صدای اقتصاد  در گوش مردم ایران

در آستانه 14سالگی رادیو اقتصاد با مدیر و برنامه‌سازان این شبکه گفت‌وگو کرده‌ایم

صدای اقتصاد در گوش مردم ایران

سال‌ها پیش در روز ملی صادرات، ناگاه صدایی در گوش ایران پیچید و به همه سلام گفت. رادیو اقتصاد بود. آمده بود تا از سکوت پینه دست کفاش زحمتکش ایرانی به نغمه‌های حیاط پر حیات کارخانه‌های بزرگ امروزمان پل بزند! از آن روز، این صدا مهمان حجره تلاشگران و کارخانه کارآفرینان ایران عزیز شد تا دل‌ها را به عزمی شیرین، زندگانی را به تداومی شورانگیز و خستگی را به امیدی روشن فرابخواند. حال در آستانه 14سالگی، رادیو اقتصاد صدای عزم ملت در آبادانی ایران عزیز است؛ صدایی بی‌ادعا اما پر از حرکت که خستگی کار را بشوید و عطر عزم و نشاط تولید و صادرات را بر تن استوار ایرانی بنشاند. صدای اقتصاد، دست دوستی رسانه ملی با کارآفرینان و مجاهدان عرصه جنگ اقتصادی علیه ملت ایران است. رادیو اقتصاد، صدایش را سدی خواهد کرد در برابر سیل تهاجم بیگانگان تا کارآفرینان ایران بزرگ، همچنان بر طبل اعتلا بنوازد. با این بهانه با جمع صمیمانه رادیو اقتصاد به گفت‌وگو نشستیم تا کمی از فعالیت‌های آنها را به گوش مخاطبان برسانیم.

