تایید قتل عمد میترا استاد در هیات عمومی دیوان‌عالی كشور

تایید قتل عمد میترا استاد در هیات عمومی دیوان‌عالی كشور

جلسه هیات عمومی دیوان‌عالی كشور در مورد رأی اصراری پرونده قتل میترا استاد برگزار شد و قضات به‌ عمدی بودن آن رأی دادند.
به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام مرتضوى‌ مقدم، رئیس دیوان‌عالى كشور دیروز در ابتدای این جلسه رسیدگی گفت: این پرونده یكى دو بار بین دادگاه‌ها و شعبه دیوان‌عالى مورد بحث قرار گرفته و در نهایت در هیات عمومى باید تعیین تكلیف شود.
وی اذعان كرد: پرونده در حال حاضر شاكى خصوصى ندارد و قصاص و دیه منتفى است و آنچه باید تعیین تكلیف شود جنبه عمومى جرم است؛ چرا كه برخى از جنایات جنبه عمومى دارد. جنبه عمومى این پرونده از دو حیث مورد توجه است كه اگر جنایت واقع شده به صورت عمد تلقى شود یا غیرعمد و شبه‌عمد باشد، نوع دیگرى مجازات دارد، از این جهت بین دادگاه‌ها و شعبه دیوان‌عالى كشور اختلاف افتاده است.
رئیس دیوان‌عالى كشور  ادامه داد: همه مؤلفه‌هاى مندرج در بند ب از ماده ٢٩٠ قطعا در این حادثه عیان و از نظر بنده قتل عمد است. ١٤ نفر از همكاران قضایی در این جلسه گفته‌هایی را مطرح كردند. هفت نفر در تایید رأى شعبه دیوان‌عالى كشور و هفت نفر در تایید شعب دادگاه صحبت كردند. در این جلسه نظرات قضات دیوان‌عالی كشور مطرح شد و در نهایت مجموع قضات شركت‌كننده 66 نفر بودند كه ٣٩ نفر رای كیفرى یك و ٢٧ نفر رأى دیوان‌عالى را تایید كردند و بر این اساس هیات عمومى دیوان‌عالى كشور قتل میترا استاد را قتل عمد اعلام كرد.
در این پرونده نجفی متهم است هفتم مهر سال گذشته همسر دومش به نام میترا استاد را در خانه‌شان در محله سعادت‌آباد به قتل رساند. او چند ساعت بعد از قتل تسلیم شد و پس از محاکمه قضات او را به قصاص محکوم کردند.
نجفی در ادامه توانست رضایت اولیای دم را کسب کند و از جنبه عمومی جرم محاکمه شد. اما حکم او از جنبه عمومی جرم به خاطر اختلاف بین دادگاه و شعبه دیوان عالی کشور در دستور کار هیات عمومی قرار گرفت.