نسخه Pdf

 رخت عزا

همه آن چیزهایی که قبل از پوشیدن لباس مشکی باید به آن توجه کنید

رخت عزا

مشکی از آن رنگ‌هایی است که باوجود تیره‌بودن، همیشه طرفداران خودش را دارد. اما در ماه محرم و صفر هم دوباره بسیاری سراغ لباس‌های مشکی خود رفته‌اند تا در عزاداری سالار شهیدان آن را به تن ‌کنند. یکی از دشواری‌های لباس مشکی، نگهداری، شست‌وشو و شوره‌زدن آن بر اثر تعریق به ویژه در گرمای تابستانی است. از این رو، پوشیدن لباس مشکی هم مانند بسیاری دیگر از لباس‌ها، قوانین و معیارهای خودش را دارد که خوب است آن را رعایت کنید تا رخت عزایتان مرتب باشد.

   جنس خوب پارچه
دقت کنید پارچه کیفیت بالایی داشته باشد. معمولا پارچه‌های مشکی و تیره‌رنگ بعد از یک یا چند بار شست‌وشو به سرعت رنگ می‌دهند و بور می‌شوند. برای فصل گرما پارچه وال نخی بهترین گزینه است و پررنگ‌ترین مشکی را دارد. در این میان، پارچه‌های کتان نخی یا نخ پنبه، مشکی کمرنگ‌تری دارند و احتمال رنگ‌ورورفتگی در آنها بیشتر است. استفاده از پنبه پردازش‌شده که در آن الیاف با مرکزیت پلی‌استر و رویه پنبه به کار رفته، هم گزینه مناسبی است. در صورتی‌که لباس‌های مشکی با پارچه کتان انتخاب می‌کنید، سعی کنید این پارچه ترکیبی از جنس لاکرا داشته باشد. این جنس به ثبات رنگ پارچه کمک بیشتری می‌کند. فیبرهای مصنوعی به کار رفته در کنار پارچه‌های کتان به ماندگاری بیشتر رنگ کمک می‌کند. برای فصل سرما بهترین انتخاب پارچه برای لباس مشکی، پارچه‌های پشمی است. نکته مثبتی که در استفاده از پشم وجود دارد این است که برخلاف پارچه‌های نخی که به سرعت بور می‌شوند، رنگ آنها در درازمدت ماندگار بوده و به این راحتی‌ها بور و سفید نمی‌شود.
در مناسبت‌هایی چون محرم، اغلب افراد سعی می‌کنند تمام پوشش خود را از لباس گرفته تا شلوار و کفش و مانتو به رنگ مشکی انتخاب کنند. سعی کنید تمام لباس‌ها یک درجه تیرگی و روشنی مشکی داشته باشند و به عبارتی از پوشیدن لباس‌های مشکی پررنگ و روشن در کنار هم خودداری کنید. این رنگ‌های متفاوت در کنار یکدیگر، ظاهر شما را نامرتب می‌کند.
   لکه‌بری از لباس‌های مشکی
مام و اسپری ضد‌عرق: برخی افراد سعی می‌کنند با استفاده از مام و اسپری‌های ضد تعریق مشکل عرق‌کردن را حل کنند. اما همین مواد، به خودی خود باعث ایجاد لکه‌های سفید رنگ روی لباس می‌شود. مواد ضدتعریق از مواد نمک آلومینیوم تشکیل شده‌اند که مانع از تعریق بیش از حد می‌شود اما همین لکه‌های سفید، روی لباس‌های تیره و مشکی آزاردهنده است. برای زدودن لکه‌های زیربغل می‌توانید آنها را با آب سرد یا محلول آمونیاک، آسپیرین، جوش شیرین، لیمو یا سرکه از بین ببرید.
لکه پودر شوینده: پودرهای شوینده در عین قدرت تمیزکنندگی بالایشان، ممکن است روی لباس‌ها لکه به جا بگذارند. از این رو، بعضی‌ها لباس‌های مشکی را با مایع‌های شوینده بشویید تا لکه‌ای به جا نگذارد. معمولا لکه لباس مشکی در اثر پودر شوینده در صورت سخت بودن آب ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل سعی کنید آبی که برای شست‌وشوی لباس مشکی استفاده می‌کنید حتما گرم باشد تا پودر شوینده در آن به خوبی حل شود و احتمال لکه‌شدن لباس به حداقل برسد. علاوه براین، حتی می‌توانید در کنار پودر، از یک نرم‌کننده آب استفاده کنید تا قدرت حل‌شوندگی مایع شوینده را در آب افزایش دهد.