 هشتگ خبر در رأس
محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیر رادیو اقتصاد درباره این‌که رویکرد شما در برنامه‌سازی رادیو اقتصاد بیشتر اطلاع‌رسانی است یا حل مشکلات به جام‌جم می‌گوید: هرکدام از این دو مباحث مخاطبان خاص خودشان را دارند. برخی از مخاطبان ما در هر کجا و شرایطی که باشند برنامه‌های خبری ما را گوش می‌کنند. ما سه برنامه مهم در حوزه اطلاع‌رسانی داریم به نام «روز از نو»، «روی خط بازار» و «روی خط اقتصاد» که به مهم‌ترین اخبار روز اقتصادی می‌پردازند. این سه برنامه از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رادیو اقتصاد هستند. بسیاری از مسؤولان و مدیران اجرایی وقت خود را برای گوش کردن این برنامه‌ها تنظیم کرده و تعامل خوبی با این برنامه‌ها دارند. وی ادامه می‌دهد: طی بررسی‌های به‌عمل‌آمده نیاز به اخبار و اطلاع‌رسانی حوزه اقتصاد آن‌قدر بالا بود که ما با راه‌اندازی هشتگ خبر در رأس هر ساعت به این نیاز پاسخ دادیم که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری‌های متعددی در بازارهای مختلف همچون طلا، بازار سرمایه، مسکن و ... انجام داده‌اند و آخرین اخبار مصوبات، تحولات، بخشنامه‌ها و اطلاعات را از طریق آنتن رادیو اقتصاد دنبال می‌کنند. مدیر رادیو اقتصاد عنوان می‌کند: از دیگر وظایف این رادیو مطالبه‌گری و حل مشکلات بین مردم و مسؤولان است. ما تا حد امکان مطالبه‌گری مردم از مسؤولان را انجام می‌دهیم ولی گاهی مطالبه‌گری از سوی دولت به مردم است. به‌عنوان‌مثال در بحث مدیریت حامل‌های انرژی دولت از مردم درخواست صرفه‌جویی دارد که از این رسانه صدای خود را به گوش مردم می‌رساند و به‌طور‌کلی در بحث مطالبه‌گری هم از مسؤولان و هم از مردم کمک می‌گیریم. اسماعیلی در پاسخ به این سوال که چقدر ذائقه مردم عام را در برنامه‌سازی در نظر می‌گیرید؟ توضیح می‌دهد: رادیو یک رسانه عمومی است و هرکس که علاقه دارد در حوزه اقتصاد چیزی را یاد بگیرد باید قادر باشد با ما ارتباط برقرار کند. این شرط اصلی ما در این رسانه هست و همیشه تلاش می‌شود حرف‌های مهم و تخصصی را با زبان ساده و متناسب با ادبیات عام بیان کنیم که انتشارش به‌عنوان رسانه جمعی مؤثر باشد. البته این بدان معناست که ضمن این‌که از مطالب عمومی و غیرتخصصی اجتناب می‌کنیم. درعین‌حال مطالب اقتصادی را به زبان همه‌فهم بیان می‌کنیم. وی می‌افزاید: مردم ایران به نسبت سایر ملت‌های دیگر نسبت به مسائل اقتصادی آگاهی بیشتری دارند، که یک بخش آن به هوشمندی و دانش آنها برمی‌گردد و بخش دیگر به لحاظ تحریم‌های ظالمانه و شرایط خاص اقتصادی است که در این دوره وجود دارد. شرایط اقتصادی‌ای که دشمن برای ما به‌وجود آورد توجه مردم به اقتصاد را چندبرابر کرد. ما با توجه به میزان علاقه‌مندی مردم به حوزه اقتصاد وظیفه داریم متناسب با سطح آگاهی آنها محتوا ارائه کنیم. مدیر رادیو اقتصاد در مورد برنامه‌های سرگرمی‌محور تاکید می‌کند: از آنجا که اوضاع اقتصادی جامعه تا حدی سخت و کار و تلاش مردم برای رسیدن به اهداف و امرار معاش بیشتر شده بنابراین اوقات فراغت کمتری دارند و در عوض فعالانه و کنشگرانه‌تر به رسانه مراجعه می‌کنند و ما سعی می‌کنیم متناسب با درخواست آنها محتوا تولید کنیم.
اسماعیلی درباره این‌که در چه حوزه‌ای به‌عنوان مرجع عمل کردید؟ می‌گوید: رادیو اقتصاد به‌عنوان یک رسانه ملی این حق را دارد که از سوی مردم با مسؤولان عالی کشور گفت‌وگو و آنها را به چالش دعوت کند. یکی از از عرصه‌هایی که رادیو اقتصاد به‌عنوان مرجع عمل کرده در حوزه مطالبه‌گری است. این امکان برای خیلی از رسانه‌های دیگر که طیف‌های مختلف مردم را نمایندگی می‌کنند، شاید وجود داشته باشد. ولی بی‌شک هیچ رسانه اقتصادی در کشور در تراز رادیو اقتصاد نتوانسته مطالبه‌گری کند و ما از بازخوردی که از جامعه دریافت کردیم بسیار رضایت داریم.
وی تصریح می‌کند: امروز ما در حل بسیاری از مشکلات اقتصادی فعالان کسب‌وکار و رفع موانع تولید از سر راه تولیدکنندگان پیشتاز بودیم و مطالبه‌گری کردیم که به سرانجام رسید. مطالبه‌گری از برخی نهادها برای حذف موانع دست‌و‌پاگیر که بر سر راه کسب‌وکار وجود داشت تا مطالبه‌گری برای انجام بسیاری از وظایف دستگاه‌ها که روی زمین مانده بود. در خیلی از مشاغل موانع دست‌وپاگیری داریم که مبنای اصولی ندارد. مثلا برای گرفتن پروانه بهره‌برداری در حوزه تولید، ساختمان و ... شروطی هست که بی‌دلیل است یا برای دفتر مهندسی باید متراژی بالای 52 متر وجود داشته باشد که هیچ مبنا و دلیل روشنی برای آن قید نشده است و با ورود به این بحث این مانع بزرگ را از سر راه جوانان این کشور برداشتیم یا موانعی برای احداث مرغداری‌ها بود که با پیگیری رادیو اقتصاد این موانع مرتفع شد. یکی از مطالبه‌گری‌هایی که رادیو اقتصاد از مسؤولان داشت بحث واردات کالاهای غیرضرور و تولید انبوه آنها در داخل کشور بود که با پیگیری از گمرک و وزارتخانه‌های مرتبط ورود آن کالاها به منظور حمایت از تولید داخل محدود شد.
اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که رویکرد شما با توجه به شعار سال چقدر تغییر می‌کند،می‌گوید: رادیو اقتصاد با 60عنوان برنامه تلاش می‌کند مجموعه موضوعات را در قالب‌های مختلف رایویی همچون مجله، نمایش، مستند، گفت‌وگو، طنز و گزارش به سمع شنوندگان برساند اما طبعا از آنجا که شعار سال ناظر بر اولویت‌های آن سال کشور است و وقتی شعار سال با محوریت اقتصاد تعیین می‌شود که نشان از الویت مهم آن در کشور است، طبعا سهم آن در برنامه‌سازی رادیو اقتصاد بالا می‌رود، چون نیاز مردم است. ما در حوزه اقتصاد برنامه‌های متعدد و متنوعی در خصوص شعار سال داریم که یکی از آنها فوریت‌های اقتصادی است که در آن تلاش می‌کنیم مشکلات فعالان کسب و کار را برطرف کنیم. مشکلاتی همچون بیمه، مالیات، تسهیلات و...
وی توضیح می‌دهد: ما با شناسایی مشکلات تولید کنندگان با دعوت از مسؤولان مربوط تا حصول نتیجه و رفع مشکل کار را پیگیری می‌کنیم. در برنامه چالش به موضوعاتی که در آن اختلاف نظر هست، می‌پردازیم و از مسؤولان با اختلاف آرا دعوت می‌کنیم  در مباحث مناظره‌ای شرکت کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم. از دیگر برنامه‌های این شبکه با محوریت شعار سال، برنامه شب آفتابی است که در قالب پرسش و پاسخ از کارشناسان مجرب و زبده مشاوره‌های کسب و کار در اختیار شنوندگان قرار می‌دهیم. از ساعت 8 تا 23 در چهار گام شعار سال را محور برنامه‌سازی در این شبکه قرار دادیم.
 برای بهبود روستاها جنگیدم
لیلا علاقه‌مند گزارشگر رادیو اقتصاد درباره دغدغه‌هایش در این رادیو می‌گوید:یکی از دغدغه‌های من در برنامه مهاجرت معکوس حل مشکلات تولیدکنندگان و کسانی است که برای سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل به روستاها مهاجرت کرده‌اند. من عاشقانه برای حل این مشکلات جنگیدم و از مسؤولان مطالبات آنها را پیگیری کردم. وی ادامه می‌دهد: یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد آبرسانی و گاز رسانی به روستای فیض آباد استان مرکزی بود که با پیگیری برنامه ما صورت گرفت. مهم‌ترین تأثیری که این برنامه داشت، آشنایی طیف وسیعی از روستاییان و کارآفرینان با رادیو اقتصاد بود که پیش از این با این رادیو آشنا نبودند و در حال حاضر از مخاطبان پرتعامل ما شده‌اند. در یکی از برنامه‌ها با مراجعه به روستای نهالداران از توابع استان خراسان رضوی متوجه برداشت انارهایی شدیم که تا امروز گمنام بود و با شناسایی بازارهای فروش تبدیل به محصول صادراتی شده‌اند.