نسخه Pdf

جوانگرایی در دستور

Command Prompt ویندوز را با این برنامه‌ها جایگزین كنید

جوانگرایی در دستور

قدیمی‌ترین برنامه ویندوزی كه می‌شناسید چیست؟ سولیتر، اینترنت اكسپلورر یا پینت؟ اشتباه نكنید قدمت Command Prompt از همه اینها بیشتر است، چون ارتباط‌ ‌دهنده ویندوز با جدش یعنی داس (DOS) است! هرچند با هر نسخه‌ای كه ویندوز پیشرفت می‌كند، مصرفcmd كمرنگ‌تر می‌شود، اما هنوز كاربردهای زیادی به‌خصوص برای برنامه‌نویسان وجود دارد كه نیازمند محیط command و دستوراتش است. از طرف دیگر كسانی كه حتی در حد چند دستور كوتاه از cmd‌ استفاده كرده‌اند، بسیار بعید است كه از این برنامه عتیقه راضی باشند، به‌خصوص اگر با ترمینال لینوكس یا مك كار كرده باشند. پس موافقید ببینیم چه جایگزین‌هایی برای cmd ویندوز وجود دارد؟

  ساده و سریع
در سال‌های اخیر، نرم‌افزارcmder  توانسته است طرفداران زیادی به‌عنوان یك جایگزین بسیار خوب برای cmd  پیدا كند كه با توجه به سرعت و سادگی آن جای تعجبی ندارد. 
cmder  با دیدی مینیمال بر پایه كدهای قدرتمند دو بسته نرم‌افزاری ConEmu  و Click نوشته شده و در دو نسخه عرضه می‌شود: نسخه مینی (Mini) با حجم تقریبی 8/5 مگابایت و نسخه كامل (Full)  با حدود ۵۸ مگ حجم. دلیل حجم بالاتر نسخه كامل cmder  این است كه همراه خود گیت برای ویندوز را هم دارد. cmder محیط زیبا و خوبی دارد، اما امكانات خاص و عجیب و غریبی در آن نمی‌بینید كه البته هدفش هم همین بوده است! زیرا قرار است برنامه كاربردی و ساده‌ای باشد كه به همان راحتی باز كردن cmd، از آن هم بتوانید استفاده كنید.
این برنامه رایگان به‌صورت كاملا پرتابل توسعه یافته و بنابراین در سایت آن
(cmder.net)  خبری از فایل نصبی نیست! بلكه فقط آن را دانلود كرده، از حالت فشرده درمی‌آورید و اجرا می‌كنید.

  فراتر از یك پوسته
نرم‌افــــــــزار ConEmu  (مخفف
Console Emulator ) برنامه دیگری است كه می‌توانید از آن به‌عنوان جایگزین cmd ویندوز بهره بگیرید. البته ConEmu فراتر از یك جایگزین ساده است، بلكه ترمینالی جامع و كامل برای میزبانی هر برنامه كنسولی در ویندوز (مثل cmd، powershell یا far ) به شمار می‌رود.
نحوه عملكرد ConEmu  به این صورت است: هنگام اجرا، این برنامه یك پنجره كنسول مخفی باز می‌كند و روی آن محیطی گرافیكی با قابلیت‌های مختلف ارائه می‌دهد. از جمله این قابلیت‌ها، tabها هستند كه می‌تواند در مواردی كه می‌خواهید چند كنسول كنار هم داشته باشید، بسیار كاربردی باشد. علاوه بر این، ویژگی‌هایی مثل متون رنگی، پشتیبانی از فونت‌های موجود در ویندوز (به همراه بولد یا ایتالیك بودن)، قابلیت انتخاب بلوكی و همچنین امكان اسكرول عمودی با كیبورد از جمله امكانات فراوان این نرم‌افزار قوی است.
البته همان‌طور كه گفتیم، ConEmu  را نمی‌توان به‌طور بنیادین یك جایگزین كامل برای cmd در نظر گرفت، زیرا در بطنش، command prompt در حال اجراست، ولی این نرم‌افزار متن‌باز، آن‌قدر پوسته پركاربرد و قدرتمندی در اختیار شما می‌گذارد كه تقریبا فراموش می‌كنید با یك برنامه مستقل روبه‌رو نیستید.
برای نصب و استفاده از ConEmu  می‌توانید به سایت conemu.github.io  مراجعه و فایل نصبی آن را دانلود كنید. در نسخه‌های جدیدتر ConEmu همچنین این امكان برای تنظیم آن به‌عنوان ترمینال پیش‌فرض ویندوز گنجانده شده است.

