جولان سارقان در بنای امامزاده کمال‌الدین

جولان سارقان در بنای امامزاده کمال‌الدین


بنای امامزاده کمال‌الدین معروف به امامزاده پنج‌تن در روستایی در اطراف شهرستان آوج قزوین که اگر رسیدگی و مرمت می‌شد در شمار یکی از آثار زیبا و تاریخی این خطه قرار می‌گرفت و محل تجمع گردشگران می‌شد، تاکنون بارها مورد سرقت و تخریب قرار گرفته است.
درحال‌حاضر این بنای چند صدساله حدود هشت سالی است از قالب بنای تاریخی خارج‌شده و به مخروبه‌ای برای حضور سارقان و حفاران تبدیل شده است.
مجتبی مرادی، یکی از فعالان گردشگری با بیان اینکه این بنا حدود ۲۰بار توسط اهالی روستا مرمت‌شده و هر بار نیز در راستای بازسازی و مرمت بنا بخشی از بنا تخریب شده به مهر می‌گوید: در طول این هشت سال پیگیری‌های روستاییان از اداره اوقاف و سازمان میراث‌فرهنگی با جملاتی نظیر این بنا به ثبت رسمی نرسیده بی‌پاسخ‌مانده و امامزاده در خلوت خود با سارقان ناشناس تنها مانده است؛ سارقانی که نه به کتب قرآنی و شجره‌نامه بنا رحم کردند و نه حتی به مزار امامزاده و آن‌را هم به سرقت بردند.
مرادی ادامه می‌دهد: در اطراف امامزاده نیز تعدادی مزار سادات وجود داشته که اطراف آن مزارها نیز از چشم سارقان در امان نمانده و آنجا نیز حفاری شده است. درحال‌حاضر زیر دیوارهای بنا نیز به‌طورکلی تخریب‌شده و یک باران برای با خاک یکسان‌شدن عظمت این بنای تاریخی کافی است.
او تاکید می‌کند حالا که امامزاده کمال‌الدین با دستگاه و ابزار متعدد، کنده‌کاری‌شده سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر این امامزاده نیز مانند سایر امامزاده‌ها منبع درآمد و گردشگری بود بازهم به خاک می‌نشست و از چشم میراث‌فرهنگی دور می‌ماند؟