هفته هنر ماشینی

مروری بر رویدادهای هنر و ادبیات در هفته‌ای که گذشت

هفته هنر ماشینی

چهره اول هفته: مهران مدیری

کتابی که قرار است پرفروش شود

اصلا سخت نیست که پیش‌بینی کنیم کتاب شعر مهران مدیری پرفروش خواهد بود، حتی در زمانه کرونا. او همیشه طرفداران زیادی داشته و کارهایش مورد توجه قرار گرفته است و اگر این فرض را در نظر بگیریم که شعر به اندازه سینما و موسیقی مخاطب ندارد، شاید به این نتیجه برسیم که احتمالا قرار نیست به همان اندازه که فیلم‌ها، سریال‌ها و کنسرت مدیری با استقبال مواجه می‌شد، کتاب شعرش هم مورد استقبلال قرار بگیرد، اما مدیری برای این یکی هم چاره‌ای اندیشیده و کتاب شعرش را همراه یک لوح فشرده ارائه کرده؛ لوحی حاوی دکلمه‌ شعرهایش با صدا و آهنگسازی خودش.
بنابراین قبول کنیم که یک کتاب پرفروش در راه است، اما باید دید نظر کارشناسان و اهالی شعر درباره اشعار مدیری چیست و او که می‌گوید تمام دیوان خیام، حافظ و بخش اعظمی از مولوی را حفظ کرده و تحت تاثیر فدریکو کارسیا لورکا ،شاعر و نویسنده اسپانیایی و احمد شاملو به سرودن شعر علاقه‌مند شده، در کار سرودن چگونه ظاهر شده است.





چهره دوم هفته؛ سید مهدی شجاعی
گنجی دیگر
سیدمهدی شجاعی می‌نویسد، ترجمه می‌کند، ناشر است، در مطبوعات کار کرده و مخاطبش هم به بزرگسالان خلاصه نمی‌شود. خلاصه این‌که انتشار یک کتاب جدید از چنین نویسنده‌ای شاید او را به چهره هفته بدل نکند، اما اگر شرایط این روزهای جهان را در نظر بگیریم و تاثیری که انتشار ویروس کرونا روی صنعت نشر داشته و با توجه به این‌که کتاب تازه‌اش در رابطه با زندگی حضرت عیسی(ع) است، می‌توان او را به عنوان چهره هفته در این صفحه معرفی کرد.
«گنجی که می‌جستیم» علاوه بر داستان ساده و روانش، از تصویرسازی‌های جذابی برخوردار است که فرهاد جمشیدی طراحی کرده و با هنر گرافیک نرگس زیانی تبدیل به کتاب زیبایی شده که خواندنش را دلپذیرتر می‌کند. این کتاب با قیمت ۴۹ هزار تومان و در ۴۰ صفحه رحلی با جلد سخت منتشر شده و معلوم است که انتشارات کتاب نیستان آن را روانه بازار کتاب کرده است.



عدالت اول هفته؛ پرونده محمد امامی   

سریال دادگاهی یا دادگاه سریالی

از میان انبوه پرونده‌های قضایی، گاهی یکی چنان مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد که به‌راحتی قابلیت تبدیل شدن به موضوع یک سریال جذاب را پیدا می‌کند؛ مثل پرونده شهلا جاهد یا شهردار سابق تهران که این دومی هنوز هم بحثش داغ است اما اینجا به طور مشخص به پرونده محمد امامی، تهیه‌کننده سریال «شهرزاد»  اشاره داریم که بخشی از بزرگ‌ترین پرونده‌ فساد مالی با 14 هزار میلیارد تومان اختلاس است؛ پرونده اختلاس در بانک سرمایه با متهمان سرشناس!
این هفته سخنگوی قوی قضايیه خبر داد که کیفرخواست محمد امامی صادر شده و بالاخره او در مقابل قاضی قرار می‌گیرد تا پاسخگو باشد. از آنجا که امامی آثار متعددی در سینما و شبکه نمایش‌خانگی تهیه‌ کرده،  دادگاهش می‌تواند یکی از جذاب‌ترین و خبرسازترین اتفاقات سال‌های اخیر باشد.

