سلیمی: نمی‌شود ادعای شفافیت كرد اما با اقدامات شفاف‌زا مخالف بود

سلیمی: نمی‌شود ادعای شفافیت كرد اما با اقدامات شفاف‌زا مخالف بود

علیرضا سلیمی، نماینده محلات و عضو فراكسیون ولایت، یكی از حامیان طرح اعاده اموال نامشروع به بیت‌المال است. او در گفت‌وگو با جام‌جم درباره دلایل حمایت از این طرح گفته و از تناقض موجود در رفتار و گفتار مخالفان این طرح، انتقاد كرده است:

طرح اعاده اموال نامشروع، چقدر می‌تواند در آستانه  40‌سالگی انقلاب به تقویت اعتماد عمومی كمك كند؟
این طرح، بسیار طرح خوبی است و بارقه امیدی در میان مردم ایجاد كرده است اما متاسفانه مدعیان شفافیت به شدت با آن مخالفت می‌كنند. این از شگفتی‌های روزگار است كه از یكطرف ادعای شفافیت كنیم و از طرف دیگر وقتی چنین طرح‌های امیدواركننده‌ای مطرح می‌شود با لطایف‌الحیل آنها را دور بزنیم. 

بعضی از آقایان از اول انقلاب مسؤولیت داشته‌اند و در مسؤولیت‌هایی مانند معاون وزیر یا وزیر بوده و كار دیگری نداشته‌اند. اگر حساب كنیم از اول انقلاب تاكنون (40 سال) 480 ماه است و اگر اینها ماهی یك میلیارد هم ثروت به‌دست آورده باشند الان باید 480 میلیارد ثروت داشته باشند. حال سوال اینجاست كه چطور بعضی از این افراد  2000 میلیارد ثروت دارند؟

شما به عنوان یكی از حامیان این طرح، فكر می‌كنید دلیل مخالفت با آن از سوی برخی نمایندگان چیست؟
به اعتقاد من اگر كسی ریگی به كفش ندارد نباید از چنین طرحی نگران باشد. برای ما هم این یك سوال جدی است كه چرا آنهایی كه از یك سو ادعای شفافیت می‌كنند الان در مخالفت با این طرح جیغ می‌كشند.
اموال نامشروع یعنی اموالی كه از طریق رشوه، دزدی، رانتخواری و فساد به‌دست آمده است. چه اشكالی دارد اگر مسؤولی از این روش‌ها مالی به دست آورده از او پس گرفته شود، یكی از موارد در این طرح این است كه اگر كسی پولی را از طریق پولشویی به دست آورده پس گرفته شود اما همین آقایانی كه بحث پولشویی را مطرح می‌كنند در اینجا سكوت كرده‌اند.
البته توقع ما این است كه اگر این قانون تصویب شد مثل قانون منع به كارگیری بازنشستگان نشود كه هنوز تعداد زیادی از مدیران برخلاف نص قانون سرجایشان میخكوب شده‌اند و گویا صندلی را ارث پدر خودشان می‌دانند و برای سایر شهروندان هیچ حق و حقوقی قائل نیستند.

چه باید كرد كه ضمانت اجرا داشته باشد؟

قوه قضاییه باید به صورت جدی آن را اجرا كند. اگر به صورت جدی حسابرسی و مشخص شود مسؤولان دارایی‌شان را از كجا آورده‌اند، قانون اجرا می‌شود. 
​​​​​​​
آیا به لحاظ جریانی مشخص است چه طیفی در مجلس موافق این طرح و چه طیفی مخالف است؟ 
بله. اگرچه جمعی از اعضای فراكسیون امید از جمله آقای كواكبیان- كه دیروز از این طرح دفاع كرد- موافق طرح هستند اما می‌توان گفت متاسفانه بالای 95درصد مخالفان این طرح، عضو فراكسیون امید هستند.
مخالفان، دلیل مخالفتشان را این‌طور اعلام كرده‌اند كه قانون به اندازه كافی داریم و اگر همین قوانین موجود اجرا شوند نیازی به قانون جدید نیست.
نه اگر قانون داریم چرا اجرا نشده است.
آنها هم اتفاقا همین را می‌گویند و تاكید دارند باید به جای تصویب قانون جدید، پیگیر اجرای قوانین موجود باشیم.
این‌طور نیست و اتفاقا قوه قضاییه در این زمینه اعلام كرده خلآ قانونی داریم.