رکوردزنی سینمایی

گزارش جام‌جم از میزان استقبال مردم در سینماهای مردمی جشنواره فجر

رکوردزنی سینمایی

در نیمه‌های بهمن هر سال سینماها شلوغ است و حتی سرمای هوا هم نمی‌تواند از جمعیت مشتاقی كه برای دیدن فیلم‌های جشنواره فجر به سینماها می‌آیند كم كند. انگار مردم با سینماها آشتی كرده‌اند و از فیلم‌ها (چه قوی، چه ضعیف) استقبال می‌كنند؛ استقبالی كه به گفته خیلی‌ها فقط در جشنواره است كه پررنگ می‌شود. البته این موضوع برای جشنواره امسال قابل پیش‌بینی هم بود؛ چرا كه طبق شنیده‌های قبل از جشنواره كیفیت اكثر فیلم‌ها مناسب بود كه البته طی روزهای جشنواره همین مدعا را هم شاهد بودیم. در گذشته‌های نه چندان دور كه اینترنت مثل امروز فراگیر نشده بود، امكان خرید بلیت هم به صورت اینترنتی مهیا نبود و علاقه‌مندان سینما در گوشه و كنار ایران از مدت‌ها قبل خود را برای ایستادن در صف‌های بی‌انتهای فجر آماده می‌كردند، اما امروز دیگر برای خیلی از دوستداران سینما ایستادن در صف‌های طولانی در ایام جشنواره تبدیل به یك سنت دوست‌داشتنی و زیبا شده؛ سنتی كه در سال‌های بعد خاطره می‌شود و اتفاقا به همین دلیل هم است كه هنوز هم خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در سرما بلرزند، اما در صف‌های عریض و طویل جشنواره بایستند و با بقیه مردم كم و كیف فیلم‌ها را بسنجند؛ صف‌هایی كه زیر آسمان ابری بهمن ماه آنقدر قد می‌كشند تا در نهایت در مقابل محدودیت صندلی‌های سینما قد خم می‌كنند. سینماداران هم كه خب مسلم است از دیدن چنین مناظری و زنده شدن سالن‌های خلوتشان لذت می‌برند. جوانان، دختران و پسران برای دیدن فیلم می‌آیند و عاشق فرهنگ و سینما می‌شوند و می‌روند. به قول بعضی‌ها كاش همیشه جشنواره باشد تا شادی از در و دیوار سینماها ببارد. جام‌جم در گزارش امروز در گفت‌وگو با دو سینمادار وضعیت اكران فیلم‌ها در سینماهای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و میزان استقبال مخاطبان از فیلم‌ها در این دوره از جشنواره را جویا شده كه در ادامه می‌خوانید.