عدالت دوم هفته؛ پرونده بهاره رهنما

شلاق و دعای خیر مردم

بهاره رهنما دو سال پیش در اینستاگرامش خطاب به سیروان خسروی مطالبی نوشت که شاید به نظر خیلی‌ها یک دعوای ساده و معمولی بود. آن روزها به نظر نمی‌رسید استفاده از واژه‌هایی مانند مزدور یا بی‌ادب بار قانونی داشته باشد یا دست‌کم خیلی‌ها از جمله بهاره رهنما این‌طور فکر نمی‌کردند ولی شکایت سیروان خسروی و نتیجه‌اش نشان داد که باید مراقب واژه‌ها و بار حقوقی آنها بود، چون بر‌اساس اسنادی که سیروان خسروی منتشر کرده، دادگاه این اظهارات را مصداق رفتارهای مجرمانه از جمله نشر اکاذیب، توهین و هتک حرمت دانسته و به 50 ضربه شلاق حکم داده است. البته رهنما در یک ارتباط زنده اینستاگرامی به طرفدارانش گفته که نگرانش نباشند چون دعای همه دنبال‌کنندگان و طرفدارانش پشت سر اوست و البته از آنجا که رهنما سابقه کیفری ندارد، حکمش تعلیقی است و تا دو سال سایه 50 ضربه شلاق هم پشت سرش خواهد بود.


بی‌پولی هفته؛ قاتل و وحشی
تمام چک‌های برگشتی قاتل
فیلم بی‌پولی را حتما خاطرتان هست با بازی بهران رادان و لیلا حاتمی. جناب نعمت‌ا... بعد از حدود 13 سال که از ساخت این فیلم می‌گذرد، در کارش گرفتار نحسی شده و با بی‌پولی چنان چهره به چهره است که «قاتل و وحشی» فعلا روی دستش مانده.
گویا با دستور اداره نظارت و ارزشیابی «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌ا… تا تعیین تکلیف مالی پروژه توقیف است و ایرنا این ماجرا را از یک نامه دریافته که در تاریخ 30 فروردین امسال از طرف معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به این پروژه ارسال شده است.  داستان تعلیق  قاتل و وحشی از آنجا شروع شد که محمدصادق رنجکشان سرمایه‌گذار این فیلم به دلایلی از تولید قاتل و وحشی کنار رفت تا عباس نادران به عنوان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده جدید وارد پروژه شود، اما بعد از گذشت چهار ماه، این پروژه تعلیق شد چون تمام چک‌های نادران که تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده گرفته بود، برگشت خورده و حالا قاتل و وحشی بلاتکلیف مانده است.
 ایرنا بررسی کرده و خبر داده که هنوز بازیگران‌ و عوامل پشت دوربین این فیلم هم دستمزد خود را به طور کامل دریافت نکرده‌اند و جزو طلبکاران نادران به حساب می‌آیند و البته گرفتار بی‌پولی.



کل کل هفته؛ امیرخانی و اسفندیاری

ختم به خیر می‌شود

دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما کتابی ترجمه کرده به نام «دولت‌ها چگونه به سینما کمک می‌کنند» و آن را روانه بازار کرده با یک طعنه‌ریز به رضا امیرخانی.
او در افتتاحیه کتابش نوشته تقدیم به امیرخانی که کتاب «نفحات نفت» او سرمنشا بسیاری ازسوءتفاهم‌ها درباره‌ نسبت دولت و فرهنگ شد و به تعبیر آن ضرب‌المثل فرنگی او بچه را همراه با آب کثیف تشت بیرون انداخت. البته این نوشته را در صفحه شخصی‌اش با این عنوان بازنشر داد: تقدیم به امیرخانی و باقی لیبرال‌های وطنی!
کل کل از همین‌جا شروع شد و امیرخانی نه تنها مسوولیت‌های متعدد دکتر اسفندیاری را در یک نامه بلند زیر سوال برد، بلکه درباره هزینه سریال‌های تلویزیونی و شفاف‌سازی بودجه و موارد دیگر هم سوالات کنایه‌آمیزی از اسفندیاری پرسید. در پاسخ به این واکنش، دکتر اسفندیاری کمی مهربان‌تر ظاهر شد و توضیحاتی داد با این رویکرد که نقد کردن چه ایرادی دارد و البته طلب بخشش کرد برای آن دوستی که گفته بود اگر کتابش را این‌گونه به امیرخانی تقدیم کند نه تنها ناراحت نمی‌شود، بلکه خوشحال هم می‌شود.
ماجرا همین جا تمام نشده، چون امیرخانی در کانالش تاکید کرده هنوز روی مواضعش پا فشاری می‌کند و حرفش همان است که زده و تاکید کرده ساده‌انگاری است اگر فکر کند متن دوم دکتر اسفندیاری شرحی است برای آن متن اول!
حالا باید منتظر پاسخ دکتر اسفندیاری بود، اما اگر متن تمام این نامه‌ها را کامل خوانده باشید، حدس می‌زنید  این کل‌کل خیلی زود ختم به خیر خواهد شد؛ نوعی «بیا با هم مهربان باشیم» خاصی در برخی اظهارات دیده می‌شود.  



