اشتباه محاسباتی نوبخت درباره حقوق کارمندان و بازنشستگان

اشتباه محاسباتی نوبخت درباره حقوق کارمندان و بازنشستگان


محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی با اشاره به میزان كل بودجه اختصاص‌یافته به حقوق كارمندان و بازنشستگان و تعداد آنها، متوسط حقوق كارمندان دولت و بازنشستگان را سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام كرد كه این رقم حدود دو‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.
نوبخت در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این‌كه حقوق كاركنان دولت در حال حاضر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: پنج‌میلیون نفر حقوق‌بگیر اعم از شاغل و بازنشسته در كشور داریم كه اگر مبلغ ۱۶۰ هزار میلیارد تومان را تقسیم بر این پنج میلیون نفر كنیم به‌طور متوسط چیزی حدود سه میلیون و 200هزار تومان به هر فرد حقوق داده می‌شود.
نوبخت در محاسبه متوسط حقوق ماهانه كارمندان دولت و بازنشستگان دچار اشتباه محاسباتی شده است، زیرا اگر میزان كل بودجه اختصاص یافته به حقوق كارمندان و بازنشستگان در سال جاری یعنی مبلغ ۱۶۰ هزار میلیارد تومان را تقسیم بر تعداد این افراد یعنی پنج میلیون نفر كنیم، متوسط حقوق سالانه آنها به دست می‌آید كه حدود ۳۲ میلیون تومان است و نه متوسط حقوق ماهانه آنها. اگر این رقم را تقسیم بر تعداد ماه‌های سال (۱۲) كنیم، متوسط حقوق ماهانه كارمندان دولت و بازنشستگان در سال جاری به‌دست می‌آید كه حدود دو میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است، نه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان. / فارس