نسخه Pdf

ناجی شهرهای هوشمند

نسل پنجم اینترنت بی‌سیم علاوه بر تدابیرترافیكی می‌تواند جان انسان‌ها را هم نجات دهد

ناجی شهرهای هوشمند

گر از خوانندگان كلیك و دنبال‌كنندگان اخبار ما باشید، حتما اطلاع دارید كه در هفته‌های گذشته شركت كوآلكام اولین تراشه گوشی هوشمند خود را با قابلیت پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت همراه یا همان 5G ارائه داد. با توجه به تمایل اپراتورهای مطرح جهان برای مهاجرت به این نسل می‌توان انتظار یك انقلاب اینترنتی را در یكی دو سال آینده داشت، اما نسل پنجم اینترنت همراه تنها به افزایش سرعت اینترنت ختم نمی‌شود. درواقع 5G بیشترین تاثیرگذاری را در پخش اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند خواهد داشت. می‌توان گفت نسل پنجم اینترنت همراه، شهرهای هوشمند را هوشمندتر می‌كند.

  تغییر نسل نزدیك است
با وجود سرعت برق‌آسای پیشرفت فناوری، همواره شاهد مقاومت از جانب شركت‌های تولیدكننده تكنولوژی در برابر تغییر نسل بوده‌ایم. 
قوانین تجاری حاكم بر بازار، شركت‌ها را از هزینه برای تغییر نسل باز می‌دارد و این پایان عمر فناوری‌های قدیمی را به تاخیر می‌اندازد، اما پیش‌بینی‌ها در مورد سفر از 4G به 5G حكایت دیگری دارد. شركت كوآلكام از پیشتازان این عرصه که به واسطه تراشه‌های اسنپدراگون بسیار پركاربردش می‌تواند تغییری اساسی در صنعت گوشی‌های هوشمند ایجاد كند، دید روشنی به این تغییر نسل دارد. ناكول دوگال، یكی از مقامات ارشد این شركت در بخش توسعه محصول از سال 2019 به‌عنوان سال 5G یاد می‌كند: «فكر نمی‌كنم تغییر نسل به 5G نیاز به فشار اضافه داشته باشد. درواقع مزایا واضح است و شركت كوآلكام سال پیش رو را سال 5G می‌بیند. پیش‌بینی می‌كنیم بیش از 12مدل گوشی هوشمند تا پایان سال با استفاده از چیپ‌ست نسل پنجم كوآلكام در بازار عرضه شود. گوشی‌هایی كه قطعا پرچمدار و پرفروش خواهد بود»

  سرعت با نان اضافه!
5G مزایای مختلفی دارد كه مهم‌ترین آن سرعت است. به‌طور مثال تراشه جدید كوآلكام، توانایی بارگیری حداكثر سرعت5/4گیگابیت در ثانیه را دارد، در حالی كه سرعت انتقال اطلاعات اكنون حدود 4/1گیگابیت در ثانیه است.  به‌طور مثال می‌توانید یك فیلم دو‌ساعته را در حدود 17 ثانیه دانلود كنید. در مقایسه با اتصال 4G فعلی كه در بهترین حالت دانلود فیلم دو ساعته حدود 6 دقیقه طول می‌كشد، با یك تحول بزرگ روبه‌رو هستیم. به عبارت دیگر، گوشی‌های 5G جدید حدود 1000 برابر سریع‌تر از گوشی موجود در جیب شما خواهند بود.
این مزایا فقط در مورد دانلود لحظه‌ای فیلم‌های 4K نیست، 5G مزایای  دیگری هم دارد كه در ابتكارهای شهر هوشمند اهمیت پیدا می‌كند. فناوری C-V2X كه در اتصال 5G قابل استفاده است، ارتباط تلفن همراه با وسیله نقلیه را سریع‌تر و آسان‌تر می‌كند. درواقع از دیگر ویژگی‌های 5G این است كه برقراری ارتباط مستقیم بین خودروها و دیگر اشیای هوشمند را كه در زیرساخت شهر طراحی شده است، امكان‌پذیر می‌كند.
C-V2X می‌تواند از چراغ قرمز سر چهارراه به شما هشدار دهد و از عبور عابر پیاده مطلعتان كند یا اجازه دهد خودروها یخ‌زدگی جاده‌ها را به یكدیگر اطلاع دهند. همه اینها در كمترین زمان و بدون نیاز به برج مراقبت اتفاق می‌افتد. 
این فناوری در حال حاضر با استفاده از ارتباطات كوتاه مدت DSRC در بعضی زیرساخت‌های شهرهای هوشمند مانند پروژه مشترک هوندا و اوهایو استفاده می‌شود، با این تفاوت كه زیرساخت فعلی بر پایه wifi طراحی شده و هزینه بالاتری دارد. 
به گفته جیم مینر، مدیر ارشد كوآلكام، تكنولوژی C-V2X در اتصال 5G می‌تواند پیام‌ها را تا دو برابر سریع‌تر از پروتكل DSRC ارسال كند. این یك تفاوت مهم در ارتباطات وسیله نقلیه با وسیله نقلیه است كه میلی ثانیه اندازه‌گیری شده است.
این سرعت انتقال در یك آزمایش نیز به كار رفته است. در یك چهارراه، كامیون فورد F-150  و موتورسیكلت Ducati كه با استفاده از C-V2X با هم در ارتباط بودند به‌طور همزمان وارد چهارراه شدند، اما انتقال اطلاعات میلی‌ثانیه‌ای به‌طور همزمان به هر‌دو دستگاه هشدار ارسال كرد تا كامیون ترمز كند و از طرف دیگر موتور با سرعت بیشتری به مسیرش ادامه دهد تا از یك تصادف وحشتناك جلوگیری كند.

  نجات‌دهنده جان‌ها
همان‌طور كه در آزمایش قبل خواندید، 5G آمار تصادفات رانندگی را به‌طور چشم‌گیری كاهش می‌دهد تا علاوه بر رفاه در شهرها باعث نجات زندگی‌ها هم شود.
البته ارسال هشدار تنها قابلیت نسل پنجم اینترنت در شهرهای هوشمند نیست؛ بلكه پیش‌بینی می‌شود در آینده ارتباطات V2X، خودروها را به‌طور خودكار ترمز كند. هنگامی كه خودروهای خودران به سیستم حمل‌ونقل شهری وارد شوند، چنین پیام‌هایی برای هماهنگ كردن حركات آنها در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها حیاتی خواهد بود.
بیشتر خودروهایی كه قرار است با پروتكل C-V2X وارد بازار شوند، در انتظار سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت هستند و شاید كمی با تاخیر وارد بازار شوند. 
ارتباطات C-V2X می‌تواند دیگر عناصر زیرساخت‌های شهری مانند دوربین‌های ترافیكی را هم شامل شود. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند همه وسایل نقلیه به‌زودی با اتصالات بیسیم ساخته شوند. به‌عنوان مثال، شركت فورد به‌تازگی این فناوری را تقویت كرده و وعده داده است تا سال ۲۰۲۲ پروتكل C-V2X  را در تمام وسایل نقلیه خود قرار دهد.
تامین‌كنندگان قطعات مانند بوش نیز گفته‌اند سیستم‌های رادیویی خواهند داشت كه DSRC و C-V2X  را پشتیبانی می‌كند. با چنین پیشرفت‌هایی خودروها حتی از نزدیك‌شدن عابر پیاده به خیابان هم آگاه خواهند شد.
ضمیمه نوجوانه