آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت

آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت

دکتر حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران


این روزها که فشارهای اقتصادی و تنگناهای معیشتی، موجب بروز برخی اختلاف‌نظرهای جدی میان ذی‌نفعان کلیدی روابط کار شده‌است و این اختلاف‌نظرها، در کنار عوارض کرونا، فشار تحریم‌ها و صد البته سوءتدبیرهای حوزه سیاستگذاری اقتصادی، تولید و کسب‌وکار در کشور را بیش از هر زمان تحت‌فشار قرار داده‌است، فرمایشات اخیر رهبری در مورد روابط کار و نقش آن در بحث جهش تولید می‌تواند ترسیم‌کننده مسیر برون‌رفت از این بحران کم‌سابقه برای اقتصاد ملی باشد.
کارگران و به‌طور کلی سرمایه انسانی بنگاه، رکن اصلی تولید و کلید موفقیت هر فعالیت سالم و مولد اقتصادی است. لذا بدون حفظ رضایت سرمایه انسانی و تعریف رابطه برد - برد پایدار و مولد میان کارآفرینان و مدیران بنگاه از یکسو و نیروی کار و سرمایه انسانی از سوی دیگر، نمی‌توان به رونق اقتصاد و رشد تولید امیدوار بود.
گام نخست در تعریف یک رابطه ارزش‌آفرین و پایدار میان کارکن و کارآفرین، به رسمیت شناختن حقوق کارکنان و تأدیه آن از سوی مدیران و کارآفرینان است. البته همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود اشاره کردند، رعایت حقوق کارکنان، در چارچوب یک نگرش برد - برد باید از مسیر رشد و رونق اقتصادی تأمین شود.
کارآفرینان باید کارکنان سازمان را همچون بخشی از خانواده بزرگ بنگاه خود دیده و با نگاهی عمیق و همه‌جانبه به نیازهای ایشان و خانواده‌هایشان، آرامش خاطر و انگیزه لازم را در سرمایه انسانی برای رشد بهره‌وری و ارتقای تولید بنگاه فراهم کنند.
از سوی دیگر دولت با بهبود فضای کسب‌وکار و حذف مقررات زائد، به‌ویژه در حوزه روابط کار و همچنین به‌کارگیری هوشمندانه و مسؤولانه منابع تأمین اجتماعی که در واقع متعلق به کارگران و کارآفرینان است، ابزار و فرصت لازم برای رسیدگی به کارکنان را در اختیار کارآفرینان و فعالان اقتصادی قرار دهد تا منابع موردنیاز برای حمایت از سرمایه انسانی، از محل رشد و رونق تولید تأمین شود. عبور از شرایط دشوار و بحرانی این روزهای اقتصاد ایران، نیاز به هماهنگی عمیق و همکاری صمیمانه میان کارآفرینان، نیروی کار اقتصاد کشور و سیاستگذاران و مدیران حاکمیتی این حوزه دارد.