نسخه Pdf

پاسخ گرم عقل کل به 4 پرسش داغ

پاسخ گرم عقل کل به 4 پرسش داغ

سینا 17ساله از دزفول از طریق پیامک پرسیده: تابستون نزدیکه. چه کنم اوقات فراغت پیش‌رو را به شکل درستی بگذرونم؟
من قصد ندارم فقط مشکل سینا را حل کنم. پس هر توصیه‌ام مربوط به یه‌سری از شما نوجوان‌هاست.
1- خب. راهکار عملی مهم من رو بشنو. راهکاری که هیچ‌کس هیچ‌جا و هیچ‌وقت بهت نگفته. تمام وسایل اتاقت رو یک گوشه جمع‌کن. مراقب‌باش حین مرتب‌کردن ممکنه اشیای مهمی سر راهت ببینی. قبل از این‌که در رو ببندی به همه بگو که تا 50 ساعت آینده خارج نمیشی و همچنین میز کامپیوترت رو پشت در اتاقت بگذار. به اندازه حداقل سه روز آذوقه ذخیره‌کن و یک جعبه کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی به دیوارت بزن. حالا با تمرکز بالا روی تخت دراز بکش و برو تو گوشیت! آخر تابستون می‌بینمت.
2- به صفحه 4 برو و توصیه‌های خانم امام را بخون.
3- می‌توانی به نزدیک‌ترین پیست اسب‌سواری مراجعه کنی یا همراه هفت‌تا از دوستانت به سینما بروی. یا این‌که به یک کافه امن و سالم سر بزنی و حتی یک زمین چمن طبیعی استاندارد هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد. امیدوارم الان بهانه نیاوری که نمی‌دانم، پیست اسب‌سواری فرسنگ‌ها با خانه ما فاصله دارد و کرایه یک ساعت اسب به اندازه کرایه هشت‌ماه خانه اجاره‌ای ماست یا الکی غر بزنی که سینماها یا بسته‌اند یا فقط فیلم‌های 18- ارائه می‌کنند و کافه‌ها بووووووووووق است و چمن طبیعی پیشکش، چمن مصنوعی هم در اطراف‌مان به زور پیدا می‌شود و اگر هم باشد هزار اوشلوق هزینه‌اش می‌شود. این بهانه‌ها را بگذار کنار. عروس نمی‌تونست هنر یکم را اجرا کند، می‌گفت زمین کجه. والا!
4- آروم و بی‌صدا از جات بلندشو. احتمالا یه در روبه‌روت می‌بینی. رنگش مهم نیست. به دستگیره توجه کن. شاید باورش سخت باشه، اگه به پایین هدایتش کنی، باز میشه. می‌دونم تپش قلب داری. طبیعیه. بیرونو خوب نگاه کن. ممکنه موجودی رو ببینی که با تعجب بهت زل زده و بالاپوشی داره موسوم به عرقگیر آبی. نترس باباته. سرت رو بچرخون. وایسا، جلوتر نرو. این چیزی که می‌بینی اسمش آشپزخونه است و احتمالا زنی که داخلش ایستاده و داره یه اسمی رو صدا می‌کنه مادرته و اون اسم هم اسم توئه. حالا می‌خوام با اون دو نازنین رهات کنم. از زندگی جدیدت لذت ببر. با این‌که مطمئنم تا چند ماه دیگه به راهکار شماره یک احتیاج پیدا می‌کنی.
سمانه 16 ساله از رشت از طریق فضای مجازی پرسیده: کدام‌یک از موفقیت‌های اخیر ورزشی را دلچسب می‌دانید؟
1- این مساله که بعد از مدت‌ها سختی و مشقت و ویلموتس توانستیم بر تیم رده صدوپنجم جهان با اقتدار هرچه تمام‌تر پیروز شویم و طوری بر طبل شادانه بکوبیم که زرتش قمصور شود، بی‌شک خوشحالیم.
