمت داخل دروازه زده شد، شرایط را كاملا فراهم كرد تا ضربه سر مهاجم كروات الدحیل كه اتفاقا از سرعت و قدرت بالایی هم برخوردار نبود، به قعر دروازه قرمزها برود. روی گل دوم هم، بیرانوند خیلی راحت اجازه داد ضربه جونیور، از كنار پاهایش و از زاویه‌ای نسبتا بسته وارد دروازه شود. این دو گل را بگذارید كنار دو گلی كه مرد شماره یك تیم‌ملی هفته گذشته در شهرآورد پایتخت از استقلال دریافت كرد. پرسپولیسی‌ها معتقدند بیرانوند اگر روی سانتر مهدی قائدی تعلل نمی‌كرد، آن توپ به جای برخورد با سر محمد انصاری، برخورد به تیر دروازه، افتادن جلوی پای فرشید باقری و گل شدن، قبل از همه در دستان علی بیرو آرام می‌گرفت، اما او خروج خوبی نداشت و اجازه داد ارسلان مطهری گل اول را بزند. روی گل دوم استقلال هم، هنوز برای خیلی‌ها سؤال است كه چرا بیرانوند پاس قائدی را قطع نكرد و اجازه داد توپ از جلوی او عبور كند و به مطهری برسد؟!
به نوعی بیرانوند روی هر چهار گلی كه در یك هفته اخیر از استقلال و الدحیل دریافت كرد، نقش داشت. در واقع اگر بیرانوند از روزهای اوج خود دور نبود، شاید شرایط برای او و تیمش در این دو بازی سرنوشت‌ساز هم به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.
حق با كالدرون بود
خیلی‌ها می‌گویند دل علیرضا بیرانوند دیگر با تیم نیست. همزمان شدن افت این دروازه بان و آن قراردادی كه با تیم آنتورپ بلژیك امضا كرد، باعث شده تا هواداران بگویند علی بیرو دیگر آن انگیزه لازم را برای محافظت از دروازه قرمزها نداشته باشد. اما اگر كمی به عقب برگردیم، متوجه می‌شویم، افت بیرانوند مربوط به همین یكی دو هفته اخیر نیست. در واقع مرد شماره یك قرمزها از سه ماه پیش كه با گابریل كالدرون اختلاف نظر و درگیری لفظی پیدا كرد، خود را به حاشیه برد. كالدرون هم این موضوع را زود فهمید و با بازی دادن به رادوشویچ، سعی كرد به بیرانوند برای بازپس‌گیری دروازه پرسپولیس انگیزه بدهد. بیرو سه هفته نیمكت‌نشینی در پرسپولیس را تحمل كرد و بعد هم تیم وارد تعطیلات زمستانی شد، اما قبل از شروع نیم‌فصل، یك اتفاق غیرمنتظره، بیرانوند را دوباره به تركیب اصلی بازگرداند. در واقع بیرانوند، قبل از آن‌كه نقاط ضعفش را برطرف كند و با دوران افتش فاصله بگیرد، به دلیل رفتن كالدرون و آمدن یحیی گل‌محمدی، در تركیب اصلی پرسپولیس قرار گرفت.
اعتراف بیرو
خود بیرانوند یك بار اعتراف كرد كه اگر یك گل بد بخورد روحیه‌اش به كلی خراب می‌شود و در ادامه بازی نمی‌تواند خوب ظاهر شود که به نظر می‌رسد حق با اوست. او در شهرآورد یك نمایش ضعیف داشت و دو گل دریافت كرد و در دیدار برابر الدحیل هم یك سنگربان معمولی نشان داد و در پایان با گرفتن نمره 2/6 به عنوان ضعیف‌ترین بازیكن تیمش معرفی شد.
در این شرایط باید دید یحیی گل‌محمدی چه تصمیمی برای چارچوب دروازه تیمش خواهد گرفت؟ او با وجود تغییرات گسترده‌ای كه برای بازی با الدحیل در تركیب تیمش ایجاد كرد، دست به دروازه بان تیمش نزد، اما حالا كه بیرانوند شرایط روحی خوبی ندارد و یك بوژیدار رادوشویچ با انگیزه هم روی نیمكت حضور دارد، ادامه اصرار كادر فنی برای بازی دادن به بیرانوند، می‌تواند تاوان سنگینی برای قرمزها در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمان آسیا و لیگ برتر به همراه داشته باشد.