تعهد و افتخاری بزرگ برای کوبا

تعهد و افتخاری بزرگ برای کوبا

آلکسیس باندریچ وگا سفیر جمهوری کوبا در تهران


بدون شک تاکنون اخباری را در خصوص فعالیت گسترده و سازماندهی شده پزشکان و متخصصان در کشور کوبا شنیده اید. کوبا دارای یک سیستم بهداشتی - درمانی کاملا رایگان و قابل استفاده برای عموم مردم این کشور است. این ساختار از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان الگویی برای همه جهان شناخته شده است. همچنین کوبا به لحاظ تعداد پزشکان( در ازای هر شهروند) در بین نخستین کشورهای جهان قرار دارد.
وقوع انقلاب شکوهمند کوبا( 1959) منجر به ساماندهی شبکه گسترده‌ای از پزشکان و متخصصان در کوبا و حتی دیگر نقاط قاره ( آمریکای جنوبی) شد. سازماندهی ممتاز و موثر انجام شده در سیستم بهداشتی و درمانی کشور ما و کنترل گسترده‌ای که روی این سیستم صورت می‌گیرد، همواره به کوبا امکان داده که بالاترین سطح از آمادگی را در مواجهه با بیماری‌های فراگیر و اپیدمیک داشته باشد. با وجود تحریم‌های اقتصادی، مالی و اعتباری ایالات متحده آمریکا در طول بیش از 60 سال گذشته، این توانایی فوق‌العاده به قوت خود باقی مانده است.
از ابتدای پیروزی انقلاب کوبا، همبستگی بین المللی، اصلی مهم در حوزه سیاست خارجی کشورما محسوب می‌شود. کوبا سال 1963 میلادی و در همین راستا، تیم پزشکی خود را به الجزایر فرستاد. این نخستین ماموریت و فعالیت برون مرزی گسترده پزشکان کوبایی پس از انقلاب محسوب می‌شد و پس از آن نیز این ماموریت‌ها و امدادرسانی‌ها به صورتی گسترده ادامه داشته است. همان گونه که تاکید شد، ما هیچ گاه از اصل همبستگی با دیگران عدول نکرده‌ایم، حتی در مورد ایالات متحده آمریکا که بدترین اقدامات را علیه کشور ما انجام داده است. اگر در آمریکا نیز نیاز به کمک‌رسانی پزشکان و متخصصان ما وجود داشته باشد، ما آن را انجام خواهیم داد. ما در این مسیر، از هر آنچه داریم برای کمک به دیگران استفاده می کنیم. کوبا هم اکنون به مناطقی در جهان پزشک فرستاده است که کسی قبلا به آنجا نرفته است. کوبا این اقدام را برای کمک به مردم آن مناطق انجام داده است.
در دوران شیوع کووید-19 نیز کوبا به لحاظ شهرت و اعتبار خود در عرصه پزشکی و درمان، درخواست‌های بسیاری را از سوی دیگران در راستای مقابله با این ویروس دریافت کرده است. ما بدون این‌که درخواست‌ها را به لحاظ ملاحظات سیاسی یا اقتصادی خود معطل نگاه داریم، به آنها پاسخ داده‌ایم. هم اکنون 24 گروه پزشکی و متخصص از کوبا به 22 کشور دنیا اعزام شده و مشغول مواجهه با ویروس کووید-19 در این کشورها هستند. پزشکان کوبایی در کنار مقامات رسمی و محلی این کشورها برای کنترل و مهار ویروس تلاش می‌کنند. این پزشکان به کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و کارائیب، آفریقا و خاورمیانه اعزام شده اند. در مجموع 1466 متخصص کوبایی در این کشورها و ماموریت انسانی و گسترده حضور دارند.
کوبا به رغم این‌که کشوری با امکانات محدود و منابع طبیعی اندک محسوب می‌شود و در یک محاصره اقتصادی مستمر و وحشیانه ( از سوی آمریکا ) قرار گرفته است، چندین دهه تجربه خود را صرف همکاری‌های بین‌المللی در حوزه سلامت کرده ایم. این تلاش‌ها از سوی سازمان بهداشت جهانی و دیگر کشورها و به‌خصوص شرکا و متحدان کوبا مورد توجه ویژه و تمجید قرار گرفته است. فراتر از این موارد، ما برخی داروهای تولید شده در کشورمان را به اشتراک دیگر کشورها نیز گذاشته‌ایم. هدف از این اقدام، تلاش برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها در سراسر دنیا بوده است.علاوه بر آن، متخصصان کوبایی حتی از طریق ابزارهای ارتباطی از راه دور، در پروسه بررسی و مشاوره برای بیماران خاص در دیگر کشورهای دنیا نیز مشارکت دارند و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.
ما همچنین برخی از داروهای تولید شده توسط این جزیره را به اشتراک گذاشتیم که طبق عملکرد ما اثربخشی در پیشگیری یا درمان بیماری را اثبات کرده‌اند. علاوه بر این ، پرسنل پزشکی ما از طریق کوبا و ارتباط از راه دور، در مشاوره‌ها و مباحث مربوط به درمان‌های خاص برای بیماران یا گروه‌های خاصی از این موارد در کشورهای مختلف شرکت کرده‌اند. این تلاش‌ها باعث نشده دولتمردان کوبا در خصوص محافظت از شهروندان کشور غافل شوند. حفاظت از شهروندان و رسیدگی جدی به امور درمانی و بهداشتی آنها، آن هم با وجود محدودیت‌های بی حد و حصر ناشی از تحریم‌های اقتصادی، با جدیت انجام می‌شود.
در 30 آوریل امسال، محمد جواد ظریف و برونو رودریگز، وزرای خارجه ایران و کوبا با یکدیگر تماسی تلفنی داشتند. در این تماس، طرفین ضمن تاکید بر همکاری مشترک و جدی برای مقابله با شیوع کووید -19، تحریم‌های غیر قانونی و بیرحمانه واشنگتن را نیز محکوم کردند.
در پایان، از این فرصت استفاده می‌کنم و صمیمانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به ملت ایران تبریک می‌گویم. برای شما ملت ایران، در مسیر مواجهه با دو ویروس کرونا و امپریالیسم آمریکا آرزوی سعادت، شادی، استحکام و همبستگی می‌کنم. اطمینان دارم شما ملت ایران در این مسیر پیروز خواهید شد.