نسخه Pdf

حفظ وحدت در «مسیح اسلام»

اثری درباره سوژه اصلی عید غدیر

حفظ وحدت در «مسیح اسلام»

اولین چیزی که در مواجهه با کتاب «مسیح اسلام» تو را به خودش جذب می‌کند، طرح زیبا و عنوان جذاب آن است. بی‌اختیار سمت کتاب می‌روی تا سوالی که کنج ذهنت بی‌قراری می‌کند را آرام کنی و بدانی مسیح اسلام کیست؟
وقتی کتاب را روی دست می‌گیری، قطع خوب و خوش دست بودن آن بیشتر تو را به خواندن این اثر زیبا دعوت می‌کند.
بعد از وادی مقدمه نویسنده و ناشر، منزل داستانک‌های ریز و درشتی است که هرکدام در صفحه‌ای جدا خانه کرده‌اند و در عین استقلال، پیوستگی عمیقی با هم دارند.
قلم ساده، روان و امروزی نویسنده، مخاطب را به دل ماجراهای تاریخی می‌کشاند که در صدر اسلام اتفاق افتاده است. تمام داستان‌های کتاب درباره یک شخصیت مهم تاریخی است؛ شخصیتی که مانند خورشید در میان یاران پیامبر آخرالزمان می‌درخشید و همه خوبی‌ها و فضیلت‌ها را یک‌تنه در خود جمع کرده بود.
نویسنده «مسیح اسلام» گرچه اثری هنری ارائه داده است اما به دلیل حساسیت بالای کار به مستند بودن متن نیز توجه ویژه‌ای داشته و علاوه بر آن‌که تلاش کرده تا تمامی منابع کتاب از منابع معتبر اهل سنت باشد، خالق اثر سراغ کتاب‌هایی رفته که خارج از ایران چاپ شده‌اند.
نقل روایات در قالب داستان از زبان شخصیت‌های برجسته شیعه و سنی و حفظ رویکرد همگرایی فرق اسلامی از مزیت‌های دیگر این کتاب است که آن را از سایر کارهایی که تاکنون درباره امام علی (ع) انجام شده متمایز می‌سازد.
برای آنهایی که اثر قبلی علی قهرمانی با نام «فاطمه علی است» را خوانده‌اند، مسیح اسلام شیرینی بیشتری دارد؛ زیرا علاوه بر حفظ وحدت رویه‌ای که در آن متن نیز شاهد آن هستیم، سبک و لهجه خاصی در نوشتار مسیح اسلام به چشم می‌خورد که در نوع خود قابل توجه است.