سوپرمن هفته؛ پرویز تناولی
بهتر از هیچ
خالق مجسمه‌های «هیچ» دست به کاری زده که خودش می‌گوید از هیچ بهتر است.او دو مدال برنز و نقره برای کمک به بیماران کرونا طراحی کرد. این مدال‌ها با استقبال روبه‌رو شده و طی دو روز ایرانیان خارج از کشور 20 عدد از آنها را خریداری کرده‌اند.
 روی مدال نقره طرح بلبل در کف دست کار شده ، چون تناولی معتقد است در فرهنگ عامه ایران بلبل یک پرنده خوش‌یُمن و حامل خبر محبوب به معشوق‌ است و در مدال برنزی نیز طرح درخت سرو دیده می‌شود که به گفته تناولی درخت سرو نمادی از زندگی طولانی است. در پس‌زمینه این مدال‌ها صدها خط عمودی وجود دارد که تناولی آنها را نمادی از مردم ایران در نظر گرفته و یک نوار فیروزه‌ای به این مدال‌ها بسته شده که نمایانگر ریه‌های سالم است.
همان طور که پرویز تناولی ابراز امیدواری کرده، اگر از فروش این مدال‌ها 100هزار دلار (بیش از 5/1 میلیارد تومان) برای حمایت از بیمارستان‌ها و مددجویان مراقبت‌های بهداشتی در ایران جمع‌آوری شود، باید گفت کارش خیلی بیشتر از هیچ می‌ارزد.



هفته دوم اردیبهشت

کرونا و کمی نزاع!
در هفته‌ای که روز آخرش را پشت سر می‌گذاریم، متاسفانه چند فقره بحث رخ داده که خیلی خوشبین و خرسند می‌گذاریمش پای پویایی هنر. چه سود اگر قرار باشد غوغاسالاری تمام دستاوردهای یک هفته را زیرسوال ببرد آن هم وقتی پدیده هنر ماشین به تبع گسترش ویروس کرونا در این هفته اوج گرفته باشد؛ هفته دوم اردیبهشت مصادف بود با انواع برنامه‌های ماشینی. منظور از ماشین، خودرو ست؛ اکران فیلم در فضای باز برای تماشاگرانی که توی خودرو نشسته‌اند و همین طور برگزاری جشن‌های ماه رمضانی به همین شکل دستاوردهای خوبی می‌تواند باشد، به‌خصوص که خیلی‌ها استقبال کرده‌اند و امیدوارند بعد از کرونا هم ادامه داشته باشد.

دوشنبه، 15 اردیبهشت
ادبیات
درگذشت آقای ترجمه
مترجمی که پای آثار  بسیاری از نویسندگان بزرگ جهان را به ایران باز کرده بود، درگذشت. نجف دریابندری مترجمی خودآموخته بود که به‌واسطه شغلش در جنوب، زبان انگلیسی را یاد گرفته بود و ترجمه های خوبی ارائه کرد.

یکشنبه، 14 اردیبهشت
کتاب
مدیری شاعر شد
هر چند در عرصه تصویر و اجرا بسیار موفق بوده و در موسیقی هم تا حدی قدم های خوبی برداشته، اما مهران مدیری ظاهرا قصد ندارد بی خیال شود و قصد دارد تا یک ماه آینده اولین مجموعه شعر خود را منتشر کند.

 شنبه، 13 اردیبهشت
ادبیات
داستان تازه‌ شجاعی
کتاب تازه سید مهدی شجاعی با نام «گنجی که می جستیم». روایتی است از کشف دو گنج در سفری که حضرت عیسی و یارانش به شهری غریب داشتند.
 
سه‌شنبه، 16 اردیبهشت
موسیقی
شعر بهمنی و ارکستر ملی سوئیس
آهنگ «ابر سحرخیز» به آهنگسازی و با صدای کوروش انوش خواننده ایرانی و بین‌المللی ارکستر ملی سوئیس، با تنظیم محمدرضا عقیلی آهنگساز و رهبر ارکستر و با شعر محمدعلی بهمنی با حمایت  کمپانی جهانی سویسا (SUISA)  ومجوز رسمی مرکز موسیقی و سرود صدا و سیمای ایران منتشر شده است.

شنبه، 13 اردیبهشت
تجسمی
مجسمه تناولی برای کرونا
پرویز تناولی که آثارش در حراج های هنری ایران و خارج از کشور قیمت های بزرگ و رکوردهای مختلفی برایش ثبت کرده، تصمیم گرفته کمک حال بیماران کرونایی باشد و مدال هایی که طراحی کرده را  برای این کار خیر به فروش برساند .

دوشنبه، 15 اردیبهشت
سینما
بازگشت جوکر
مذاکرات برای ساخت جوکر 2 آغاز شده است. ظاهرا تاد فیلیپس، کارگردان این فیلم تلاش می کند برای ساخت دنباله آن واکین فینیکس همان چهره شناخته شده ای که بازی درخشانی در این نقش داشت را دوباره به جوکر بکشاند.