 سالن‌هایی پر از جمعیت
رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی از میزان مخاطبان این دوره از جشنواره فیلم فجر ابراز رضایت كرد. او به جام‌جم گفت: سینما آزادی به لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار گرفته كه دسترسی به آن آسان است و هر روز مخاطبان بسیاری را به خود جلب می‌كند كه این روند قطعا در ایام جشنواره هم ادامه دارد.
سعیدی‌پور علت ایجاد سئانس فوق‌العاده در سینما آزادی را صف‌های طولانی مردمی در گیشه این سینما اعلام كرد و افزود: متاسفانه امسال نسبت به سال‌های گذشته مقدار بلیت كمتری برای گیشه در نظر گرفته بودند و حتی در بعضی از سئانس‌ها تعداد بلیت برای مخاطب صفر بود. به همین دلیل با هماهنگی كه با مسؤولان محترم جشنواره و تهیه‌كنندگان فیلم شد، برای فیلم‌هایی كه هر روز در سئانس‌های معمول مورد استقبال بیشتری قرار می‌گرفت سئانس‌های فوق‌العاده‌ای در نظر گرفته شد و بنابراین سئانس‌های فوق‌العاده نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شد. چون بلیت‌ها قبلا به‌صورت اینترنتی فروخته شده بود و بلیتی عملا در گیشه نمانده بود كه بخواهیم در سئانس مقرر به مخاطب بفروشیم.
او ادامه داد: مثلا در روز دوم جشنواره از سه فیلم «سرخپوست»، «ماجرای نیمروز» و «درخونگاه» بیشترین استقبال شد. به همین دلیل در همان شب (پنجشنبه ۱۱ بهمن) برای دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «سرخپوست» سئانس فوق‌العاده گذاشتیم یا فیلم «بنفشه آفریقایی» در هیچ سینمایی سئانس فوق‌العاده نداشت، اما در سینما آزادی داشت. در مجموع صف‌های مردم برای تماشای بعضی از فیلم‌های جشنواره بسیار طولانی بود و تمام صندلی‌های سالن‌های ما در این روزها پر بودند.
سعیدی‌پور درباره فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره توضیح داد: فیلم‌هایی كه در جشنواره فجر امسال نمایش داده شد قطعا تمام دارایی سینما در سال آینده نخواهد بود و آن‌طور كه من اطلاع دارم فیلم‌های گیشه پسند زیادی هست كه در جشنواره به نمایش در نیامدند كه توانمندی این را دارند كه در كنار فیلم‌های پرمخاطب جشنواره امسال تنور سال آینده سینما را گرم نگه دارند.
 دو سئانس فوق العاده برای «متری شش و نیم»
حسین كشاری، مدیر سینما استقلال استقبال مردم در این دوره از جشنواره فجر را در سال‌های گذشته بی‌سابقه دانست. او در گفت‌وگو با جام‌جم تاكید كرد: استقبالی كه امسال از جشنواره فیلم فجر شد در ده سال گذشته بی‌نظیر بود. هم پیش خرید فیلم‌ها عالی بود و هم خرید بلیت در گیشه. حتی وزارت ارشاد هم دست ما را باز گذاشت هروقت استقبال مردم از فیلمی خوب بود برای آن سئانس فوق‌العاده بگذاریم. بنابراین ما در سینما استقلال برای فیلم‌های «متری شش و نیم»، «دیدن این فیلم جرم است»، «شبی كه ماه كامل شد»، «رد خون»، «مسخره‌باز» و «23 نفر» سئانس فوق‌العاده رفتیم (البته برای «متری شش و نیم» 2 شب سئانس فوق العاده) كه استقبال مردم در همان سئانس‌های فوق‌العاده هم عالی بود. البته ما كاری كه در سینما استقلال كردیم این بود كه وقتی استقبال خوب مردم از فیلمی را می‌دیدیم در همان لحظه و سالنی دیگر سئانس فوق‌العاده را می‌گذاشتیم كه مردم در هوای سرد بیرون سینما معطل نشوند.
او ادامه داد: سال‌ها بود كه شاهد چنین صف‌هایی در ایام جشنواره نبودم، اما خوشبختانه صف‌های امسال من را به یاد سال‌های دوری انداخت كه مردم مشتاقانه سینما را دنبال می‌كردند. البته این نكته را هم ذكر كنم كه سینما استقلال به لحاظ جغرافیایی در مكانی واقع شده كه دسترسی مردم به آن آسان است و مردم به هر حال از میدان و خیابان ولی‌عصر نوستالژی دارند. بنابراین طبیعی است كه حتی امروزه با وجود پردیس‌ها باز هم برای تماشای فیلم به سینماهای این منطقه بیایند.
كشاری در پایان تصریح كرد: بعضی از فیلم‌هایی كه در جشنواره امسال به نمایش درآمدند مورد استقبال بسیار خوب مردم واقع شدند و نقد و حرف پیرامون آنها زیاد است. همین فضایی كه پیرامون یك فیلم در جشنواره به‌وجود می‌آید قطعا باعث بهتر
دیده شدن در اكران عمومی می‌شود. ضمن این‌كه فیلم‌های دیگری هم داریم كه به گردونه اكران 98 اضافه خواهند شد.