  كنسول به توان ۲
یكی از اولین‌ها در زمینه جایگزینی كنسول ویندوز، برنامه‌ای بود كه به نام Console2 شناخته می‌شد. همان‌طور كه از نام این برنامه مشخص است، با این فلسفه درست شد كه اگر مایكروسافت نسخه دومی برایcmd  بنویسد، باید چنین چیزی بشود! این برنامه طرفداران زیادی داشت و تا زمانی كه نرم‌افزارهای دیگر ارائه شود، جایگزینی بود که بسیاری از افراد توصیه می‌کردند.
پس از مدتی، تیم توسعه‌دهنده نام پروژه را به Console  تغییر دادند و امكاناتی را هم به آن اضافه كردند. Console. را با توجه به سرعت و امكاناتش هنوز می‌توان به‌عنوان یك جایگزین خوب برای cmd  معرفی كرد. مانند
ConEmu Console، دارای  tab برای مدیریت چند پنجره كنسول است كه كاربری را بالا می‌برد و می‌توانید سبك پنجره، رنگ‌ها، شفافیت و فونت‌ها را هم در آن تعیین كنید.
یكی از ویژگی‌های مهم در Console، امكان ویرایش دستورات شبیه به محیط ویرایشگرهای متن است كه به شما اجازه می‌دهد انتخاب متن دستورات را راحت‌تر انجام دهید و بدون دردسر حركت مكان‌نما با دكمه‌های جهت، آنها را ویرایش كنید.
آخرین نسخه Console  (كه به‌طرز عجیبی هنوز همان 2 است) را می‌توانید از این آدرس دانلود و روی ویندوزتان نصب كنید:
 https://bit.ly/2RYVUMz

  ترمینال‌های جدید
پروژه جایگزینی CMD ویندوز سال‌هاست كه توسط تیم‌های برنامه‌نویسی مختلف دنبال می‌شود و انواع و اقسام برنامه‌ها نوشته شده و می‌شود. غیر از موارد مشهوری كه تا اینجا مطرح كردیم، نرم‌افزارهای دیگری هم هستند كه اگر علاقه داشتید، می‌توانید سراغ آنها هم بروید.
یكی از این نرم‌افزارها،
Hyper  است كه به محض ورود به سایتش
(hyper.is)  متوجه می‌شوید كه با یك ترمینال خاص روبه‌رو هستید! هایپر براساس فناوری‌های وب توسعه‌یافته (به‌طور دقیق‌تر بر پایه چارچوب Electron)
كه محیط ساده و در عین حال توسعه‌پذیری دارد.
Terminus، ترمینال چندپلتفرمی (Cross-Platform)  دیگری است كه آن هم با استفاده از زبان‌های وب ساخته شده است. ترمینوس محیط زیبایی با امكان tab و شخصی‌سازی در سطح بالا دارد كه روی ویندوز به خوبی اجرا می‌شود. ترمینوس را از این آدرس می‌توان دانلود كرد:
 eugeny.github.io/terminus
اگر می‌خواهید كاملا مدرن و جدید عمل كنید، می‌توانید فلوئنت ترمینال
(FluentTerminal) را امتحان كنید كه بر اساس UWP توسعه یافته و یك اپ ویندوز دهی تمام‌عیار است! ترمینالی سبك، سریع و با قابلیت‌های بالا. البته برای نصب آن نیاز به به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰ دارید و چون هنوز در فروشگاه مایكروسافت هم نیست، مراحل نصب خاصی دارد كه در سایتش توضیح داده شده است: 
https://bit.ly/2Bc3n0f
ضمیمه نوجوانه