آنچه از فتق و درمان آن باید بدانید

آنچه از فتق و درمان آن باید بدانید


 فتق یک مشکل سلامت بسیار شایع است و عملا هرکسی - مرد، زن و کودک - ممکن است به آن مبتلا شود. فقط در آمریکا، سالانه یک میلیون جراحی فتق انجام می‌شود. برخی فتق‌ها می‌توانند سال‌ها خوش‌خیم باقی بمانند اما برخی دیگر یک اورژانس پزشکی هستند.
فتق در یک نگاه: فتق یا هرنیا به هرنوع خروج یا برآمدگی یک نوع بافت از دیواره‌ای که آن را در جای خود نگه داشته است- برای مثال برآمدگی روده از دیواره شکم- گفته می‌شود. فتق معمولا مانند یک توده زیرپوست به‌نظر می‌رسد و در حالت ایستاده، هنگام سرفه کردن یا خم ‌شدن بیشتر قابل مشاهده است. ممکن است زمانی که دراز کشیده‌اید برآمدگی ایجاد شده کاملا ناپدید شود. برخی فتق‌ها علامتی ایجاد نمی‌کند اما برخی دیگر بسیار دردناک است. یک فرد ممکن است با فتق متولد یا در طول عمرش به آن مبتلا شود. فتق‌های اکتسابی زمانی ایجاد می‌شود که فرد عضلات ضعیفی داشته باشد و فشار زیادی به عضلاتش وارد کند. عواملی مانند زایمان، سرفه مزمن، یبوست، افزایش وزن، افزایش سن، سیگار کشیدن یا بلند کردن وزنه‌های سنگین خطر ابتلا به فتق را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به فتق قرار دارند. فتق‌ها بسته به محل قرارگیری‌شان در بدن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. موارد زیر
سه نوع از رایج‌ترین انواع فتق هستند:
 فتق اینگوینال: معمولا در ناحیه کشاله ران و اغلب در سمت راست اتفاق می‌افتد. حدود
27درصد از مردان و 3 درصد از زنان در طول زندگی خود دچار فتق اینگوینال می‌شوند. در بیشتر موارد این نوع فتق باید از طریق جراحی برطرف شود.
فتق برشی: پس از جراحی شکم ایجاد می‌شود و طی آن قسمتی از روده از شکاف جراحی یا بافت ضعیف بیرون می‌زند. فتق‌های برشی می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از جراحی ظاهر شود.
15 تا 20 درصد بیماران به‌دنبال جراحی شکم، دچار این فتق می‌شوند.
 فتق هیاتال: در این نوع فتق قسمتی از معده از طریق دیافراگم به حفره سینه ورود پیدا می‌کند. فتق هیاتال اغلب در افراد بالای 50 سال رخ می‌دهد.
 آیا فتق یک مشکل اورژانسی است؟  در بسیاری از موارد، یک فتق کوچک ممکن است به جراحی فوری نیاز نداشته باشد. با این حال بیشتر فتق‌های بزرگسالان به خودی خود از بین نمی‌رود. در صورت رشد فتق یا درد شدید، انجام جراحی الزامی است. اگر علائمی مانند تب، سخت، قرمز یا ملتهب بودن محل، رشد فتق، درد شدید در ناحیه آسیب‌دیده، تهوع یا استفراغ را تجربه می‌کنید فورا به پزشک مراجعه کنید.
منبع:  ba-bamail.com