عبور دشوار بودجه از خوان اول

کلیات لایحه بودجه ۹۸ در مجلس با رای پایینی تصویب شد

عبور دشوار بودجه از خوان اول

کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور با وجود مخالفت‌های جدی، به تصویب وکلای ملت رسید به طوری که 117 نفر به کلیات رأی مثبت، 86 نفر به آن رأی منفی و 8 نفر هم رأی ممتنع دادند تا کلیات دخل و خرج بودجه 98 به تصویب برسد. مقایسه آرای موافقان لایحه بودجه 98 با لایحه بودجه 97 قابل تأمل است. بهمن سال گذشته لایحه بودجه سال 1397 با 182 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به تصویب مجلس رسیده بود. مقایسه این آرا نشان می‌دهد تعداد موافقان لایحه بودجه 98 نسبت به بودجه امسال 65 نفر کمتر شده است. جلسه صبح دیروز مجلس به طور غیرعلنی و با حضور چند تن از وزرا برگزار شد که از نمایندگان مجلس خواسته بودند لایحه بودجه را بدون تغییر به تصویب برسانند. با این حال مباحثی که روز گذشته در مجلس مطرح شد نشان از مخالفت‌های جدی با لایحه بودجه داشت به طوری که در اقدامی نادر، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به عنوان موافق از لایحه دفاع کرد. این در حالی است که طبق روال سال‌های قبل، معمولاً رئیس کمیسیون تلفیق بودجه به عنوان موافق لایحه سخن نمی‌گفت و فقط سخنگوی کمیسیون در پایان سخنان موافقان و مخالفان به دفاع از لایحه می‌پرداخت، اما فضای جلسه دیروز به سمت رأی منفی مجلس به لایحه بودجه بود و احتمالاً به همین دلیل غلامرضا تاجگردون ترجیح داد خرق عادت کند. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم به هنگام دفاع از لایحه بودجه با توجه به فضای مجلس، اظهار داشت که دولت حاضر است توضیحات بیشتری درباره لایحه به نمایندگان مجلس ارائه دهد. در هنگام سخنرانی نوبخت، تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب و حامی دولت، صحن علنی مجلس را ترک کرده و موجب شدند مجلس از حالت رسمی خارج شود. این افراد قصد «آبستراکسیون» داشتند و تلاش کردند مانع رأی‌گیری کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس شوند. محمدرضا تابش، رمضانعلی سبحانی فر، مهدی شیخ و قاسم میرزایی نکو، اعضای فراکسیون امید، صحنه‌گردان این موضوع بوده و خروج نمایندگان از مجلس را مدیریت می‌کردند. نهایتاً با تذکرات پی‌درپی علی مطهری نایب‌رئیس مجلس، افرادی که از جلسه علنی خارج شده بودند مجبور شدند مجدداً به مجلس بازگردند. محمد دهقان نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت‌وگو با مهر، درباره بررسی کلیات بودجه ۹۸ در جلسه مجلس گفت: اکثریت نمایندگان فارغ از سلایق سیاسی مخالف تصویب کلیات لایحه بودجه بودند، زیرا معتقد بودند نوآوری در لایحه بودجه سال۹۸ وجود ندارد. به بخش‌های ضعیف جامعه توجه نشده و تدابیر رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار نگرفته است. وی افزود: با توجه به فضای مجلس مبنی بر مخالفت با کلیات لایحه بودجه، دقایق آخر پیامی از بیرون از مجلس برای اعضای فراکسیون امید ارسال شد که به کلیات لایحه بودجه رأی مثبت دهند. این امر موجب اختلاف‌نظر در فراکسیون امید شد و زیرا تعدادی از اعضای فراکسیون معتقد به لزوم رد کلیات لایحه بودجه بودند. وی گفت: تلاش تعدادی از اعضای فراکسیون امید برای آبستراکسیون جلسه علنی برای جلوگیری از رد کلیات لایحه بودجه نیز به جایی نرسید. در دقایق پایانی جلسه نیز علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: برخی پیشنهادها به هیات رئیسه ارسال شد مبنی بر این‌که بهتر است رأی‌گیری به یکشنبه موکول شود تا فراکسیون‌ها بتوانند مشورت بیشتر و بهتری برای موافقت یا مخالفت با لایحه داشته باشند و به نتیجه منطقی‌تری برسند. این پیشنهاد نایب رئیس مجلس رأی نیاورد و سپس وکلای ملت درباره کلیات لایحه بودجه وارد رأی‌گیری شدند.

