شبکه های استانی؛ پیشگام در مبارزه با کرونا

شبکه های استانی؛ پیشگام در مبارزه با کرونا

سید عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استانها

راهبرد مبارزه با  کرونا مطابق با پروتکل های درمانی، بر ضرورت اقدامات و مقاومت های بومی و منطقه‌ای تاکید می‌کرد که مبتنی بر وضعیت و آمارهای شیوع بیماری در هر استان، شیوه‌هایی متفاوت اما متحد اتخاذ شود. شبکه‌های استانی به عنوان نزدیک ترین رسانه مردمی و مهمترین بازوی فرهنگی ستاد رسانه ای مبارزه با کرونا مامور شدند تا با توجه به مولفه های استانی به مقابله با این اهریمن سلامت بپردازند.
سیمای 33 شبکه استانی و شبکه ملی شما با تولید بیش از 4 هزار عنوان  برنامه به مدت 1573 ساعت و پخش 17180  قسمت  (2096 ساعت( و تولید 6784 آیتم موشن‌گرافی آموزشی به مدت 272 ساعت و پخش  4844 آیتم  و برنامه تأمینی به مدت 251 ساعت پخش زیرنویس های اطلاع رسانی،مهارتی و آموزشی بصورت مستمر در فواصل پرمخاطب و برنامه های مراکز در سیمای مراکز استانی در ماه‌های اسفند 98 و فروردین امسال این ماموریت را دنبال کرد.
 تولید این حجم از برنامه تلویزیونی با موضوع کرونا و تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری از ابتلاء با رویکرد اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، آموزش مهارت‌های مراقبتی و درمانی ، آرامش بخشی و امید آفرینی و مقابله با ترس و اضطراب‌های اجتماعی، انجام شد.
 با ابلاغ دستورالعمل جامع معاونت امور استانها به شبکه‌های استانی از همان اعلام خبر نخستین ابتلاء به کرونا در قم، تولید ویژه برنامه های مربوط به کرونا در کنداکتور برنامه های صبحگاهی، خانواده، شبانگاهی و حتی برنامه‌های کودک و نوجوان و شعر و موسیقی شبکه های استانی قرار گرفت و با دعوت از کارشناسان و متخصصان پزشکی به شکل حضوری و تلفنی ابعاد مختلف موضوع تشریح شد.
ایجاد شادی و نشاط در برنامه ها  رویکرد اصلی صدا و سیمای مراکز در پرداختن به موضوع کرونا در بیشتر قالب‌های برنامه‌سازی بود . عملا از اواسط نیمه اسفندماه شبکه های استانی حال و هوای نوروزی پیدا کرد . جُنگ‌های تلویزیونی، برنامه‌های گفت‌وگومحور، گزارش‌های مردمی و تخصصی، موشن‌گرافیک، پویانمایی، زیرنویس، نماهنگ و کلیپ و میان برنامه ها همگی نوروزی و کرونایی شدند.
از دیگر اقدامات سیمای مراکز در زمینه مدیریت رسانه‌ای کرونا و ارائه آموزش‌های لازم به مخاطبان و ایجاد فضای شاد و نوروزی  ، تامین و ارسال 35 بسته‌ی محتوایی  به تعداد 699 قسمت و 12876 دقیقه به همه مراکز بود.
در بخش صدا و برنامه های رادیویی نیز این تمهیدات با تولید برنامه های متنوع خبری، آموزشی و امید بخش در صدای مراکز استانها انجام گرفت و رادیوهایی استانی تلاش کردند تا علاوه بر اطلاع رسانی درباره ویروس کرونا در بخش های مختلف به تولید برنامه های آموزشی و مهارت آموزی درباره راه‌های مقابله با کرونا بپردازند.
 با افزایش برنامه های سلامت محور به توصیه های بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، وضعیت ورودی و خروجی شهرها، رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری فیزیکی( اجتماعی)، توصیه های روانشناسی در روزهای قرنطینه و دعوت به صبر، کمک به کاهش اضطراب و استرس ناشی از ویروس کرونا در کودکان، آرامش در خانواده، گزارش از بیماران درمان شده بپردازند.اقداماتی که اوج آن همراهی تمام عیار مردم در روز طبیعت و ماندن همگانی در خانه  رخ داد و موجب سربلندی کشور و عزت ملی شد.
ضمن سپاس و تقدیر خالصانه از زحمات جهادی همکاران سخت کوش و انقلابی مراکز استانها با عنایت الهی و بنا به ضرورت استمرار اقدامات رسانه‌ای انشاءا... تا روزی که با عنایات الهی کرونا را شکست دهیم این اقدامات تداوم خواهد داشت.