نسخه Pdf

فوت‌کوزه‌گری برنامه‌سازی جام‌جمی

فوت‌کوزه‌گری برنامه‌سازی جام‌جمی

اولین تفاوت برنامه‌های جام‌جم با برنامه شبکه‌های داخلی این است که در شبکه جام‌جام به موضوعات و مسائلی پرداخته می‌شود که برای افراد ایرانی خارج از کشور مهم و حائز اهمیت است. از این رو برای ساخت یک برنامه چند شاخصه مشخص‌شده و براساس آن برنامه‌هایی ساخته می‌شود که مدیران شبکه اصطلاحا به آن برنامه جام‌جمی می‌گویند. یکی از این شاخصه‌ها که در برنامه‌های شبکه پررنگ است تعاملی‌بودن و حضور مخاطب در برنامه‌هاست. این حضور اشکال مختلفی دارد و باتوجه به فرم برنامه ممکن است به هر شکلی رخ بدهد. مثلا دوربین ‌سراغ مخاطب‌ها برود یا مخاطب در برنامه حاضر شود یا حتی این ارتباط به صورت ویدئویی، صوتی، پیامی و... انجام ‌گیرد. سپس به مسائل، نکته‌ها و مشکلاتی که به آن مبتلا هستند پرداخته می‌شود. به عنوان مثال اگر قرار است در برنامه‌ای آموزش آشپزی صورت گیرد و آن برنامه برای مخاطب ساکن اروپاست غذا و مواداولیه‌ای در برنامه گفته می‌شود که حتما مخاطب به آن مواداولیه دسترسی داشته باشد یا در زمینه موضوعات حقوقی، مسائلی مطرح می‌شود که ایرانی‌های خارج از کشور با آن درگیر هستند و کارشناس حقوقی که به برنامه دعوت می‌شود درباره این مسائل صحبت می‌کند. همچنین وقتی مسوولی قرار است در یک برنامه صحبت کند مسوولانی دعوت می‌شوند که بتوانند درباره برخی از معضلات و مشکلات ایرانیان خارج از کشور صحبت کنند و برای آنها راهکار بدهند. به عنوان مثال مسوولانی را که درباره قوانین نظام‌وظیفه و مسائلی از این قبیل می‌توانند اطلاعات به مخاطب خارج از کشور بدهند به جام‌جم می‌آیند یا مسوولانی که درباره گذرنامه اطلاعات دارند دعوت می‌شوند. به‌طور کلی شبکه جام‌جم در تلاش است هر موضوعی را از دریچه ایرانی‌های خارج از کشور بررسی کند و دست روی مسائلی بگذارد که این گروه از ایرانی‌ها با آن درگیر هستند.
جالب است بدانید برخی از این برنامه‌ها ممکن است برای مخاطب داخلی حوصله سربر باشند. به طور مثال برنامه شبکه جام‌جم در زمینه مسائل پزشکی سراغ بیماری‌ها و موضوعاتی می‌رود که ایرانی‌های خارج از کشور ممکن است با آن مواجه‌شوند. برای همین ممکن است ایرانی داخل کشور این شبکه را ببیند و حوصله‌اش سر برود چون نکته‌هایی در برنامه‌های این شبکه گفته می‌شود که افراد ایرانی داخل کشور با آن درگیر نیستند؛ بنابراین می‌توان گفت مدیران شبکه جام‌جم تلاش کرده‌اند اطلاعات و نکاتی را که ایرانی‌های خارج از کشور به آن احتیاج دارند در برنامه‌ها  تولیدکرده و در اختیارشان قرار دهند.
این اطلاعات فقط به مسائل اجتماعی، حقوقی و... منحصر نمی‌شود و جام‌جم در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز فعالیت‌های زیادی دارد و در بحث‌های اقتصادی، موضوعاتی را مطرح می‌کند که امکان سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد تا از این طریق بتوان با سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کرد و نمونه‌های زیادی از این نوع وجود دارد که از طریق شبکه جام‌جم سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری
رخ داده است.
ضمیمه نوجوانه