وقتی شبكه‌های اجتماعی هم سیاست‌زده می‌شوند

وقتی شبكه‌های اجتماعی هم سیاست‌زده می‌شوند

عباس اسدی، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی ضمن نادرست شمردن اقدام اخیر اینستاگرام در حذف صفحات فرماندهان سپاه به جام‌جم می‌گوید: آمریكا این روزها در قبال ایران جنگ لفظی و كلامی در پیش گرفته و تنها راه حل این است كه شاید اتفاقی در عرصه سیاست آمریكا رخ دهد و مثلا در انتخابات بعد رئیس‌جمهور تغییر كند. الان متاسفانه همه چیز در سطح دنیا یا سیاسی شده، یا تجاری و اقدام اینستاگرام گرچه اقدام درستی نیست، اما نشان می‌دهد كه این شركت می‌خواهد با همسو شدن با سیاست‌های دولت آمریكا امتیازی برای خود كسب كند.
اسدی می‌افزاید: وقتی شركت بزرگی چون اینستاگرام كه در همه جای دنیا عضو دارد چنین حركتی انجام می‌دهد و صفحاتی را به دلایل سیاسی حذف می‌كند، ثابت می‌كند كه بحث آزادی بیان حتی در آن سوی دنیا هم فقط در حد شعار است؛ وگرنه چرا جولیان آسانژ باید آن‌گونه در انگلستان دستگیر می‌شد؟ این روزها حتی ارتباطات هم سیاست‌زده شده است و روابط سیاسی افراد هم حالت ماركتینگ به خود گرفته است كه در آن هر كسی هدف و سودی را دنبال می‌كند.
او ضمن مخالفت با فیلتر كردن شبكه اجتماعی اینستاگرام در پاسخ به حركت سیاسی این شركت تصریح می‌كند: این‌كه در جواب به این حركت آنها بیاییم و اینستاگرام را فیلتر كنیم، یك حركت و تسكین موقتی است و دردی را دوا نخواهد كرد. این قضیه تنها موجب می‌شود كه درست مثل همان وقتی كه مردم از تلگرام به شبكه‌های دیگر كوچ كردند، این بار هم سراغ فضاهای دیگر بروند یا با وجود فیلترینگ همچنان در این فضا فعالیت كنند. البته شكایت از این شركت هم كارگشاست و اگر قرار است از مردم بخواهیم كه از این شبكه اجتماعی استفاده نكنند، بهتر است كه این مضمون را در قالبی فرهنگی به آنها بگوییم.