باید به فکر عملیاتی سازی راهکارهای صلح بود

باید به فکر عملیاتی سازی راهکارهای صلح بود


سید محمدحسن شریفی، نماینده ولایت سرپل در پارلمان افغانستان در گفت‌و‌گو با جام‌جم اوضاع جاری در این كشور را بسیار بحرانی قلمداد می‌كند و می‌گوید: در جریان پیشروی گسترده طالبان در نقاط مختلف افغانستان حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد كه باید به آنها توجه داشت.
واقعیت ماجرا این است كه ارتش و نیروهای امنیتی افغان، اندك نیستند و از لحاظ عده و تشكیلات نیز نسبت به طالبان در وضعیت ضعیف‌تری قرار ندارند. با این حال مدیریت بحران توسط كانون قدرت در افغانستان و از همه مهم‌تر، شیوه توزیع نیروهای امنیتی به گونه‌ای بود كه در نهایت شرایط را به سود نیروهای طالبان تغییر داد.
این سهل‌انگاری‌ها جای بسی توجه و پیگیری دارد. آنچه امروز در افغانستان می‌بینیم، وضعیت كاملا اضطراری و غیرطبیعی شهرها و ولایت‌هاست. آنچه امروز در توصیف افغانستان می‌توان گفت، كشوری جنگ‌زده است كه در مناطق مختلف آن شاهد درگیری و منازعه
هستیم. در جریان سقوط قندهار و هرات و غزنی نیز شاهد همین ماجرای غمبار بوده‌ایم.
این نماینده پارلمان افغانستان (ولسی جرگه) افزود: در نشست صلح افغانستان در دوحه، برخی راهكارها مطرح شده است، اما مورد پذیرش طرفین قرار نگرفته و منجر به نتیجه‌ای عملیاتی نشده است. در این نشست‌ها، طرح‌هایی برای آتش‌بس فوری، ترسیم نقشه راه صلح و.... مطرح شد، اما از سوی طالبان مورد پذیرش قرار نگرفت. گرچه برخی ادعاها در شبكه‌های مجازی این بود كه به‌واسطه برگزاری مذاكرات صلح، شاهد توقف نبردها در افغانستان هستیم، اما تسخیر قندهار، غزنی و هرات نشان داد كه این ادعاها صحیح نیست.