لکه عرق: تعریق به دلیل دفع مواد زائد بدن، مقادیر بالایی هم نمک با خود دفع می‌کند که روی پوست می‌نشیند و ممکن است لباس‌ها را هم لک کند و رد سفیدرنگی روی پارچه به جا بگذارد. این لکه‌ها معمولا در ناحیه گردن، زیربغل و کمر بیشتر دیده می‌شود و معمولا هنگام شست‌وشو از بین می‌روند. اما در صورت سخت پاک شدن این لکه‌ها، می‌توانید با خیساندن لباس در آب سرد، ابتدا لکه‌های نمکی حاصل از تعریق را در آب حل کرده و سپس آن را بشویید. برای از بین‌بردن لکه عرق و سفیدک‌ها روی لباس مشکی می‌توانید با مالش دو سطح پارچه به یکدیگر با مرطو‌ب‌کردن قسمت لکه، آن را از بین ببرید. همچنین از دستمال مرطوب پاک کننده آرایش هم برای از بین بردن لکه لباس استفاده کنید. در صورتی که هیچ روشی جواب نداد، دو تا سه قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک فنجان آب مقطر ترکیب کنید. محل لکه را یک ساعت خیس کنید و آن گاه با استفاده از یک مسواک تمیز، منطقه لکه شده را مالش دهید تا لکه از بین برود. سپس لباس را بشویید.
لکه وایتکس: معمولا پاشیدن لکه وایتکس روی انواع لباس‌ها دائمی است. بنابراین، در همان لحظه که سفیدکننده با پارچه تماس برقرار می‌کند، رنگ لباس از بین رفته و لکه ایجاد می‌شود. زمانی که می‌خواهید لکه وایتکس را از روی لباس مشکی از بین ببرید، باید سعی کنید به جای از بین بردن لکه لباس، رنگ از دست رفته را بازیابی کنید. برای این کار، باید سفیدکننده را خنثی کنید چرا که اگر این ماده مدت زیادی روی پارچه باقی بماند، حتی ممکن است پارچه را سوراخ کند. برای خنثی کردن لکه وایتکس، لکه ایجاد شده روی پارچه را با آب سرد بشویید تا ماده باقیمانده روی لباس هم شسته شود. با مخلوط کردن مقداری جوش شیرین و آب، یک خمیر غلیظ ایجاد کرده و سپس خمیر را به طور مساوی روی لکه پخش کنید. اجازه دهید خمیر خشک شود و آن گاه آن را به آرامی مسواک کنید. بعد از خنثی‌کردن لکه وایتکس نوبت به بازیابی رنگ لباس می‌رسد.
   بایدها و نبایدهای شست‌وشو
شوینده علاوه بر لکه‌بری از پارچه، باید بتواند از رنگ‌و‌رورفتگی الیاف پارچه محافظت کرده و مانع از بور شدن لباس شود. یکی از مناسب‌ترین شوینده‌ها برای لباس‌های مشکی، استفاده از مشکین‌شوها‌ست. مشکین‌شوها معمولا مانع از بور شدن و ایجاد لکه‌های سفید روی لباس‌های تیره می‌شوند و به نوعی محافظ رنگ پارچه هم به‌شمار می‌روند و باعث می‌شوند الیاف پارچه عمر طولانی‌تری داشته باشند و ظاهر نوتری به بگیرند. هنگام شست‌وشوی لباس‌های مشکی از آب سرد استفاده کنید. آب داغ باعث رنگ‌پریدگی و رنگ پس دادن لباس‌های مشکی شده و به مرور آنها را بور می‌کند. تا زمانی که لباس‌های مشکی خیلی کثیف نشده‌اند، نیازی به شست‌وشوی طولانی مدت ندارند و شست‌وشوی ملایم در مدت زمان کوتاه کفایت می‌کند. برای خشک کردن آن یا از ماشین لباسشویی استفاده کنید یا در فضای داخلی آنها را پهن کنید. قراردادن لباس‌های مشکی در معرض نور خورشید، رنگ آنها را محو و بور می‌کند. برای شست‌وشوی لباس‌های مشکی بهتر است یک فنجان سرکه را به محلول شست‌وشو اضافه کنید تا تثبیت رنگ لباس را بیشتر کند. نگران بوی سرکه هم نباشید، بوی آن بعد از خشک شدن از لباس می‌رود. استفاده از سرکه همچنین باعث نرم شدن لباس هم می‌شود.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها