نسخه Pdf

ریشه توهمات خونبار

ریشه توهمات خونبار

حادثه بازار گرگان، ماجرای بسیار تلخی است که در جریان آن یک نفر جان خود را از دست داد و تعدادی نیز زخمی شدند. این‌که چرا چنین فجایع تلخی رخ می‌دهد، ریشه در مسائل مختلفی مانند شخصیت افراد، بیماری‌های روانی، مشکلات اقتصادی و... دارد که به مرور زمان در آنها تجمع یافته و به شکل انفجاری خود را نشان می‌دهد. شاید نتوان روی این مشکل رفتاری و روانی، یک نام کلاسیک و تعرفه معین مبتنی بر طبقه‌بندی بیماری‌های روانی گذاشت، اما این‌که چرا در برخی افراد نمود پیدا می‌کند، ریشه در مسائل ارثی یا زیربنای اجتماعی، اعتقادی و تربیتی آنها دارد. من با چنین افرادی مواجه بوده‌ام. اگر از آنها تست شخصیت بگیرید و مصاحبه دقیق بالینی انجام دهید، بسیاری از آنها در صحبت‌های خود عنوان می‌کنند نمی‌دانند چرا این اتفاق افتاده‌است.
آنها در پروسه رشدشان، یک الگوی درازمدت از اختلالات را همراه خود جابه‌جا می‌کنند که با دخالت عوامل تشدیدکننده، ناگهان به صورت انفجاری چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند. این‌که از بین عوامل فردی و اجتماعی، کدام یک در بروز شخصیت انفجاری موثر است، به نظر من هیچ‌کدام تاثیری ندارند؛ زیرا این افراد درگیر یک زنجیره وراثتی و ژنتیک هستند. در واقع مشکل ساختاری است. واقعا مشخص نیست سرمنشا بروز این مشکل کجاست. صحبت من در این مورد نباید این‌گونه تعبیر شود که درصدد پنهان کردن موضوعی هستم، خیر این طور نیست.
پیدایش شخصیت‌های انفجاری مختص‌کشور ما نیست. ما در برخی کشورها، حتی جوامع دارای رفاه هم شاهد بروز شخصیت‌های انفجاری هستیم که ناگهان فردی اسلحه کشیده و عده‌ای را به خاک و خون می‌کشد. برای رفع این معضل باید عوامل تسریع‌کننده زمینه‌ای را برطرف کرده و جامعه را از بند رفتارهای افراطی و تفریطی نجات دهیم. اگر آمار مشکلات شخصیتی و رفتاری افزایش پیدا کند و عوامل تسریع‌کننده نیز رفع نشود، قطعا باید منتظر ظهور فجایع بیشتر باشیم.  

ضمیمه کلیک