آغاز دوران سفر با  اژدها

نسخه سرنشین‌دار فضاپیمای دراگون با موفقیت راهی فضا شد

آغاز دوران سفر با اژدها



 پس از ماه‌ها انتظار نسخه سرنشین‌دار فضاپیمای دراگون متعلق به شركت اسپیس ایكس برای انجام نخستین پرواز آزمایشی خود به فضا آماده شد. این فضاپیما بامداد شنبه 11 اسفند 97، پایگاه فضایی كندی آمریكا را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار 400 كیلومتری زمین، ترك كرد.
گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد تمامی سامانه‌های فضاپیما و پرتابگر آن عملكرد صحیحی داشتند و همه چیز برای الحاق دراگون سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده است. براساس برنامه اعلام‌‌ شده، دراگون حدود پنج روز به ایستگاه متصل می‌ماند و سپس به زمین بازمی‌گردد و در آب‌های اقیانوس اطلس فرود می‌آید.در قالب نخستین پرواز آزمایشی فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون، هیچ فضانوردی به فضا اعزام نشد و تنها یك عروسك انسان‌نما در یكی از صندلی‌های فضاپیما قرار داده شد. این عروسك به تعدادی حسگر و سنجنده برای بررسی شتاب و فشار مجهز است كه به مهندسان كمك می‌كند برخی از شرایط داخلی فضاپیما را در زمان پرتاب و بازگشت به زمین ارزیابی كنند.
در صورتی كه دراگون در این پرواز عملكرد موفقی داشته باشد، این فضاپیما بار دیگر در بهار سال آینده به طور آزمایشی به فضا پرتاب می‌شود و پس از موفقیت دومین پرواز، همه چیز برای انجام نخستین پرواز عملیاتی دراگون در تابستان سال آینده آماده خواهد شد.
در نخستین پرواز عملیاتی فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون، تعدادی از فضانوردان آمریكایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام می‌شوند. اعزام فضانوردان به فضا با دراگون نقطه‌عطفی در تاریخ پروازهای فضایی جهان به‌شمار می‌رود؛ زیرا تاكنون هیچ شركت خصوصی، فضانوردی را به فضا اعزام نكرده است. از طرفی از زمان بازنشستگی شاتل‌های فضایی آمریكا حدود هشت سال می‌گذرد و در این سال‌ها هیچ فضانوردی از خاك آمریكا به فضا سفر نكرده و فضانوردان این كشور برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضاپیماهای كهنه‌كار سایوز  روسیه وابسته بودند.
فضاپیمای دراگون حدود 5/9 تن جرم داشته و چهار متر قطر و حدود هشت متر ارتفاع دارد. ظرفیت دراگون هفت نفر است و شركت اسپیس‌ایكس در نظر دارد در سال‌های پیش‌رو به كمك نسخه‌های ارتقایافته این فضاپیما، فضانوردان را راهی ماه و سپس مریخ كند.