نسخه Pdf

  چرا سراغ روابط فرازناشویی می‌روند؟

چرا سراغ روابط فرازناشویی می‌روند؟


روابط فرازناشویی که به آن خیانت همسر گفته می‌شود در حالی در جامعه به صورت مخفی وجود دارد که بررسی کارشناسان نشان می‌دهد مردان بیشتر از زنان مرتکب خیانت می‌شوند و انگیزه زنان در 67 درصد قتل‌ها برقراری روابط فرازناشویی بوده است.  بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته 90درصد که از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده زنان به دلیل کمبود‌های عاطفی در زندگی مشترک به سمت روابط فرازناشویی می‌روند. از طرف دیگر انگیزه بیش از 96درصد مردان در برقراری این روابط مسائل جنسی است. پس از ازدواج، افراد از همسران خود انتظار دارند در طول زندگی مشترک، از نظر عاطفی و جنسی وفادار بمانند و برقراری روابط فرازناشویی را خیانت می‌دانند.
به گفته کارشناسان سه نوع اختلال شخصیتی در افراد وجود دارد. در نخستین گروه فرد انزواطلب و بدبین است. در گروه دوم فرد هیجان‌خواه و خودشیفته بوده و گروه آخر افرادی با اضطراب هستند. گروه اول و سوم زیاد تمایلی به روابط فرازناشویی ندارند اما در گروه دوم گرایش به روابط فرازناشویی زیاد بوده و اغلب به صورت روابط‌جنسی است. این افراد رفتاری تکانشی دارند و خود محور هستند.  دکتر مهدی صابری، رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی‌قانونی درباره خصوصیات این اشخاص می‌گوید: این افراد رفتاری اغواگرانه و انفجاری دارند. شاد و سرخوش بوده و خیلی زود ارتباط برقرار می‌کنند. آنها پس از برقراری ارتباط از مشکلات خود در زندگی می‌گویند و اگر از آنها درباره گذشته‌شان سوال کنید می‌توانند برای مدتی طولانی برای شما گریه کنند تا از پرسش خود منصرف شوید. آنها اگر وارد عشقی شوند ویرانگر عمل کرده و کم‌کم مساله تغییر می‌کند. ناگهان با فردی روبه‌رو خواهیدشد که شروع به غر زدن می‌کند و می‌خواهد تمام زندگی شما باشد. اگر فرد جدیدی وارد زندگی شما شود سیری از بدبینی را برای او همراه خواهدداشت.
به گفته وی، این فرد در صورتی که کم‌محلی ببیند سریع سراغ روابط با افراد دیگر می‌رود. این افراد نیاز به بستری شدن دارند و از لحاظ منطق حالت نرمالی ندارند. بیشتر قتل‌هایی که به خاطر خیانت رخ می‌دهد از سوی این بیماران است.این افراد برای جلب توجه طرف مقابل گاهی اقدام به خودزنی نیز می‌کنند.
به نظر می‌رسد در این زمینه باید با شکست برخی تابوها به ریشه‌یابی و چاره‌اندیشی در مورد این معضل اجتماعی پرداخت و افراد مرتکب را از نظر روانشناختی مورد بررسی قرار داد  و بالاخره این که اغلب این روابط با گذشته فرد مرتبط بوده و زوجین باید یاد بگیرند پس از ازدواج با تمایلات و خواسته‌های دوران قبل از ازدواج خداحافظی کرده و واقع‌بینانه به زندگی مشترک و مشکلات آن نگاه کنند.