نسخه Pdf

درد دل آهوها

درد دل آهوها



  محمد سادات اخوی در مقدمه کتاب آهوهای صحن آزادی آورده است: «این مجموعه دو جور نوشته دارد؛ نوشته‌ای که درددل من است و نوشته‌ای که درددل من است، اما درد دل آدم‌های بسیاری است».  بنابراین در این کتاب با مجموعه‌ای از درددل‌های ناتمام نویسنده درباره دوری، دلتنگی، شرمساری و اعتراف به خوبی آن خوب مطلق، یعنی امام‌رضا(علیه‌السلام) روبه‌رو هستیم که گویی تا امام، امام فقراست و مشهد، حج فقرا، این راز و نیازها و درددل‌ها را هم پایانی نیست. توصیفات نویسنده در این کتاب 88 صفحه‌ای صمیمی و جذاب و دوست‌داشتنی، دست ما را می‌گیرد و تا سرزمین حرم راهی می‌کند. برایمان از نفس کشیدن در آن صحن و سرا می‌گوید و از حال و هوای لحظات ناب زیارت و از افکاری که در خلوت آن مکان مقدس، شاید به ذهن خیلی از ما هم خطور کرده باشد. این اثر که دومین کتاب از مجموع هشت جلدی «آهوانه‌ها» است، توسط انتشارات به‌نشر برای اولین‌بار سال 1396 روانه بازار کتاب شد تا مخاطبانش، یعنی همه آنها که به امام هشتم ارادت و به ادبیات دینی علاقه دارند، از آن بهره‌مند شوند؛ البته نویسنده این اثر، خود اذعان دارد کتاب‌هایش برای بچه‌های هفت تا ۷۷ساله مناسب است. این کتاب که مجموعه‌ای از گفتار متن‌های رضوی است اولین‌بار، برای برنامه تلویزیونی «ناگهانی» نوشته و بعدها در این اثر، یعنی «آهوهای صحن آزادی» گردآوری و تألیف شد.
نویسنده یزدی این کتاب، مجموعه آهوانه‌ها را که شامل هشت اثر به نام‌های خانه تکانی‌های آهو، آهوهای صحن آزادی، سقاخانه و آهوها، حرف‌های خودمانی آهوها، دلتنگی آهوهای بست بالا، الفبای آهوهای بست پایین، نقاره‌زنی آهوها و عاشق شدن آهوهاست را ادای دین ناچیز خود به محضر امام‌رضا(علیه‌السلام) می‌داند و معتقد است این هشت جلد، معرفی مختصری از حضرت، در ابعادی که ایشان را می‌شناسیم، ارائه می‌کند.
در شرح یکی از درددل‌های نویسنده با امام‌رضا(علیه‌السلام) در این کتاب آمده است: «گاهی فکر می‌کنم کبوتران سرگردان حرم، زائران قرن‌های گذشته‌اند. مثلا این کبوتر که بیشتر پرهایش سپید است، به تازه عروسی می‌ماند که خطبه عقدش را در بالاسر مطهر تو خوانده‌اند یا آن کبوتری که مدام سرش را بالا می‌گیرد، به پهلوانی می‌ماند که مدال‌هایش را با تمرین و توسل همزمان به عنایت تو گرفته است. اگر می‌خواهی مرا کبوتر کنی؛ می‌شود کبوتری باشم که اجازه نشستن روی دستت را داشته باشد؟»
ضمیمه نوجوانه