نسخه Pdf

آرامش و چالش

در دوره 5 سال و 4 ماهه ریاست عبدالعلی علی‌عسکری بر سازمان صداوسیما چه گذشت؟

آرامش و چالش

عبدالعلی علی‌عسکری هفتمین رئیس رسانه‌ملی در دوره‌ای به عنوان رئیس این سازمان انتخاب شد که به علت اصلاحات شدید دوره گذشته، نظم و یکپارچگی که انتظار می‌رفت در رسانه وجود داشته‌باشد، تا حدی کاهش یافته‌بود. تغییرات با شتاب زیاد مثل کاهش شمار پست‌های مدیریتی، تعدیل نیرو و کم شدن تعداد شبکه‌ها، برخی تعادل‌ها و توازن‌ها را به هم زده‌بود و نیاز به مرور زمان و انباشت تجربیات مدیریتی و اجرایی داشت تا سازمان صداوسیما ثبات و آرامش یابد. بر همین اساس علی‌عسکری بعضی از اصلاحات انجام‌شده توسط سرافراز را به عقب برگرداند و برخی شبکه‌های تعطیل یا ادغام‌شده را به شکل سابق درآورد. بازگشت شبکه‌های تماشا و جام‌جم 2 و 3 بر همین اساس اتفاق افتاد.
دوره  ثبات
دوره ریاست پنج سال و چهار ماهه عبدالعلی علی‌عسکری با یک ویژگی مهم گره خورده‌است: این زمان را می‌توان یک دوره نسبتا باثبات دانست. در این دوره، فاجعه‌ای بزرگ یا دستاوردی فوق‌العاده برای سازمان صداوسیما رقم نخورد. با این حال دست‌اندازهایی  که در این دوره، در استفاده از فرصت‌ها برای یک پیشرفت جهشی وجود داشت، در کنار برخی رخدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مزید بر علت شد تا رقبای رسانه‌ملی، خصوصا شبکه‌های ماهواره‌ای بیش از پیش قدرتمند شوند و در سپهر رسانه‌ای برای خود جایی باز کنند.
ورود مدیران جوان
هفتمین رئیس سازمان صداوسیما در عرصه جوان‌گرایی که از مطالبات رهبر انقلاب نسبت به مسؤولان کشور است، تغییرات جدی را کلید زد. در این دوره  که بعضی مدیران قدیمی و بازنشسته سازمان مانند رضا پورحسین، اصغر پورمحمدی و حسین‌کرمی کمرنگ شدند و بعضی جایگاه‌های ارشد مدیریتی به چهره‌هایی داده‌شد که در عرف سیاسی کشور، جوان محسوب می‌شوند. علی فروغی، مسعود معینی‌پور، مجید زین‌العابدین، جواد رمضان‌نژاد، محسن یزدی، محمد سرشار و سلیم غفوری از جمله این چهره‌های جوان بودند که پست‌های مدیریتی کلیدی را در سازمان به عهده گرفتند. اگرچه کم‌تجربگی برخی مدیران جوان در بعضی عرصه‌ها برای سازمان حاشیه‌ساز شد  اما آنها در بعضی بزنگاه‌ها، به خوبی خود را نشان دادند و چهره‌ای تازه به سازمان صداوسیما بخشیدند. رسانه می‌تواند از این سرمایه‌ها تا سال‌ها بهره‌مند شود. در این دوره همچنین قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اجرا شد که برخی مدیران ارشد سازمان با کسب اجازه از رهبر انقلاب، از آن مستثنا شدند.
دخل‌وخرج مناسب سازمان
در شرایطی که در دوره عبدالعلی علی‌عسکری، حداقل دو بار نرخ دلار جهش پیدا کرد و به تبع شرایط اقتصادی، مشکلات فراوانی برای رسانه‌ملی در این زمینه ایجاد شد اما این دوره از نظر اقتصادی، بسیار موفق محسوب می‌شود. سازمان صداوسیما تا حد بسیار زیادی توانست بر چالش‌های اقتصادی فائق آید و پیشرفت‌های فنی بسیار خوبی رقم بزند. دیجیتال شدن همه شبکه‌های تلویزیون و در ادامه اچ‌دی شدن شمار زیادی از آنها، از اقداماتی است که هزینه‌های ریالی و ارزی فراوانی برای رسانه‌ملی داشت، که این مهم در نهایت رقم خورد. عبدالعلی علی‌عسکری شبکه‌های ایران‌کالا، امید، هوسا تی‌وی، ایران‌پرس و آی‌فیلم 2 را راه‌اندازی کرد. هفتمین رئیس سازمان صداوسیما همچنین با تأسیس شبکه فراتر که برای نخستین بار با وضوح تصویر 4K  پخش می‌شود، فصلی جدید را در عرصه فناوری رسانه گشود که در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید. علی‌عسکری همچنین سازمان صداوسیما را تا حد زیادی از نظر اقتصادی خودکفا کرد تا بعضی بدقولی‌ها در تخصیص بودجه به رسانه فشار نیاورد. از دیگر مزیت‌هایی که شرایط اقتصادی بهتر سازمان در این دوره رقم زد، برنامه‌های بیگ‌پروداکشن زیادی بود که تلویزیون ساخت؛ برنامه‌هایی مانند «دورهمی» و «عصر جدید» که با استانداردهای پیشین اقتصادی سازمان مطابق نبودند. به طور کلی برنامه‌سازی تلویزیونی در این دوره به نوعی صنعتی‌تر شد. با این حال، پررنگ شدن سویه‌های اقتصادی در برنامه‌ها، حواشی را رقم زد و بعضی انتقادات را برانگیخت؛ به شکلی که به نظر می‌رسید گاه روی محتوا نیز تأثیر می‌گذارد.
حاشیه‌های بیرونی
یکی از انتقاداتی که به مدیریت عبدالعلی علی‌عسکری در جایگاه ریاست سازمان صداوسیما وارد می‌شود، آن است که به نظر می‌رسد در دوره وی، جایگاه رسانه‌ملی در ساختار حکمرانی کشور تا حدودی دچار تزلزل شد. در این دوره گاه واکنش‌هایی از سوی سازمان در برابر نقدهای بعضی گروه‌های قدرتمند خارج از سازمان دیده شد که این اتفاق را رقم زد؛ خصوصا بعضی عذرخواهی‌ها که از سوی رئیس سازمان انجام شد. در این زمینه مهم‌ترین اتفاقات در واکنش به نقدهای چهره‌های منتسب به دولت نسبت به برنامه‌های رسانه‌ملی افتاد. در حالی که به نظر می‌رسید رسانه باید به عنوان نماینده افکار عمومی، در برابر شکایت‌های اغلب غیرمحق، ایستادگی بیشتری نشان می‌داد.
پلتفرم‌ها و ساترا
در دوره علی‌عسکری یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان، قدرت گرفتن وی‌اودی‌ها بود که از لحاظ زمانی، دقیقا منطبق بر دوران ریاست وی اتفاق افتاد. چالش‌هایی که در این دوره بین ساترا و وی‌اودی‌ها به وجود آمد سر و صدای زیادی به‌پا کرد.
چالش‌هایی که به‌نظر می‌رسد با وجود راهکارهای قانونی، همچنان کمابیش ادامه دارد.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها