مخالفت رئیس‌جمهور و بازگشت ظریف

مخالفت رئیس‌جمهور و بازگشت ظریف

به‌دنبال مخالفت رئیس‌جمهور با استعفای وزیر خارجه، محمدجواد ظریف بار دیگر فعالیت خود را در این وزارتخانه آغاز كرد و در دیدارهای دیروز هیات ارمنستانی با رئیس‌جمهور نیز حضور داشت. سردار سرلشكر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه هم در نامه‌ای به محمدجواد ظریف از او حمایت كرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در نامه‌ای كه دیروز رئیس‌جمهور در مخالفت با نامه استعفای ظریف منتشر كرد آمده است: نامه استعفای مورخ ششم اسفندماه ۹۷ جنابعالی را دیدم. اهتمام جنابعالی به حفظ شأن و اعتبار وزارت امور خارجه و جایگاه شخص وزیر امور خارجه به عنوان بالاترین مقام مسؤول در اجرای سیاست خارجی كشور، قابل درك و مورد تایید اینجانب است.
در نامه روحانی آمده است: از زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه جنابعالی در دوران تصدی مسؤولیت سنگین وزارت امور خارجه، در دولت یازدهم و دوازدهم قدردانی می‌كنم و از آنجا كه شما را به تعبیر مقام معظم رهبری «امین، غیور، شجاع و متدین» و در خط مقدم ایستادگی در برابر فشارهای همه‌جانبه آمریكا می‌دانم، پذیرش استعفای جنابعالی را بر خلاف مصالح كشور می‌دانم و با آن موافقت نمی‌كنم.
رئیس‌جمهور افزوده است: جنابعالی مورد اعتماد اینجانب و مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به خصوص مقام معظم رهبری هستید. شما با قوت، شجاعت و درایت به مسیر خود ادامه دهید كه خداوند با بندگان صالح خود است.
سردار سلیمانی: ظریف مورد حمایت و تایید مقامات عالی نظام است
سردار سرلشكر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه هم در واكنش به استعفای ظریف گفت: حتما آقای ظریف مسؤول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طی مدت مسؤولیت در وزارت خارجه كشورمان همواره مورد حمایت و تایید مقامات عالیرتبه نظام، به ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده و هستند.
وی افزود: ایشان برای تامین منافع ملی كشور پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسیر مبارزه با دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران نیز همراهی لازم را داشته‌اند.
سلیمانی با اشاره به عدم حضور وزیر خارجه كشورمان در ملاقات اخیر رئیس‌جمهور سوریه با رئیس‌جمهور كشورمان نیز خاطرنشان كرد: در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دكتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری كه مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر خارجه كشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است.
فرمانده نیروی قدس سپاه تاكید كرد: قرائن نشان می‌دهد هیچ‌گونه تعمدی برای عدم حضور آقای دكتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاكید كنم ایشان به‌عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مسؤول اصلی در حوزه سیاست خارجی كشور هستند.
سرلشكر سلیمانی با اشاره به ذوق‌زدگی ضدانقلاب و دشمنان ملت ایران از این اتفاق گفت: این ذوق‌زدگی و سوار شدن بر موج اتفاقی كه ناشی از سهل‌انگاری اداری است هیچ تاثیری بر اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف و منافع ملی و نیز پیروزی درخشان جبهه مقاومت اسلامی نخواهد گذاشت و ملت باعظمت ما تحت زعامت و هدایت‌های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مد ظله العالی) مسیر آینده روشن و تمدن‌ساز انقلاب و صیانت از امنیت و منافع ملی خود را با وحدت و جدیت دنبال خواهد كرد.