نسخه Pdf

كشور به كشور در تعقیب قاتل فراری

كشور به كشور در تعقیب قاتل فراری

بر اساس آمارهای پزشكی قانونی در سال 96، 544 هزار و 470 نفر و در 9 ماهه اول سال 97 نیز، 458 هزار و 440 نفر به علت نزاع و درگیری به پزشكی قانونی مراجعه كرده‌اند. این یعنی آستانه تحمل ایرانی‌ها و به‌خصوص تهرانی‌ها كه با ثبت 93 هزار و295 بار مراجعه، ركورددار ثبت نزاع در كشور محسوب می‌شوند، پایین است. همین مساله زمینه‌ساز بروز بسیاری از نزاع‌ها در درون خانواده یا محیط بیرون است. البته همیشه نزاع با كبودی وگرفتن طول درمان ختم به خیر نمی‌شود و گاه با قتل یكی از طرفین تمام می‌شود. افزایش نزاع‌ها باعث شد، برنامه بیراهه هفته گذشته سراغ این سوژه برود.
پخش تصاویركوتاهی از صحنه كشف استخوان‌های جسد
 مجهول الهویه‌ای كه زیرخاك دفن شده بود، آغازگر برنامه بود. پس از آن، دوربین، رضا را در حالی كه پشت به میله‌های زندان داشت، به تصویر كشید. متهم به قتلی كه علاوه بر ارتكاب قتل، چند سابقه كیفری نیز در زمینه نزاع و درگیری در پرونده زندگی 32 ساله‌اش دارد. رضا در تشریح حادثه گفت: با فردی به دلایل ناموسی درگیر شدم. نمی‌دانستم قلبش را جراحی كرده است. ضربه‌ای به سینه‌اش زدم كه بی‌حال شد و روی زمین افتاد. چند دقیقه بعد متوجه شدم فوت كرده و برای همین جسدش را جایی دفن كردم. بعد از ارتكاب قتل، تصمیم گرفتم از كشور خارج شوم. با فردی كه قاچاقچی انسان بود، صحبت كردم و او نیز پس از تهیه یك پاسپورت قاچاقی، مرا از مرز رد كرد. بعد از خروج از كشور، چون می‌دانستم حكمم اعدام است، به توصیه اطرافیانم و برای این‌كه تابعیت كشوری را به‌دست آورم، به نظام جمهوری اسلامی و برخی نیروهای انتظامی و نظامی هتاكی و فیلم‌های آن را در شبكه‌های مجازی منتشر كردم، این دروغی است كه شبكه‌های معاند به خورد مردم می‌دهند. چون هیچ كشوری به من تابعیت نداد به‌خاطر گذرنامه پاسپورت جعلی كه داشتم، نمی‌توانستم به كشورهای مختلف سفر كنم. در یكی از این سفرها، ناگهان در یكی از فرودگاه‌ها توسط پلیس اینترپل دستگیر و به كشور منتقل شدم.
رضا هنوز در شوك بود و باورش نمی‌شد به دام قانون افتاده باشد.
متهمان حاشیه امنی ندارند
سرهنگ كارآگاه مروتی، رئیس پلیس آگاهی استان گلستان در مورد این پرونده توضیح داد: در سال 91، یك فقره پرونده آدم ربایی مبنی بر ربایش یك كارمند بازنشسته بیمه به پلیس آگاهی استان گلستان ارجاع و پس از تشكیل پرونده و با تحقیقات پلیس، هویت متهم این پرونده شناسایی شد. در تحقیقات تكمیلی پلیس، مشخص شد فرد ربوده شده به قتل رسیده، اما به‌دلیل متواری بودن متهم، محل جسد مقتول نیز برای ما نامشخص بود. از سوی دیگر متهم با استفاده از یك هویت جعلی به كشورهای مختلفی نیز سفر كرده و اقدام به پخش كلیپ علیه نظام می‌كرد. برای دستگیری متهم، از پلیس اینترپل درخواست همكاری كردیم وخوشبختانه در یك عملیات پیچیده اطلاعاتی توسط اینترپل، متهم دستگیر و پس از انتقال به كشور، تحویل مراجع قضایی استان گلستان شد. متاسفانه بسیاری از جوانان تصور نمی‌كنند با برقراری یك رابطه غیراخلاقی، پایشان به یك پرونده جنایی یا آدم‌ربایی باز شود. این متهم پنج سال به‌دلیل یك رابطه غیراخلاقی، آواره كشورهای مختلف بود. به جوانان عزیز توصیه می‌كنم مراقب باشند تا درفرآیندی قرار نگیرند كه دستشان به جرم و جنایت آلوده شود.»

همكاری پلیس بین‌الملل
 نیروی انتظامی با اینترپل
در ادامه برنامه، فیلم كوتاهی از بازداشت متهم، درحالی كه دستبند به دست داشت و توسط پلیس اینترپل همراهی و سپس تحویل پلیس ایران شد، پخش شد.كاظم مجتبایی، جانشین رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در خصوص دستگیری متهمان بین‌المللی مانند رضا در كشورهای دیگر توضیح داد:«متهمان بین‌المللی مدام به كشورهای مختلف سفر می‌كنند تا به‌راحتی ردگیری نشوند، اما از آنجا كه ارتباط مطلوبی میان پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی و سایر پلیس‌های عضو اینترپل وجود دارد، توانستیم بااقتدار اطلاعاتی و توانمندی، این متهم را ردگیری كرده و برای اعمال قانون به كشور انتقال دهیم.»

با مخلان امنیت شوخی نداریم
در بخش دیگری از مستند، تصاویری از درگیری دو راننده، در حالی كه یكی از آنها براثر ضربات میله‌ای آهنی نقش بر زمین شده و از میله قطرات خون می‌چكید، بر صفحه تلویزیون نقش بست.
هاشمی، مدیركل دادگستری استان گلستان، با تاكید بر این‌كه با مخلان نظم و امنیت باید بشدت برخورد كرد، گفت: در چنین پرونده‌های خشن و جرایمی كه علیه امنیت كشور، امنیت عمومی مردم و حتی اموال آنان است، احكام و برخوردهای خوبی از سوی همكاران قضایی استان داشتیم كه بسرعت هم اجرا شده است. در این پرونده، پس از دستگیری متهم، وی همراه با قاضی پرونده، بازپرس ویژه قتل و ضابطین به صحنه رفتند و پس از تشریح صحنه، جسدی كه پنج سال پیش دفن شده بود، تحویل خانواده‌اش شد. همه این اقدامات به منزله این است كه درجرایم خشن و مخل نظم و امنیت، با سرعت، دقت و قاطعیت عمل می‌كنیم كه همه اینها به نوعی پیشگیری ازجرم محسوب می‌شود. دستگاه قضایی به اتفاق ضابطان نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی، تا به امروز بسیار مطلوب عمل كرده است. ضمن این‌كه استان گلستان، از استان‌های امن كشور و البته نا امن برای مجرمان به‌شمار می‌رود.»