2- به بیان بسیاری از کارشناسان که برحسب اتفاق از مسؤولین رده اول کشور هم هستند، برد شیرین ما از آلمان، آمریکا و کانادا و حتی آن یک ست که در مقابل برزیل به دست آوردیم، از اهمیت بالایی برخوردار است. اما باخت غیرقابل باورمان از ژاپن، اسلوونی و استرالیا چیزی از ارزش‌های تیم ما کم نمی‌کند.
3- یک رکورد ورزشی هم در این مدت به ثبت رسیده متعلق به آقای امید تدبیریان متولد خرداد 99 که در مدت کوتاه حدود 8 سال و 3‌صدم ثانیه توانسته در یک ماراتن سخت، به رکورد جدیدی در تورم با عدد 7/48درصد دست پیدا کند.
4- بهترین اتفاق اما جایزه بین‌المللی یکتا جمالی بود که در رشته وزنه‌برداری صاحب عنوان شد و خوشبختانه برای تقدیر از اقدام بی‌نظیر او، ایشان را در یک برنامه پربیننده نیز دعوت کردند.
رفیق جینگ ما رضا احسان‌پور که در مصاحبه با نوجوانه به نبود وسایل سرمایشی در کتابخانه‌های برخی مناطق دورافتاده اشاره کرده بود از ما خواست این مساله را از مسؤولین ذی‌ربط پیگیری کنیم. این شما و این پاسخ مسؤولین ذی‌ربط.
1- مسعود ذی‌ربط از سازمان پیگیری امور مربوطه فرموده‌اند این مساله به ما مربوط نیست.
2- محمود ذی‌ربط از سازمان حمایت از تامین کولر برای کتابخانه‌های استان سیستان‌وبلوچستان گفته است: وظیفه ما حمایت است. قویا اعلام می‌کنیم هرکس حاضر به تامین این کولرها شود تحت حمایت سازمان ما قرار خواهد گرفت. البته ما با وجود همه کمبودها دست از حمایت برنداشته‌ایم و کافی است یک تامین‌کننده بیاید و برود زیر حمایت ما.
3- مسؤول ذی‌ربط گفته: شما فرمودید کولر. ولی چرا نگوییم خانم‌ها! مثلا دختر من هم در گرمای شدید یک مسوولیت خطیر بر عهده دارد و آن هم مدیریت تست میزان سرمایش کولرهای وارداتی در کیش است.
4- کریستوفر ذی‌ربط، از فعالان سیاسی مقیم آمریکا گفته گرچه تولید کولر کاملا در داخل کشور ایران انجام می‌شود اما تحریم توجیه خوبی است برای همتایانم در ایران، مسعود، محمود و مسؤول ذی‌ربط.
مهراد 17ساله از تهران از طریق نامه پرسیده چگونه می‌توانم نویسنده خلاق‌تری باشم؟
1- می‌توانید به توصیه‌های صفحه ... به مصاحبه رضا احسان‌پور عزیز مراجعه کنی یا در کلاس‌های تابستانی ما شرکت نمایید.
2- یکی از ویژگی‌هایش ساده‌نویسی است. سعی کن ساده بنویسی. همیشه استفاده مکفی از واژه‌های پرصعوبتی که به ضرس قاطع مخاطب را به استضعاف ساختاری بکشاند، صحیح و معتنابه نیست.
3-  نویسنده کسی است که زیاد بنویسد، البته نوشتن جملات معترضه‌ای چون اینجا آشغال نریزید روی دیوار، یک کیف پول گم شده، از یابنده تقاضا می‌شود ...، کامنت پای پست‌ها، لعنت بر پدر و مادر کسی که ... هیچ تاثیری به‌خدا در نویسندگی ندارد.
4- زندگی روزمره‌ات را بنویس. منتها اگر معدلت شده 10 و آن را با خودکار تبدیل به 20 نموده‌ای یا با تمام دارایی پدرت 37 مدل شکلات خریده‌ای را ننویس. یا اگر می‌نویسی در اینستاگرام و واتس‌آپ منتشر نکن. یا اگر منتشر می‌کنی آنجاها را منتشر نکن. یا اگر منتشر کردی ... از کشور خارج‌شو و به‌عنوان نویسنده فراری به برزیل پناهنده شو. سفر بخیر آقای نویسنده.
ضمیمه نوجوانه