نسخه Pdf

چهره‌هایی که با تلویزیون دیده شدند...

چهره‌هایی که با تلویزیون دیده شدند...

مرجانه گلچين
 آينه يكي از محبوب‌ترين سريال‌هاي دهه شصتی تلويزيون به حساب مي‌آيد كه مرجانه گلچين در حالي كه بسيار هم جوان بود، در تعدادي از اپيزودهاي آن به ايفاي نقش پرداخت. موفقيت اين سريال، گلچين را خيلي زود به سينما و بازي در فيلم‌هاي مختلفی كشاند كه تعداد زيادي از آنها در گونه ملودرام ساخته شده است، اما در سال‌هاي دهه 70، گلچين در سينما كم كار شد و فيلم‌هايش هم‌چندان مورد توجه قرار نگرفت. به همين خاطر هم وي دوباره به سمت تلويزيون رفت و بازی در كمدي‌هاي  تلويزيوني را تجربه كرد. 

پارسا پيروزفر
 اين بازيگر محبوب سينما و تلويزيون در دهه 70، كارش را با ايفاي نقشي بسيار كوتاه در فيلم مجسمه ساخته ابراهيم وحيدزاده آغاز كرد، اما نقشي كه باعث ديده شدنش شد، نقش كوتاه‌شده و مميزي‌خورده پارسا در سريال در پناه تو ساخته حميد لبخنده بود. جواني خوش‌چهره از طبقه مرفه جامعه كه مشكلات اساسي با پدرش داشته و در عين حال به همكلاسي‌اش مريم نيز علاقه كمرنگي دارد. همين حضور كوتاه كافي بود تا مسعود كيميايي براي فيلم ضيافت از پيروزفر استفاده کند و راه براي حضورش در سينما باز شود. 

افسانه بايگان
 پس از پيروزي انقلاب نسل جديدي وارد سينما شد كه بازيگران در صدر آن قرار داشتند. مجموعه تلويزيوني سربداران نقش مهمي در معرفي چند چهره جديد به سينما داشت كه يكي از آنها افسانه بايگان بود. بازيگر نقش تركان‌خاتون كه در فضاي خشن و مردانه كار خوش درخشيد و مورد توجه مردم قرار گرفت. بايگان در ايفاي اين نقش با وجود بي‌تجربگي حضوري متقاعدكننده داشت و خيلي زود تهيه‌كنندگان سينما را متوجه خود ساخت. بايگان در دهه 60 به تك‌ستاره زن سينماي ايران تبديل شد و فروش بالاي بسياري از فيلم‌ها به خصوص ملودرام‌هاي خانوادگي را تضمين كرد. 

مصطفي زماني
 فرج‌ا... سلحشور هنگام پيش‌توليد سريال يوسف پيامبر(ع) و براي ايفاي نقش نخست آن، از ميان چند صد چهره سينمايي و غيرسينمايي دست به انتخاب زد و سرانجام مصطفي زماني را كه تا آن زمان تجربه بازيگري هم نداشت انتخاب كرد. چهره خاص زماني بسيار به كار اين نقش آمد و در اين مسير نيز صدايش هم آن را كامل كرد. موفقيت اين مجموعه تلويزيوني، خيلي زود زماني را به سمت سينما برد و نقش نخست فيلم سينمايي آل به كارگرداني بهرام بهراميان را نصيبش كرد.  

ويشكا آسايش
 اگر بخواهيم از چند بازيگر نام ببريم كه تنها با ايفاي يك نقش ره صدساله رفته و به محبوبيتي فوق‌العاده رسيده‌اند، ويشكا آسايش قطعا يكي از آنهاست. بازيگري كه با نقش قطام در مجموعه تلويزيوني امام علي(ع)ساخته داوود ميرباقري به شهرتي باورنكردني رسيد و شش سال بعد با فيلمي از همين كارگردان به نام ساحره وارد عرصه سينما شد. از مهم‌ترين نقش‌هاي او در سينما مي‌توان به نقش دخترك كنيز فيلم مسافرري و مدير مدرسه دخترانه فيلم ورود آقايان ممنوع ساخته رامبد جوان اشاره كرد. 

شهاب حسيني 
 مهم‌ترين بازيگر سال‌هاي اخير سينماي ايران كه هم جوايز معتبر جهاني به دست آورده و هم در قامت يك ستاره گيشه بسياري از فيلم‌هايش را تضمين كرده است. حسيني هم به مانند چهره‌هاي اشاره شده در سطور بالا، كارش را از تلويزيون و اجراي جنگ نوجوانانه اكسيژن آغاز كرد و با نقشي مكمل در سريال پربيننده پس از باران به كارگرداني سعيد سلطاني وارد عرصه بازيگري شد. حضور در يكي از اپيزودهاي سريال همسفر ساخته قاسم جعفري در كنار پليس جوان به كارگرداني سيروس مقدم، به مرور حسيني را به چهره‌اي آشنا براي عامه مخاطبان تبديل كرد. رخساره، ساخته امير قويدل نخستين حضور او در سينماست اما در ادامه حضور موفقی در  سینما داشت.