نسخه Pdf

مرگ 9 كوهنورد  در اشترانكوه

مرگ 9 كوهنورد در اشترانكوه

عكس‭ ‬یادگاری،‭ ‬تنها‭ ‬اثر‭ ‬باقیمانده‭ ‬از‭ ‬9‭ ‬كوهنوردی‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬به‭ ‬امید‭ ‬فتح‭ ‬قله‭ ‬به‭ ‬اشترانكوه‭ ‬رفتند،‭ ‬اما‭ ‬زنده‭ ‬بازنگشتند‭ ‬تا‭ ‬صعودشان‭ ‬را‭ ‬جشن‭ ‬بگیرند‭. ‬18‭ ‬آذر‭ ‬96‭    ‬آخرین‭ ‬روزی‭ ‬بود‭ ‬كه‭ ‬اعضای‭ ‬تیم،‭ ‬9‭ ‬كوهنورد‭ ‬را‭ ‬زنده‭ ‬و‭ ‬سرحال‭ ‬دیدند‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬سقوط‭ ‬بهمنی‭ ‬مرگبار،‭ ‬دیگر‭ ‬هیچ‭ ‬خبری‭ ‬از‭ ‬آنان‭ ‬نشد‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬ناپدید‭ ‬شدن‭ ‬كوهنوردان،‭ ‬خبر‭ ‬سقوط‭ ‬بهمن‭ ‬و‭ ‬گرفتار‭ ‬شدن‭ ‬كوهنوردان‭ ‬به‭ ‬تیم‌های‭ ‬امدادی‭ ‬گزارش‭ ‬شد‭. ‬با‭ ‬اعلام‭ ‬خبر،‭ ‬امدادگران‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬سه‭ ‬تیم‭ ‬از‭ ‬الیگودرز،‭ ‬دو‭ ‬تیم‭ ‬از‭ ‬ازنا‭ ‬و‭ ‬یك‭ ‬تیم‭ ‬آنست‭(‬زنده‌یاب‭)‬،‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬زمین‭ ‬و‭ ‬آسمان‭ ‬به‭ ‬محل‭ ‬حادثه‭ ‬رساندند‭ ‬و‭ ‬عملیات‭ ‬نجات‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دستور‭ ‬كارخود‭ ‬قرار‭ ‬دادند،‭ ‬اما‭ ‬موفق‭ ‬نبودند‭ ‬و‭ ‬آنچه‭ ‬از‭ ‬میان‭ ‬انبوه‭ ‬برف‌ها‭ ‬خارج‭ ‬شد،‭ ‬كوله‌‌پشتی‭ ‬ها‭ ‬و‭ ‬پیكرهای‭ ‬بی‌جان‭ ‬كوهنوردان‭ ‬بود‭.‬

یكی‭ ‬از‭ ‬كوهنوردان‭ ‬نجات‌یافته‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬روز‭ ‬حادثه‭ ‬گفت‭: ‬ادر‭ ‬مسیر‭ ‬بازگشت،‭ ‬هوا‭ ‬آن‌قدر‭ ‬خراب‭ ‬بود‭ ‬كه‭ ‬یك‭ ‬متری‌مان‭ ‬را‭ ‬نمی‌دیدیم‭. ‬اوضاع‭ ‬طوری‭ ‬بود‭ ‬كه‭ ‬حتی‭ ‬مردی‭ ‬كه‭ ‬بَلدِ‭ ‬راه‭ ‬بود‭ ‬هم‭ ‬راه‭ ‬را‭ ‬پیدا‭ ‬نمی‌كرد‭. ‬بنابراین‭ ‬برخلاف‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬قبلی،‭ ‬برنامه‌مان‭ ‬را‭ ‬تغییر‭ ‬دادیم‭. ‬در‭ ‬آن‭ ‬شرایط‭ ‬سخت،‭ ‬از‭ ‬ارتفاع‭ ‬3800‭ ‬متری‭ ‬باید‭ ‬پایین‭ ‬می‌آمدیم‭. ‬برای‭ ‬همین‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬گروه‭ ‬تقسیم‭ ‬شدیم‭.‬‭ ‬‭ ‬من‭ ‬و‭ ‬سه‭ ‬نفر‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬تیم‭ ‬پیشرو‭ ‬برای‭ ‬شناسایی‭ ‬مسیر،‭ ‬جلوتر‭ ‬حركت‭ ‬كردیم‭ ‬وهشت‭ ‬تن‭ ‬از‭ ‬كوهنوردان‭ ‬نیز‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬ما‭ ‬حركت‭ ‬می‌كردند‭. ‬چند‭ ‬ساعت‭ ‬بعد،‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬كه‭ ‬به‌سختی‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬حركت‭ ‬بودیم،‭ ‬صدای‭ ‬ریزش‭ ‬بهمن‭ ‬را‭ ‬شنیدیم‭.  ‬بچه‌ها‭ ‬به‭ ‬احتمال‭ ‬زیاد‭ ‬درون‭ ‬یكی‭ ‬از‭ ‬آبشارهای‭ ‬یخی‭ ‬كه‭ ‬عبور‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬فوق‌العاده‭ ‬سخت‭ ‬و‭ ‬دشوار‭ ‬بود،‭ ‬با‭ ‬سقوط‭ ‬بهمن‭ ‬مواجه‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬جانشان‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬داده‭ ‬بودند‭.‬ب