پروتكل‌ها در مدارس اجرا می‌شود؟

پروتكل‌ها در مدارس اجرا می‌شود؟


  اول ماه بود كه مدارس متوسطه اول و ابتدایی نیز مجوز بازگشایی گرفتند‌ تا قدمی جدی برای بازگشایی مدارس برداشته شود، به این شكل دانش‎آموزان اجازه یافتند در روزهای تعیین‌شده با یك‌سوم ظرفیت در كلاس‎های درس حاضر شوند و حدود دو هفته‌ از بازگشایی مدارس می‎گذرد. این در حالی است كه طبق آماری كه اخیرا وزارت بهداشت و درمان منتشر كرده، به نظر می‌رسد مدارس نتوانسته‌اند رضایت همه والدین را در زمینه رعایت پروتكل‌های بهداشتی جلب كنند، چراكه از پنجم تا دهم آذر،‌ 245 شكایت از سوی والدین در این‌خصوص ثبت شده است.‌ مهم‌ترین چالش‌هایی که مدارس با آن رو‌به‌رو هستند‌، پذیرش بیش از حد ظرفیت تعیین‌شده دانش‌آموزان در كلاس‎های درس، رعایت نشدن فاصله‌گذاری بین دانش‌آموزان و استفاده نكردن از ماسك در مدارس است.
 آخرین آمار منتشر شده از سوی‌ وزارت بهداشت و درمان از این حكایت دارد كه متوسط رعایت پروتكل‎های بهداشتی در كشور، از سوم تا دهم آذر حدود 46/46درصد است. پیش از این متوسط عدد رعایت به پروتكل‎های بهداشتی 47/83 درصد بود و از سوم تا دهم آذر، 35418 بازرسی از مراكز تهیه، عرضه و فروش مواد غذایی و اماكن عمومی انجام گرفته كه در نتیجه آن ‌1128 مركز‌ پلمب شده‎اند.
در این بین اما‌ گزارش‌های شهروندان از رعایت نشدن پروتكل‏های بهداشتی در این مراكز نیز حائز اهمیت است. در این‌خصوص از نانوایی‎ها، 346 شكایت، اماكن مسكونی 250 شكایت و از مدارس نیز 245 شكایت ثبت شده است.‌
مشكلات حل می‌شود
درست است كه متوسط عدد رعایت به پروتكل‎های بهداشتی در كشور حدود
46/46 درصد است اما وزارت بهداشت و درمان عددی از میزان رعایت پروتكل‎های بهداشتی در مدارس ارائه نداده است. از محسن فرهادی، معاون مركز سلامت و محیط كار وزارت بهداشت و درمان درباره میزان رعایت پروتكل‏های بهداشتی در مدارس می‌پرسیم. او به ما می‎گوید كه فقط دو هفته از بازگشایی مدارس می‏گذرد و هنوز تحقیقات در حوزه بهداشتی مدارس كامل نشده است. فرهادی البته رعایت نكردن برخی از بندهای بهداشتی در بعضی از مدارس را قبول دارد و می‎گوید كه وزارت بهداشت و درمان این تخلفات را به آموزش و پرورش گزارش داده‏ است. آموزش و پرورش هم قبول كرده است تا مشكلاتی كه در رعایت به پروتكل‎های بهداشتی وجود دارد، رفع كند.
اما مهم‌ترین بندهای بهداشتی كه مدارس آنها را رعایت نمی‎كنند، چیست؟ متناسب نبودن فضای كلاس‎ها با تعداد دانش‎آموزان، بی‎توجهی به فاصله‏گذاری مناسب بین دانش‎آموزان، بی‎توجهی به چیدمان صندلی‎های كلاس‏های درس در فاصله‌‎های تعریف‌شده و طبق پروتكل‎های بهداشتی، استفاده نكردن دانش‎آموزان و اولیای مدرسه از ماسك، تهویه نامناسب به دلیل فضای فیزیكی نامناسب مدارس و تجمع والدین در مقابل در ‌مدارس، از مهم‎ترین بندهایی است كه سبب نگرانی كارشناسان بهداشت و درمان می‌شود.
 با وجود رعایت نكردن پروتكل‎های بهداشتی در برخی مدارس، اما دیروز وزیر آموزش و پرورش گفت كه شرایط برای حضور دانش‏آموزان در مدارس مهیاست و از اولیای دانش‎آموزان خواست تا اجازه دهند دانش‎آموزان حداقل یك روز در هفته و در كلاس‎های درس حاضر شوند. او به اولیای مدارس اطمینان داد: «در مدارس كمترین آلودگی وجود دارد، بنابراین حضور دانش‏آموزان در مدارس و آموزش حضوری خیلی بهتر از آموزش غیرحضوری است. آموزش غیرحضوری آموزش از روی ناچاری است.» او البته توضیح نداد كه با وجود شكایات برخی والدین از رعایت نشدن پروتكل‎های بهداشتی مدارس، چطور می‎توان به اولیای مدارس برای حضور دانش‎آموزان در مدارس اطمینان داد؟