بدون تیتر

بدون تیتر

بانک‌مرکزی ایران: بانک‌مرکزی در نامه‌ای خطاب به شبکه بانکی، نسبت به بررسی و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج درچارچوب اخذ وثایق وفق قانون مربوط تاکید کرد و خواستار تسریع در این امر شد. ‏‏‏پیرو تأکیدات پیشین در خصوص تسریع در تعیین شعبه و تسهیل در اعطا و دریافت وثایق برای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و نیز طرح شکایاتی از سوی متقاضیان مبنی بر سختگیری شعب بانک‌ها در اعطای تسهیلات یادشده، این بانک خواستار بررسی و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج درچارچوب اخذ وثایق وفق قانون مربوط و تسریع آن از سوی شبکه بانکی شد. ‏‏‏گفتنی است، از ابتدای امسال تاکنون، ۷۰۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج، معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان توسط شبکه بانکی پرداخت شده‌است. شبکه بانکی کشور در سال 99 نیز، ۸۲۵ هزار فقره تسهیلات ازدواج معادل ۴۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌بود.
 اسدا... کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی: مشکلی در تامین و عرضه میوه‌های شب یلدا از جمله هندوانه، خرمالو و انار وجود ندارد. در گذشته مردم در خرید این محصولات افراط می‌کردند و همین منجر به نابسامانی بازار و مشکل در توزیع می‌شد ولی الان اقتصادی خرید می‌کنند؛ به عنوان مثال به جای خرید ٢٠ کیلوگرم انار یا چهارتا هندوانه به اندازه نیازشان خرید می‌کنند که این منجر به ایجاد آرامش در بازار می‌شود. قیمت هر کیلوگرم هندوانه خطی را در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین ٣۵٠٠ تا ٧٠٠٠ است هر کیلوگرم هندوانه ساکاتا نیز قیمتی در همین حدود دارد. قیمت هر کیلوگرم خرمالوی شمال بین ٨ تا ١۴هزارتومان، خرمالوی شهریار ٢٠ تا ٢۵ هزارتومان و خرمالوی کن بین
 ٢٢ تا ٣٢ هزارتومان است همچنین قیمت هر کیلوگرم انار دماوند بین ٢٠ تا ٣٣ هزار تومان، انار ساوه بین ١٢ تا ١٨هزار تومان و انار شیراز  ١٨ تا ٢۶ هزارتومان است.
 علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادی تهران: اگر دولت قیمت مواد اولیه تولید را ثابت نگه دارد، تولیدکننده به هیچ وجه به سمت افزایش قیمت نمی‌رود. قیمت دستوری نمی‌تواند در حوزه قنادی به کار بیاید؛ امروز برای واحد قنادی نرخ اعلام می‌شود و یک هفته بعد قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد و اصلا امکان‌پذیر نیست که به صورت دستوری قیمت نهایی را تعیین کنیم. در حال حاضر قیمت شیرینی بالاست ولی مواد اولیه گران است و طبیعتا با این مواد اولیه، قیمت نهایی محصول هم گران می‌شود که اصلا به نفع قنادان نیست. آخرین قیمت‌ها در مرداد ماه ابلاغ شد که بر این اساس، قیمت شیرینی تر برای واحدهای درجه یک ۷۸ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۶۰ هزار تومان، قیمت شیرینی زبان، پاپیون و دانمارکی برای واحدهای درجه یک ۶۵ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۵۰ هزار تومان و قیمت شیرینی کیک یزدی برای واحدهای درجه یک ۴۹ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۳۹هزار تومان است. با توجه به این‌که واحد صنفی نمی‌تواند قیمت این محصولات را راسا تعیین کند به دلیل افزایش قیمت مواداولیه مجبور می‌شود کیفیت را تنزل دهد. به‌رغم افزایش قیمت مواد اولیه همچون تخم‌مرغ، روغن و شکر و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم تا پایان سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت شیرینی نداریم.