بودجه با قانون برنامه ششم توسعه تطبیق ندارد
 جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد
مخالف
لایحه بودجه سال 98 با قانون برنامه ششم توسعه تطبیق ندارد، در حوزه قواعد حاکم بر بودجه و مالیه عمومی 73درصد، در حوزه ارتباط و فناوری 80درصد، در حوزه اقتصاد کلان 75درصد، در حوزه ایثارگران که جزو سرمایه‌های اصلی کشور هستند 72درصد، در حوزه آموزش عالی و فناوری 69درصد، در حوزه بیمه اجتماعی و عدالت اجتماعی و برنامه‌های رفع آسیب‌های اجتماعی 75درصد، در حوزه حمل‌ونقل و مسکن 75درصد، در حوزه محیط زیست 75درصد و در حوزه کسب‌وکار خصوصی 50درصد احکام برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه دیده نشده است.

 بودجه دو دوازدهم تصویب کنیم

محمد حسن‌نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا
مخالف
 ما می‌توانیم لایحه دو دوازدهم بودجه را تصویب کنیم تا لایحه بودجه به صورت شفاف نوشته و تقدیم مجلس شود.  در بودجه سال آینده عنوان شده که ۱۴میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد؛ اما سؤال این است که تا حالا این پول چه شده است تورم کالاهای اساسی ۴۸درصد بوده و این یعنی دلاری که ما بابت کالاهای اساسی دادیم به جیب مردم نرفته بلکه به جیب دلالان رفته؛ که عین رانت، فساد و خلاف قانون است.

بودجه ۹۸ با شرایط جدید کشور انطباق دارد

علی اسدی کرم، نماینده شهر بابک
موافق
بودجه ۹۸ کل کشور به خوبی با شرایط جدید و درآمدهای واقعی انطباق دارد و شفاف و با رعایت اقتضائات تدوین شده است. آنچه که در لایحه بودجه مشهود است تلاش دولت و سازمان برنامه برای بهبود وضع معیشتی و کنترل بازار است و در این مسیر پرهیز از آمارهای بدون تحقق و توجه به درآمدهای واقعی مهم است.  ارتقاء جامع‌نگری و شفافیت  تخصیص اعتبارات و منابع برای تأمین کالای اساسی و دارو و برنامه عملیاتی جهت حذف یارانه دهک‌های پردرآمد و هزینه کرد منابع آن به منظور کاهش فقر از نقاط مثبت بودجه است البته با یک بودجه آرمانی فاصله دارد.

مشکلات رد کلیات بودجه
غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران
موافق
 در صورت رد کلیات بودجه و ارائه بودجه سه دوازدهم امکان افزایش ۲۰درصدی حقوق هم وجود ندارد؛ زیرا دولت اجازه این کار را ندارد و باید برای افزایش حقوق‌ها تا برج چهار صبر کرد؛ علاوه بر این ما در کمیسیون تلفیق مستمری بهزیستی و کمیته امداد را افزایش دادیم ولی اگر بودجه سه دوازدهم بیاورند این عدد به سال ۹۷ برمی‌گردد. بودجه مربوط به دخل و خرج است و موضوع زندگی مردم است. دشمن به دنبال یک سری فشارها بر ما است و هدفش این است به معیشت مردم فشار بیاورد تا مردم اذیت شوند. دولت گفته می‌خواهد ۱۴ میلیارد دلار به کالاهای اساسی اختصاص دهد؛ اگر ما با این مخالفت کنیم چطور می‌توانیم با فشار مردم روبه‌رو شویم؟ 

 لایحه برای شرایط وی‍ژه بسته نشده است

محمود صادقی، نماینده مردم تهران
مخالف
 به طور کلی این لایحه کشور را در شرایط ویژه نگاه نکرده است در حالی که ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم اما لایحه به گونه‌ای تنظیم شده که این وضعیت را در نظر نگرفته است. با توجه به شرایط ویژه کشور و تنگناهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه و احتمال تشدید این فشارها در سال آینده انتظارمی رفت، دولت در تنظیم لایحه بودجه فراتر از یک سند شبیه اسناد حسابداری عمل کند.

 بودجه ۹۸ با شرایط تحریم منطبق نیست
محمد خدابخشی،نماینده الیگودرز
مخالف
 عدم مدیریت مناسب منابع ارزی، استفاده نکردن از فرصت‌های ایجاد شده در شرایط تحریم، عدم توجه به گزارش دیوان محاسبات درباره حذف تبصره‌ها و احکام بودجه سنواتی و کم‌توجهی به وزارت آموزش و پرورش از جمله ایرادات بودجه ۹۸ است. دولت ۱۴ میلیارد دلار را برای کالاهای اساسی اختصاص داده است که اگر نظارت بر بازار صورت نگیرد اهداف مدنظر دولت محقق نخواهد شد. لذا پیشنهاد ما اصلاح ساختار است چون با وضعیت فعلی فساد و رانت و عدم حمایت از مصرف‌کننده رخ می‌دهد.  

