اگر اطلاعات داشته باشیم 10 روزه مالیات می‌گیریم

اگر اطلاعات داشته باشیم 10 روزه مالیات می‌گیریم

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی گفت: هنوز اطلاعاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی ارائه نشده و به‌محض دریافت اطلاعات، 10 روزه مالیات مطالبه می‌کنیم.
امیدعلی پارسا در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت اخذ مالیات بر مبنای اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان گفت: در حال حاضر هنوز اطلاعاتی به سازمان مالیاتی ارسال نشده و به‌محض دریافت اطلاعات مطلوب متشکل از اطلاعات مالک و ملک خالی ظرف 10 روز نسبت به وصول مالیات اقدام خواهیم کرد.رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است هر چه سریع‌تر این سامانه را عملیاتی کند و می‌دانم که در اولویت آنها قرار دارد، اما این‌که چرا هنوز به نتیجه نرسیده ، باید از آنها پرسید به‌هرحال برای شناسایی دقیق نیاز به اطلاعات و شفاف شدن از طریق بازخورد گیری است.
در یک سال اخیر اقدامات و تلاش‌هایی از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام‌شده و قرار بود این واحدهای خالی شناسایی‌شده به سازمان مالیاتی برای پیگیری مالیات آنها ارسال شود. هرچند درآمدزایی از این محل رقم بزرگی نیست، اما می‌تواند نقش تنظیم‌گری و کاهش سوداگری و به‌نوعی جلوگیری از احتکار مسکن را به همراه داشته باشد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دراین‌باره گفته یک و نیم میلیون مالک که بیش از یک واحد دارند، شناسایی شدند و برایشان پیامک ارسال‌شده و در آستانه بازخورد گیری هستیم. مردم به سایت مراجعه می‌کنند و هم به پیامک‌ها پاسخ می‌دهند. به‌محض این‌که راستی‌آزمایی‌ها به سرانجام برسد، سازمان امور مالیاتی نسبت به صدور برگه‌های اخذ مالیات اقدام خواهد کرد. همچنین در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی طرح کمیسیون اقتصادی مجلس دررفت و برگشت با شورای نگهبان چکش‌کاری شده و ایرادات آن اصلاح‌شده است و امید می‌رود هرچه سریع‌تر تایید و برای اجرا پشتوانه مستحکم‌تری باشد.
معاون وزیر راه گفت: اجرای مالیات بر خانه‌های خالی مراحل نهایی را طی می‌کند و این وزارتخانه به یک و نیم میلیون صاحب خانه‌های خالی، پیامک ارسال کرده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمود محمودزاده در ارتباط با چگونگی اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی افزود: بیش از ۱۳میلیون و۴۰0هزار ملک شناسایی شده که ۵۰درصد املاک مسکونی کشور را تشکیل می‌دهد و حدود دو میلیون و ۶۰۰خانوار را شامل می‌شود که مشمول خانه‌های مازاد هستند.
وی با اشاره به ارسال یک و نیم میلیون پیامک به این خانواده‌ها در مرحله نخست و الزام آنها برای اعلام آخرین وضعیت ملک گفت: این اطلاعات جمع‌آوری و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.
محمودزاده همچنین تاکید کرد: زمانی را تعیین می‌کنیم تا افرادی که اطلاعات وارده آنها در سامانه دچار تناقض با واقعیت بوده، موضوع را پیگیری کنند.
معاون وزیر راه گفت: در سامانه، فضایی ایجاد می‌کنیم تا مردم قادر به ارسال پیامک باشند و طی یکی دو روز آینده خبر نهایی آن به اطلاع عموم خواهد رسید.
همچنین صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران در ارتباط با رسانه‌ملی در این زمینه گفت: مطمئنم وزارت راه تا پایان شهریور بحث خانه‌های خالی را جمع‌بندی می‌کند.
وی افزود: تصور می‌کنم اطلاعات تا چند ماه آینده تکمیل و دریافت مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی شود که بازار اجاره را تنظیم خواهد کرد.
بدری دریافت اطلاعات جامع و برنامه‌ریزی‌های متناسب با ساخت مسکن از سوی وزارت راه را از دیگر دستاوردهای اجرایی شدن بانک جامع اطلاعات مسکن دانست و ادامه داد: دولت قصد داشت لایحه‌ای درباره مالیات بر عایدی تنظیم کند و قرار است با همکاری مجلس این طرح را به نهایت برسانیم. وی مالیات بر درآمد را بخشی در دل طرح مذکور دانست و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال نهایی شود.
بدری همچنین در خصوص دیگر طرح مجلس برای تنظیم‌گری بازار مسکن گفت: مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده جزو موضوعات کلان اقتصاد است و در این خصوص می‌توان از بازار سرمایه بهره برد.