نمی‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم

حمیدرضا حاجی بابایی،نماینده مردم همدان و فامنین
مخالف
 من با دلیل ثابت می‌کنم سقف این بودجه 442 هزار میلیارد تومان نیست بلکه از 600هزار میلیارد تومان نیز بیشتر است. افزایش درآمدهای مالیاتی در این بودجه قابل قبول نیست و مردم فردا در خیابان‌ها به ما اعتراض می‌کنند و چه کسی باید جوابگوی آن باشد. اگر کمیسیون تلفیق این موضوع را تأیید کرده و به تصویب رسانده باید جوابگو باشد. بر اساس آیین‌نامه هیچ جا نیامده است که اگر ما بودجه را تأیید یا رد کنیم آمریکا خوشحال یا ناراحت می‌شود و ما نباید موضوع را با آمریکا ربط دهیم و باید بدانیم چیزی را که این مجلس مصوب می‌کند باید فردا روز در مساجد و مجامع عمومی پاسخگو باشیم.

 نمی‌توان وابستگی بودجه به نفت را کاهش داد

عین‌الله شریف‌پور، نماینده ماکو
موافق
 در شرایط خاص و ویژه اقتصادی قرار داریم و تصمیمات مجلس باید ویژه و متناسب با شرایط اقتصادی باشد و بدانیم که منابع و درآمدهای بودجه بر این اساس تعریف شده است. یکی از منابع بودجه سال آینده از محل صادرات نفت است. وابستگی بودجه به نفت مشکل امروز کشور نیست. این بیماری به قبل از انقلاب برمی‌گردد که بعد از انقلاب برای رهایی از آن تلاش شد؛ اما استکبار مانع از این امر گردید. اکنون هم فشارهای بیرونی برای صادرات نفت وجود دارد اگر بتوان بر اساس پیش‌بینی بودجه نفت را صادر کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.
 اگر در صورت کاهش درآمد نفت دست به افزایش مالیات بزنیم آنگاه فشار را به جامعه زیاد کرده‌ایم. 

 برای اصلاح فرصت وجود دارد
محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس
 سال‌ها به عنوان موافق و مخالف صحبت کردم؛ اما باید توجه کنیم موافق با تمام مواد این لایحه موافق نیست و همچنین مخالف هم با تمامی مواد این لایحه مخالف نیست. ما فرصت شور دوم در آیین‌نامه داریم که در آن زمان پیشنهاد تمام نمایندگان قابل‌طرح خواهد بود. برای اصلاح نیز فرصت وجود دارد. قانون بودجه یک قانون یک‌ساله است و ظرفیت یک‌ساله دارد.

 رد کلیات بودجه، سیگنال منفی به جامعه است
اردشیر نوریان، نماینده مردم شهرکرد
موافق
با توجه به شرایط کشور لایحه بودجه سال آینده به صورت عملیاتی تنظیم شده است. تلاش دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق به صورتی پیش رفت که لایحه بودجه ۹۸ بتواند منابع و مصارف را تنظیم و بالانس کند.  در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و باید همت کنیم و اصلاحات لازم را مردانه انجام دهیم. رد کلیات لایحه بودجه سیگنال منفی به جامعه می‌دهدو بسترساز سوءاستفاده دشمنان کشور است.  لایحه بودجه ۹۸ در بخش تأمین کالاهای اساسی مردم اقدام خوبی انجام داده است.

 نباید بودجه را به امنیت ملی گره بزنیم
غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار
مخالف
نباید بحث تخصصی بودجه را به بحث امنیت ملی گره بزنیم، بعد بگوییم چون امنیت ملی است رأی دهیم، خدا عقل داده بر اساس منطق تصمیم بگیریم و رأی دهیم. مجموع صادرات نفت خام یک میلیون و ۵۴۴ هزار بشکه، سهم شرکت ملی نفت 5/14درصد، سهم مناطق نفت‌خیز ۳درصد، سهم صندوق توسعه ملی ۲۰درصد و قیمت هر بشکه نفت ۵۴ دلار پیش‌بینی شده، اما آنچه در بودجه‌ریزی بسیار مهم است پیش‌بینی دقیق و صحیح از درآمدها و هزینه‌های کشور است، وقتی پیش‌بینی صحیح نداشته باشیم، نمی‌توانیم به مردم بگوییم سال آینده مملکت را چگونه می‌خواهیم اداره کنیم.

 رد کلیات بودجه می‌تواند به حقوق کارمندان آسیب برساند

محمدرضا تابش،نماینده مردم اردکان
موافق
 در صورتی که بخواهیم بودجه دو دوازدهم یا سه دوازدهم را در نظر بگیریم، باید لایحه را بر اساس سال 1397 اعمال کنیم و این یعنی معافیت‌ها و افزایش حقوق 20درصدی کارمندان هیچ می‌شود. مخالفان بودجه اعتراضات به حقی دارند که می‌توانند این انتقادات خود را در حین بررسی جزئیات بودجه مطرح کنند و در آنجا اصلاحات موردنظر قرار گیرد. این بودجه صرفاً یک سند مالی نیست، بلکه رد کلیات از نظر امنیت ملی حائز اهمیت است.